jemen

ما دوستدار صلحیم!

 

 

تارنگاشت عدالت
 
 
نویسنده: مصاحبه اختصاصی با محمدعلی الحوثی (انصاراﷲ)
برگرفته از: روزنامه چپ
۴ فوریه ۲۰۲۴
 
 
 
 

مینت پرس نیوز: موضع انصارالله در قبال کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن بیش از سی سرباز در حمله به برج ۲۲ و قبل از آن، به دو سرباز نیروی دریایی که به گفته آمریکا در اثر غرق شدن جان خود را از دست داده اند چیست؟  موضع رسمی انصارالله در مورد مرگ آنها چیست؟
محمد علی الحوثی: این حملات – که ما آن را پاسخی طبیعی به اقدامات خصمانه ایالات متحده می دانیم – پیام روشنی درباره میزان نارضایتی جهان عرب نسبت به آمریکایی ها به دلیل سیاست های نادرست آنها از جمله سیاست های نادرست پذیرش نسل کشی در غزه و تجاوز به یمن آنها است که جان سربازان و منافع آنها را به خطر می اندازد.

آمریکایی ها باید درک کنند که هر کس که به دیگران حمله کند پاسخی دریافت خواهد کرد. یک ضرب المثل عربی می گوید: «هر که در را بکوبد، پاسخی دریافت خواهد کرد.»

در مورد دو سربازی که در نیمه دیگر سوال به آنها اشاره کردید، آن یک نسخه آمریکایی ماجرا است. ما به آنچه آمریکا می گوید اعتماد نداریم. اما اگر گزارش آمریکایی ها درست باشد، شاید جنایت بزرگتری وجود دارد که آمریکایی ها سعی به پنهان  کردن آن دارند.آنها خبر سربازان خود را منتشر کردند تا چیز بدتری را پنهان کنند. اینکه یک نیروی در حال آماده باش نداند همکارانش کجا رفته اند قابل درک نیست. حادثه مبهم است. باید بررسی شود که آمریکا چه چیزی را پنهان کرده است.

مینت پرس نیوز: شما متحمل عواقب جنگی هستید که بیش از هشت سال در یمن به طول انجامیده است و با این حال موضع نظامی و سیاسی مترقی همبستگی با غزه گرفته اید. چرا این موضع را اتخاذ کرده اید و به اظهارات دولت های آمریکا و انگلیس که ادعا می کنند موضع شما ربطی به نوار غزه ندارد، چگونه پاسخ می دهید؟
محمد علی الحوثی: اولاً موضع ما دینی و انسانی است و ما شاهد بی عدالتی عظیمی هستیم. ما از وسعت و شدت قتل عام هایی که علیه مردم غزه انجام می شود اطلاع داریم. ما از تروریسم آمریکایی-سعودی-اماراتی توسط ائتلافی که جنگی را آغاز کرده و محاصره ای را علیه ما تحمیل کرده که هنوز ادامه دارد، آسیب دیده ایم. بنابراین ما از این منظر شروع می کنیم و نمی خواهیم همان جنایات تکرار شود. ما به خواسته های مردم خود پاسخ می دهیم که میلیون ها نفر از آنها هر جمعه برای تظاهرات به خیابان ها می آیند. ما همچنین به خواست توده های کشورهای عربی و اسلامی و همه آزادگانی که ما را به دفاع از برادران فلسطینی خود فرامی‌خوانند، پاسخ می دهیم.

ما نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و وضعیت غم انگیز بشردوستانه غزه را بپذیریم که حتی توسط دیوان بین المللی دادگستری به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخته شده است. به همین دلیل قدم ما در این راستا است: مقابله با مستکبرانی که در مقابل مظلوم ایستاده اند. مردم ستمدیده فلسطین در وضعیت فاجعه باری قرار دارند و به خاطر این که اسرائیل و ایالات متحده آمریکا که کمک به UNRWA (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آورگان فلسطین در خاور میانه) را متوقف کرده اند، با این که می بایست آنرا بیشتر کنند تا فلسطینی ها همچنان نان برای خوردن داشته باشند وضعیت آنها وخیم تر شده است.

