لبنان

طرح اضطراری برای لبنان

 

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: کارین لویکه فلد
برگرفته از: دنیای جوان
۲ نوامبر ۲۰۲۳
 

لبنان برای جنگ آماده می شود.  حزب الله، مقاومت اسلامی در جنوب این کشور، با حملات هدفمند خود به زیرساخت های نظامی و نظارتی اسرائیل در جنوب خط آتش بس، ارتش اسرائیل را تحت فشار قرار می دهد.

لبنان برای جنگ آماده می شود.  حزب الله، مقاومت اسلامی در جنوب این کشور، با حملات هدفمند خود به زیرساخت های نظامی و نظارتی اسرائیل در جنوب خط آتش بس، ارتش اسرائیل را تحت فشار قرار می دهد. این “خط آبی” از سال ۲۰۰۰ با کمک نیروهای حافظ صلح سازمان ملل برای لبنان (UNIFIL)، توسط سازمان ملل متحد کنترل می شود.

۴۹ مبارز حزب الله از اواسط اکتبر در عملیات «جاده بیت المقدس» کشته شده اند. روز جمعه، حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در مراسم یادبود رزمندگان شهید این سازمان سخنرانی خواهد کرد. تعداد سربازان اسرائیلی که کشته شده اند مشخص نیست. حملات ارتش اسرائیل با توپخانه، پهپاد و شکاری های جنگنده و تلاش یک واحد نظامی برای پیشروی در خاک لبنان تاکنون دفع شده است. شهر ضائره در چند کیلومتری شرق راس الناکوره مانند آلما الشعب چندین بار توسط اسرائیل گلوله باران شده است. به طور هدفمند و عمد جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی مانند باغ‌های زیتون و باغ های انگور به آتش کشیده شدند.

 سازمان حقوق بشر عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه گزارش داد که ارتش اسرائیل در حملات به جنوب لبنان از فسفر سفید نیز استفاده می‌کند.  نماینده منطقه ای این سازمان، آجا مجسوب گفت که تعداد زیادی از افراد با سوختگی شدید در بیمارستان ها بستری شدند. طبق قوانین بین المللی بشردوستانه و نظامی، استفاده از فسفر سفید در مناطق پرجمعیت و علیه غیرنظامیان ممنوع است. دولت در حال بررسی شکایت به شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه استفاده از این سلاح شیمیایی است.

 دولت موقت نخست وزیر نجیب میقاتی یک طرح اضطراری ملی را برای تامین مردم در صورت وقوع جنگ سازماندهی کرده است. این طرح که با نماینده ویژه سازمان ملل در لبنان و هماهنگ کننده امور بشردوستانه، عمران رضا، مورد بحث و بررسی قرار گرفت، براساس تجربیات آخرین جنگ با اسرائیل در سال ۲۰۰۶ آماده شده است. به طور مشخص تامین نفت، ارتباطات و تاسیسات فرهنگی از جمله مدارس به عنوان سرپناه اضطراری در نظر گرفته شده. روزنامه الاخبار خاطرنشان کرد، که با این حال، وضعیت موقت به شدت اختیارات دولت را محدود می کند. در صورت وقوع جنگ، لبنان عملاً تحت نظارت سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی در مجموع ده مورد قرار می‌گیرد. بر اساس اطلاعات، گویا مراقبت های پزشکی برای دو ماه تضمین شده است.

 دیپلمات‌ها و نمایندگان دولت های اروپایی و آمریکایی اکنون  یکی بعد از دیگری به بیروت سفر می‌کنند.  هیئت هایی از کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین و شمال اروپا با وزارت امور خارجه، فرماندهی ارتش و سایر نیروهای عملیاتی گفتگو کردند و سفیر روسیه و فرستاده واتیکان نیز از مهمانان وزیر امور خارجه لبنان بودند. کشورهای مختلف، از جمله کانادا و جمهوری فدرال آلمان، درخواست کرده‌اند تا واحدهای نظامی خود را وارد کشور کنند. در حال حاضر ۱۴۰ سرباز ارتش آلمان در چارچوب بخشی از ماموریت های مختلف بین المللی در لبنان و شرق دریای مدیترانه مستقر هستند. علاوه بر این، دولت فدرال آلمان نیروهای ویژه ای را به قبرس اعزام کرده است که گفته می شود می توانند به آزادی زندانیان در نوار غزه کمک کنند. تأیید نشده است که آیا نیروهای واکنش بحران (KSK) نیز در جزیره قبرس مستقر هستند یا خیر. و هنوز مشخص نیست که آیا دولت فدرال آلمان قصد دارد ارتش بیشتری را برای محافظت از نیروهای خود در لبنان مستقر کند یا خیر.

وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه ای در ۲۰ اکتبر اشاره کرد که با هماهنگی وزارت دفاع فدرال بر روی طرحی «برای استفاده از نیروهای ویژه برای عملیات تخلیه شهروندان آلمانی» کار می کند. در این بیانیه آمده، که این «اقدامات مقدماتی» است و برای این مرحله از آمادگی، مجوز رسمی از طرف پارلمان آلمان ضروری نیست.