رفقای فلسطینی ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان بین‌المللی در روزهای صلح «عصر ما»

«عصر ما» در روزهای صلح پذیرای مهمانان بسیاری از خارج از کشور بود

 
 
تارنگاشت عدالت
 
 
برگرفته از: عصر ما، ارگان حزب کمونیست آلمان
٣٠ اوت ٢٠٢۴

 

زنده باد همبستگی بین‌المللی
 

هیچ صلحی بدون همبستگی بین‌المللی وجود ندارد – در این نقطه نیز، روزهای صلح «عصر ما» کاملاً بر اساس سنت جشنواره‌های مطبوعاتی ما بود. میهمانانی از احزاب کمونیستی و کارگری، جنبش‌های آزادی‌بخش و سازمان‌های جوانان از سراسر جهان، نمایندگانی از نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای سوسیالیستی، نمایندگانی از سازمان‌های صلح و همبستگی – ملینا دیمان، سردبیر «عصر ما» پذیرای بیش از ۳۰ رفیق خود بر روی صحنه بود.

نمایندگان جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین (DFLP) که حزب کمونیست آلمان سال‌هاست با آن‌ها روابط نزدیکی داشته است، در این شرایط مورد تشویق ویژه قرار گرفتند. آن‌ها در یک جلسه بحث و گفت‌وگو، اطلاعاتی در مورد وضعیت کنونی سرزمین خود، به ویژه در مورد جنگ نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه ارایه دادند. جورج رشماوی، رییس جامعه فلسطین نیز در سخنرانی خود خواستار پایان اشغالگری شد: «اسرائیل باید مجبور به ترک اراضی اشغالی شود. ما فلسطینی‌ها می‌دانیم که این بهای گزافی خواهد داشت.»

از سوی دیگر، مردم صحرای غربی که نیم قرن است در برابر اشغال مراکش مقاومت می‌کنند، معمولا کم‌تر در کانون توجه افکار عمومی جهان قرار دارند. یک فیلم مستند در مورد مقاومت فرهنگی صحراوی که از سوی نماینده جبهه آزادی‌بخش فرنته پولیساریو در آلمان، «نجد حمدی» در در ساختمان ND در فرانتس-مهرینگ-پلاتز ارایه شد و هم‌چنین گروه‌های بحث و گفت‌وگو «درباره مبارزه با فقر در چین» یا «بریتانیا پس از انتخابات»، از مخاطبان علاقه‌مندی برخوردار شد.

متأسفانه، خانم جوانا مارتینز گونزالس، سفیر کوبا نتوانست در این مراسم شرکت کند، اما به جای او، دایانا رودریگز گوتیرز، مشاور سفارت، اطلاعات آگاهانه و مسؤلانه‌ای را در مورد وضعیت میهن خود، که علیرغم محاصرۀ  ایالات متحده هم‌چنان از انقلاب خود دفاع می‌کند، ارایه کرد. او به پیشداوری‌های هم‌جنان رایجی، به عنوان مثال، در مورد عدم آزادی مفروض سفر پرداخت: «هر کوبایی می‌تواند کشور را ترک کند و سفر کند اگر پول کافی داشته باشد.» – که تفاوتی با اینجا ندارد.

محدودیت‌هایی که قبلاً وجود داشت بیش از ١۵ سال پیش برداشته شد. در «باغ کوبایی»، که حیاط داخلی ساختمان ND تبدیل به آن شده بود، گفت‌وگوها درباره وضعیت کوبای سوسیالیستی و همبستگی لازم تا پاسی از شب ادامه داشت. با توجه به سیاست تحریمی دولت فدرال آلمان، نماینده حزب کمونیست فدراسیون روسیه تنها از طریق ویدیو می‌توانست ارتباط برقرار کند. اما با وجود چنین موانعی، تبادل نظر درباره وضعیت کمونیست‌های روسیه در بخشی از روزهای صلح صورت گرفت. هم‌چنین با نماینده حزب کمونیست بلاروس در مورد سیاست کشورش گفت‌وگوهای فشرده‌ای صورت گرفت. اشتفان ناتکه، دبیر شاخۀ برلین حزب کمونیست آلمان، از تجربیات خود با کاروان همبستگی به دونباس گزارش داد، که به ابتکار گروه ایتالیایی «باندا باسوتی» به طور منظم کمک‌های مالی را به مردم در مناطق مورد حمله اوکراین منتقل می‌کند.

به ویژه آن دسته از احزاب برادری که اعضای آن در آلمان زندگی می‌کنند نیز در غرفه‌های اطلاع‌رسانی حضور داشتند، مانند احزاب کمونیست ترکیه و شیلی. رفقای حزب کمونیست یونان یک نسخه ویژه به زبان آلمانی روزنامه روزانه خود “Rizospastis” را توزیع کردند.

در همان هنگامی که روزهای صلح همچنان در عصر یکشنبه در حال برچیده شدن بود، اولین بازخورد مشتاقانه از. آنها قدرت دادند، این روزهای صلح مهمتر از همه از طریق همبستگی بین المللی.

هنوز روزهای صلح «عصر ما» به پایان خود نرسیده بود، که نخستین واکنش‌های مشتاقانه مهمانان بین‌المللی در حال سرازیر شدن بود: این روزهای صلح به ما نیرو دادند. مهم‌تر از همه از طریق همبستگی بین‌المللی.

 

 

 

رفقای فلسطینی ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان بین‌المللی در روزهای صلح «عصر ما»، (عکس: مارتینا لن‌آرتز)