مینت پرس نیوز: در رسانه های غربی، محاصره دریای سرخ به عنوان تهدیدی برای آزادی دریانوردی برای همه کشتی های در حال تردد در دریا به تصویر کشیده می شود. آیا این درست است؟ اگر نه، کدام کشورها اجازه ورود بدون مشکل به تنگه باب المندب را دارند و انصارالله چگونه تعیین می کند که کدام کشتی ها مجاز به عبور و کدام کشتی ها متوقف شوند؟
 محمد علی الحوثی: هیچ محاصره ای در دریای سرخ وجود ندارد و ادعای مطرح شده در رسانه های غربی مبنی بر اینکه ما مانع کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ می شویم و تجارت بین المللی را به خطر می اندازیم صحت ندارد. حمل و نقل از طریق دریای سرخ برای همه کشتی ها به جز کشتی هایی که با اسرائیل ارتباط دارند، امن است. تا همین اواخر، از زمانی که ما عملیات خود را اعلام کردیم، ۴۸۷۴ کشتی به سلامت از دریای سرخ عبور کرده اند. روزانه حدود ۷۰ کشتی بدون آسیب از تنگه باب المندب عبور می کنند.

ما بارها و بارها تأیید کرده‌ایم که کشتی‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند فقط کشتی‌هایی هستند که با «اسرائیل» مرتبط هستند، خواه به سمت بنادر اشغالی حرکت کنند، خواه متعلق به اسرائیل باشند، یا بسوی بندر ام الرشاش [بندر ایلات]حرکت کنند. نیروهای مسلح یمن بارها تایید کرده اند که کلیه کشتی هایی که هیچ ارتباطی با “اسرائیل” ندارند، مورد حمله قرار نخواهند گرفت. سخنگوی رسمی ارتش در تمامی اظهارات منتشر شده درباره عملیات دریایی نیروهای مسلح یمن بارها این موضوع را تایید کرده است.

ما نه می خواهیم باب المندب و نه دریای سرخ بسته شود. این را این واقعیت نشان می‌دهد که ما خود را به هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که عازم سرزمین‌های اشغالی فلسطین هستند، محدود کرده‌ایم. اگر می خواستیم باب المندب را ببندیم، اقدامات دیگری انجام می شد که برخی از آنها ساده تر از شلیک موشک بود.

آنچه در رسانه‌های غربی منتشر می‌شود، در واقع نتیجه فریب آمریکایی‌ها برای انتشار اخبار دروغ درباره رویدادها به منظور تضمین نفوذ خود در رسانه‌های بین‌المللی است. ایالات متحده با انتشار روایت های دروغین خود از طریق رسانه ها ما را خبیث جلوه می دهد، با این که درست آنها و انگلیسی ها شیاطینی هستند که از پایان دادن به نسل کشی در غزه و رفع محاصره مردم فلسطین خودداری می کنند. آنها دریای سرخ را نظامی می کنند و به تشدید و تجاوزات علیه یمن ادامه می دهند.

در مورد شناسایی کشتی هایی که عازم اسرائیل هستند، این بر اساس اطلاعات دقیق وزارت دفاع یمن صورت می گیرد. در صورت ارتباط این کشتی ها با اسرائیل، به آن اخطار داده می شود که اجازه عبور از دریای سرخ و تنگه باب المندب را نخواهند داشت. در صورت نادیده گرفتن اخطار – پس از اعلام، شفاف سازی و علامت توقف و بازگشت – کشتی مزبور هدف قرار می گیرد. بر اساس داده‌های نظامی که ما به آن اعتماد داریم، تاکنون هیچ کشتی‌ای که عازم بنادر اسرائیل نبوده مورد حمله قرار نگرفته است و نه آمریکایی ها و نه انگلیسی ها نتوانسته اند خلاف آن را ثابت کنند.

