bolivien

شکست «اعتصاب شهروندان»

تارنگاشت عدالت

 

 
نویسنده:فولکر هرمس‌دورف
برگرفته از:دنیای جوان
۱۴ اکتبر ۲۰۲۱

 

ناکامی بزرگ اقدامات دست راستی‌ها در بولیوی.هزاران نفر در کف خیابان‌ها برای حمایت از دولت چپ.
 

ده‌ها هزار شهروند بولیویایی  روز سه شنبه  در چندین شهر بزرگ این کشور به خیابان‌ها آمدند تا علیه اقدامات برخی از بخش‌های اپوزیسیون  اعتراض کنند. نمایندگان نیروهای دست راستی، از جمله فرماندار سانتاکروز، “لوئیس فرناندو کاماچو”، نامزد سابق ریاست جمهوری، “کارلوس مه‌سا” و رئیس جمهور سابق “خوزه فرناندو کیروگا” مردم را به شرکت در یک «اعتصاب شهروندان» علیه سیاست‌های دولت چپ این کشور زیر رهبری رئیس جمهور، “لوئیس آرسه» دعوت کرده بودند.
سندیکاها و سازمان‌های بومیان کشور  و حزب حاکم «جنبش به سوی سوسیالیسم» MAS  هشدار داده بودند که در واقع هدف اصلی سازمان‌دهندگان این اعتراضات، که همگی در کودتا علیه رئیس جمهور بومی و قانونی کشور اوو مورالس  شرکت داشتند، بی‌ثبات سازی کشور  و فراهم ساختن مقدمات یک کودتای دیگر است.
در حالی که به گزارش رسانه‌های محلی فراخوان مخالفین دولت بازتاب مطلوب نیافت، تظاهرات متقابل که به شکلی نمادین در «روزمقاومت شهروندان بومی» صورت گرفت، با استقبال عظیم توده مردم مواجه شد. سندیکای سراسری COB، سندیکای کارگران کشاورزی CSUTCB، انجمن زنان بومی و همین‌طور سازمان خلق‌های بومی Conamaq در شهر “ال آلتو”  تظاهرات مرکزی   Gran Wiphalazo را سازمان دادند که رئیس جمهور  “آرسه” نیز در آن شرکت کرد.
این تظاهرات به نام Wiphala نماد سنتی شهروندان بومی بولیوی  صورت گرفت. پس از انتخاب “آرسه” در اکتبر گذشته دولت  MAS مانند دوران قبل از کودتا پرچم رنگین “ویفالا” را به عنوان پرچم دوم و معادل پرچم رسمی ملی اعلام کرد، که رئیس‌جمهور کودتایی خانم “ژانین آنیِس” دستور داد بود استفاده از «پرچم “ویفالا” ممنوع شود.». هواداران راست افراطی او  این نماد مردمان بومی کشور را در بخش‌های مختلف کشور به آتش کشیدند. به مناسبت جشن سالگرد قیام علیه سلطه استعماری اسپانیا در شهر سانتاکروز، فرماندار این ایالت،  “کاماچو” روز ۲۴ سپتامبر به شیوه‌ای نمایشی دستور داده بود پرچم “ویفالا” پائین کشیده شود.
“آرسه” در تظاهرات روز سه شنبه در لاپاز انتقاد کرد و گفت «این پرچم نماد وحدت، مقاومت و مبارزه برای دمکراسی و احترام  به اکثریت شهروندان کشور ما است.» رئیس جمهور بولیوی  اغتشاشاتی را که توسط هواداران اپوزیسیون  در سانتاکروز  صورت گرفت محکوم کرد و رهبران آن را «کودتاگر» و «قاتل» نامید که «اکنون مجدداً کوشش می‌کنند، با خشونت  در خیابان‌ها » یک دولت قانونی و منتخبه مردم را سرنگون کنند، زیرا در انتخابات شکست خورده‌اند. آژانس خبرگزاری رسمی بولیوی یادآور شد که روز دوشنبه آینده درست یک سال از سرنگونی رژیم دیکتاتوری “آنیِس” می‌گذرد .
“مسا” از حزب محافظه‌کار Comunidad Ciudadana(CC)  روز ۱۸ اکتبر  ۲۰۲۰ با ۲۸،۸٪ آرأ در انتخابات شکست خورد و “کامانچو” و حزب دست راستی او Creemos (معتقدیم) تنها به ۱۴٪ آرأ دست یافت.
“آرسه” در پایان تظاهرات تاکید کرد که دولت او « اغتشاشات، فاشیسم و درگیری‌های فیزیکی که توسط بخش‌هایی از اپوزیسیون که در کودتای ۲۰۱۹ شرکت داشتند حمایت می‌شود» را تحمل نخواهد کرد. او گفت: «اجازه نخواهیم داد که اقلیتی از افراد نژادپرست و اقتدارگرا کشور را دوقطبی کنند.»