مینت پرس نیوز: آیا کانال‌های ارتباطی وجود دارد که کشتی‌ها بتوانند هنگام عبور از باب المندب و دریای سرخ و به طور کل دریای عرب و خلیج عدن برای جلوگیری از خطرات از آن استفاده کنند؟
 محمد علی الحوثی: نیروی دریایی این موضوع را تأیید می کند و بارها و بارها در بیانیه های عمومی خود تکرار می کند که کانال شماره ۱۶ وجود دارد که می توان از طریق آن ارتباط برقرار کرد. ما به شرکت های کشتیرانی می گوییم (ما مستقیماً با آنها صحبت کرده ایم) که راه حل ساده ای وجود دارد که آنها می توانند با نوشتن جمله “ما هیچ رابطه ای با اسرائیل نداریم” از آن استفاده کنند و می توانند با خیال راحت عبور کنند. ما همچنین آنها را تشویق می کنیم که از تماس انتخابی دیجیتال استفاده کنند (تماس انتخابی دیجیتال یک فناوری است که در ارتباطات کشتی برای ارسال سیگنال های خطر استفاده می شود. این مانند یک “دکمه تماس” دیجیتال در رادیوهای دریایی کار می کند).

مینت پرس نیوز :کشورهای غربی مدعی هستند که عملیات آنها در دریای سرخ برای تضمین امنیت کشتیرانی بین المللی است. واکنش شما به آن چیست؟
محمدعلی الحوثی: این آمریکاست که با ایجاد ائتلاف موسوم به « ائتلاف برای رفاه» برای حفاظت از کشتی‌های اسرائیلی کشتی‌های بین‌المللی را به خطر می‌اندازد، هرچند نام مناسب‌تر آن باید «ائتلاف برای تخریب، نظامی‌سازی دریای سرخ و گسترش مناقشه» باشد.

هشدارهای آنها، تروریسم رسانه‌ای مکرر آنها و پیام‌ها و فراخوان‌های آنها به کشتی‌ها، اقداماتی است که علاوه بر حملات نظامی آنها به کشور ما، به کشتیرانی و تجارت جهانی آسیب می‌رساند.

کاخ سفید با انتشار این شایعه که عبور از باب المندب ناامن است، تلاش می کند جهان را گمراه کند. کاخ سفید بر شرکت های کشتیرانی بین المللی که هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارند فشار می آورد تا از دریای سرخ عبور نکنند. این کار برای برانگیختن خشم علیه یمنی ها و خدمت به [بنیامین] نتانیاهو جنایتکار انجام می شود. ما از آنها می خواهیم که دست از این اقدامات بردارند و به بهترین راه حل یعنی پایان دادن به تجاوز و رفع محاصره مردم غزه روی آورند. نیروهای یمنی تنها در پاسخ به تجاوزات و حملات آنها به کشورمان به ناوهای آمریکایی و انگلیسی حمله کردند. پیش از آن، رهبر انقلاب [عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله] به آنها هشدار داده بود که در یمن دخالت نکنند.

مینت پرس نیوز: دلیل واقعی حملات هوایی آمریکا و انگلیس علیه انصارالله چیست؟ آیا واقعاً باعث آسیب می شوند و در واقع چه هدفی دارند؟ آیا غیرنظامیان یمنی در این حملات کشته شده اند؟
محمد علی الحوثی: اولاً، تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن چیز جدیدی نیست. این دو کشور از سال ۲۰۱۵ به جمهوری یمن تجاوز می کنند و این اعمال ادامه آن تجاوز است. ما از تشدید تنش توسط ایالات متحده نمی ترسیم. اگر این دو کشور تصمیم به تهاجم زمینی بگیرند، درس های سختی خواهند آموخت که حتی بدتر از آنچه در ویتنام، افغانستان و عراق تجربه کردندخواهد بود.

مردم یمن عاشق آزادی، مبارز و مسلح هستند. ارتش به خوبی مجهز است و یمنی ها فرصت های زیادی برای تحمیل شکست استراتژیک به آمریکایی ها در منطقه دارند. حملات آمریکایی-انگلیسی شهرهای پرجمعیت از جمله صنعا، صعده، حدیده، حجه و ضمار را هدف قرار دادند. آنها قبلا گشتی های ما را در دریای سرخ هدف قرار داده بودند که در نتیجه تعدادی از تفنگداران دریایی کشته شدند. حملات آنها هیچ اثری نداشت و الحمدلله آنچه در مورد نفوذ آنها گفته می شود، توهم بی اساس و شکست است.

آمریکایی ها و انگلیسی ها با تجاوزات خود در دریا و حملات خود، بدون این که مزاحمتی برایشان فراهم شود از جنایتکاران در ادامه نسل کشی در فلسطین و کشتار غیرنظامیان توسط دشمن اسرائیلی دفاع می کنند.

برعکس موضع ما در جمهوری یمن دفاع از انسانیت است. عملیات ما برای توقف نسل کشی و کشتار انجام می شود. تصمیم ما تصمیم بشریت است و این تصمیم درستی است که برای آن فداکاری می کنیم. آمریکایی ها باید هشدارهای عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله را جدی بگیرد.

مینت پرس نیوز: در محافل سیاسی آمریکا و انگلیس صحبت از تشدید جنگ علیه یمن و احتمالاً حمله زمینی به این کشور است. پاسخ انصارالله چگونه است و انصارالله چگونه قصد دارد عملیات نظامی خود را در صورت تشدید تنش های آمریکا و انگلیس گسترش دهد؟
 محمد علی الحوثی: مردم یمن خواهان جنگ زمینی هستند، زیرا در این صورت با کسانی روبرو خواهند شد که بیش از ۹ سال از دست آنها رنج می برند.آنگاه فرصتی برای انتقام خواهد بود. رهبر انقلاب [عبدالملک الحوثی] رهبر انصارالله فرمودند: اگر آمریکایی‌ها سربازان خود را به یمن بفرستند، با سخت‌تر از آنچه که در افغانستان و ویتنام متحمل شدند، مواجه خواهند شد. ما قدرت مقابله با دشمن و ایستادگی را داریم. مردم ما ۹ سال است که در برابر تجاوزات گسترده مقاومت کرده اند.

مینت پرس نیوز : نظر شما در مورد تصمیم دولت بایدن برای معرفی انصارالله به عنوان یک سازمان تروریستی چیست؟ آیا این تصمیم بر شما تأثیر می گذارد؟
محمد علی الحوثی: اینکه ما را تروریست بخوانند، زیرا از غزه حمایت می کنیم، مایه شرف و افتخار است.این اقدام، امری است سیاسی و غیراخلاقی و توجیهی ندارد. حرکت آمریکا هیچ تاثیری بر ما ندارد. ما وارد خاک آمریکا نمی شویم. همچنین هیچ شرکت و سپرده بانکی در خارج از کشور نداریم. راه حل در پایان بخشیدن به تجاوز به نوار غزه و اجازه ورود غذا و دارو به این منطقه است

مینت پرس نیوز: کشورهای غربی از انصارالله به عنوان حوثی یاد می کنند. به نظر شما چرا آنها این کار را می کنند و تفاوت های اساسی بین «حوثی» و «انصارالله» چیست؟
محمدعلی الحوثی: انصارالله طبق تعریف رهبر، سازمان، حزب سیاسی یا گروهی آنطور که برخی ادعا می کنند نیست. آنها نه سازمان یافته اند و نه ساختارمندند. حتی زمانی که رهبر شهدا، سید حسین بدرالدین الحوثی [بنیانگذار انصارالله] شروع به تشکیل این سازمان کرد، مانند اکثر سازمان ها، گروه ها و احزاب طبق روال بین المللی (مانند مراکز ثبت نام یا صدور کارت عضویت) واحدی تشکیل نداد، بلکه پروژه ای را ارائه کرد که در آن توده های مختلف جهت گیری های سیاسی، وابستگی ها و اقشار اجتماعی در چارچوب مواضع موجود در این پروژه حرکت کردند. بنابراین می توان گفت که ما یک جنبش مردمی گسترده هستیم.

نام ما انصار الله از عنوانی از قرآن گرفته شده است که بیانگر پاسخ عملی به دستورات خداوند متعال بر اساس روش شناسی قرآن کریم است. ما با حمایت از آرمان های ملتی که در راه خدا باید مورد حمایت قرار گیرد، همیشه تلاش می کنیم «انصارالله» باشیم.

نام “حوثی ها” نامی نیست که ما آن را به خود اختصاص دهیم. ما مخالفیم که ما را حوثی خطاب کنند. ما مبتکر آن نبودیم. این نامی است که دشمنان ما به ما داده اند تا تلاش کنند توده های وسیع جامعه یمن را که بخشی از پروژه ما هستند، به شک و تردید وادارند. این تلاش ها در واقع شکست خورده است. مردم ما تحت تأثیر این برچسب یا سایر تبلیغات منفی قرار نگرفته اند. رهبر انقلاب در یکی از آخرین سخنرانی های خود به این موضوع اشاره کرد.

مینت پرس نیوز: کشورهای غربی انصارالله را ابزار دست ایران معرفی می کنند. رسانه های غربی اخیراً گزارش دادند که آمریکا از چین خواسته است تا بر ایران فشار بیاورد تا مانع از محاصره انصارالله در دریای سرخ شود. این موضوع چیست و انصارالله چه نسبتی با ایران دارد؟
محمدعلی الحوثی: عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله در سخنرانی پنجشنبه گذشته خود تأیید کرد که حملات آمریکا و انگلیس شکست خورده و هیچ تأثیری [بر ما] ندارد و توان نظامی ما محدود نخواهد شد. وی تلاش آمریکا برای کمک گرفتن از چین برای متقاعد کردن ما برای پایان دادن به عملیات خود در حمایت از فلسطین را یکی از نشانه های شکست این کشور دانست.

وی همچنین خاطرنشان کرد چینی‌ها خود را در خدمت آمریکا قرار نمی‌دهند، زیرا می‌دانند به نفع آنهاست که از آمریکا پیروی نکنند. چین از سیاست خصمانه آمریکا علیه خود آگاه است. این کشور به خوبی از گستره توطئه آمریکا از طریق معضل تایوان آگاه است.

اگرچه این متهمان هستند که باید گفته های خود را ثابت کنند، اما ما ادعای آمریکایی ها را به عنوان توهم تأیید می کنیم. تصمیم ما به دست خودمان است و آمریکایی ها و اسرائیلی ها این را می دانند، اگر اتهامی به ایران دارند، مربوط به خودشان است. ایران یک کشور مستقل است. ما زحمت واکنش به دشمنان را به خود نمی دهیم. ما تا زمانی که موضع درست داریم به حرف دشمن اهمیت نمی دهیم.

مینت پرس نیوز: آتش بس میان انصارالله و ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی منعقد شده و مذاکرات در حال حاضر به رهبری میانجی های عمانی در جریان است. آیا صلح در یمن به عنوان اهرمی برای توقف عملیات دریای سرخ شما استفاده شده است؟ چه کسی مانع روند صلح و توافق بین طرف های یمنی است؟
محمد علی الحوثی: اولاً آتش بس نیست، بلکه تنش زدایی وجود دارد. امیدواریم کار سیاسی برای دستیابی به صلح پایدار برای جمهوری یمن و رفع محاصره ادامه یابد.

دوم، به دلیل برخورد مردم یمن که اجازه انقراض خلق غزه را نمی‌دهند پیام‌ها و تهدیدهای غیرمستقیم زیادی از سوی ایالات متحده دریافت کرده‌ایم، از جمله گشودن جبهه‌های نبرد داخلی، تغییر جبهه‌ها، ممانعت از صلح، قطع کمک‌ها و غیره.

ما دوستدار صلح هستیم. ما می خواهیم جمهوری یمن را بسازیم. ما می خواهیم صلح در آنجا حاکم شود. بنابراین عملیات دریای سرخ ما به عنوان بخشی از جستجوی صلح برای برادرانمان در فلسطین است.

اما چه کسی به مدت ۹ سال مانع صلح در یمن شد؟ آیا این آمریکا نبود که ما را به جلوگیری از صلح تهدید کرد؟ بله، همان طور که قبلاً توضیح داده شد این طور بود. ما چشم اندازی برای راه حل جامع [در یمن] ارائه کردیم که در رسانه ها منتشر شد و به سازمان ملل تحویل داده شد.

اخیراً مقاله‌ای منتشر شد که نکات آن مورد قبول کلیه طرفین قرار گرفت و کسانی که مانع آن شدند آمریکایی‌ها بودند. درست مانند دورهای قبلی مذاکرات، واشنگتن اکنون نیز مانع از صلح است.

توجه داشته باشید که در حالی که آنها [ایالات متحده] از صلح در فلسطین صحبت می کنند، از حق وتوی خود برای جلوگیری از پایان جنگ استفاده می نمایند. آنها در یمن از صلح صحبت می کنند و در عین حال عملیات [نظامی] را علیه مردم جمهوری یمن آغاز می کنند.

مینت پرس نیوز: آیا کانال های مذاکره مستقیم بین انصارالله و آمریکایی ها وجود دارد؟ چگونه می توان مذاکرات آینده را برای کاهش تنش در منطقه انجام داد؟
محمدعلی الحوثی: ما هنوز مستقیماً با آمریکایی ها مذاکره نکرده ایم. اگرچه از ما خواسته شد که مستقیماً مذاکره کنیم، اما نپذیرفتیم. ما باور نداریم که بتوانیم با آمریکایی ها گفت و گو کنیم، زیرا آنها را جنایتکاران تروریستی می دانیم که برای تداوم جنایات و قتل عام دست به هر کاری می زنند. اگر آمریکایی‌ها امیدوارند که [با ما] ارتباط برقرار کنند، فقط از طریق برادران ما در سلطان نشین عمان و تیم مذاکره کننده ما در آنجا ممکن خواهد بود. این تنها راهی است که می توان گفت و گو کرد.

مینت پرس نیوز: انصارالله چندین بار دلیل محاصره خود را همبستگی و کمک به مردم غزه اعلام کرده است. اسرائیل باید چه کند تا انصارالله محاصره و حمله به منافع اسرائیل را متوقف کند؟
محمد علی الحوثی: باید بدانید که ما هرگز به عملیات در دریای سرخ متوسل نشده ایم، علیرغم اینکه با جنگ بزرگی که عمدتاً از سوی ایالات متحده حمایت می شود، روبرو هستیم، اما اکنون این کار را انجام می دهیم تا نسل کشی در غزه متوقف شود. به محض ورود داروها و مواد غذایی به غزه و توقف تجاوز، بلافاصله عملیات ما متوقف خواهد شد. تا زمانی که این هدف اصیل بشردوستانه محقق نشود، نیروهای مسلح هوایی، دریایی و زمینی به حمله به کشتی های اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی ادامه خواهند داد. ببینید، معادله و راه حل ساده است: غذا و دارو را به مردم غزه برسانید و جلوی تجاوزها گرفته می شود.

مینت پرس نیوز: هم آمریکا و هم انگلیس بارها اعلام کرده اند که کاری که در دریای سرخ انجام می دهند دفاع از خود و حفاظت از کشتیرانی بین المللی است. واکنش شما به این اظهارات چیست؟
محمد علی الحوثی: حقیقت این است که واشنگتن و لندن مردم هزاران کیلومتر دورتر از کشورشان را بمباران می کنند. آنها به یک کشور مستقل که عضو سازمان ملل است تجاوز می کنند بدون اینکه هیچ توجیه، مشروعیت و مبنای قانونی برای آن وجود داشته باشد. آنها به یمن تجاوز می کنند تا فقط از دشمن اسرائیلی محافظت کنند. مسلم و به وضوح مشهود است که آنها در موضع دفاعی نیستند. اگر کشتی هایشان در سواحل فلوریدا یا لندن مورد حمله قرار می گرفت، می توانستند این را بگویند.

علاوه بر این، تجاوزات آنها هیچ توجیه اخلاقی یا انسانی ندارد، زیرا آنها برای دفاع از جنایتکاران آمده اند تا اسرائیل بتواند به نسل کشی در فلسطین و کشتار غیرنظامیان ادامه دهد.
مردم آمریکا و انگلیس باید بدانند که دولت های ایالات متحده و بریتانیا به امنیت کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ، خلیج عدن و دریای عرب اهمیتی نمی دهند. آنها فقط به [بنیامین] نتانیاهو اهمیت می دهند و او را تشویق می کنند تا نسل کشی علیه مردم غزه را ادامه دهد، حتی به قیمت منافع مردم و جان سربازانشان.

به همین دلیل است که ما به آنها می گوییم: شما هستید که آمده اید منطقه را ملتهب کنید، شما هستید که کشتیرانی را تهدید می کنید و شما هستید که آمده‌ایدخطر و تروریسم را به دریای سرخ، دریای عرب یا خلیج عدن وارد کنید. شما باید این اعمال را متوقف کنید و به جایی که از آن آمده اید برگردید. دریای سرخ متعلق به آمریکا و انگلیس نیست. ما متوجه هستیم که سیاست آمریکا خصمانه است. در دریای چین جاه طلبی دارد، در دریای سرخ جاه طلبی دارد و در قطب شمال نیز با روسیه رقابت می کند.