nicaragua

مبارزه برای دومین استقلال

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از:ردگلوب
۳نوامبر ۲۰۲۱
 

انستیتوی نظرسنجی M/R Consultores پیروزی انتخاباتی چشمگیری  برای «پیمان نیکاراگوئه متحد پیروز است» که تحت رهبری جبهه ملی آزادی‌بخش ساندینیستی FSLN تشکیل شده، را علیه ۵ حزب اپوزیسیون در انتخابات ۷ نوامبر سال جاری پیش‌بینی می‌کند که در نتیجه به ادامه حکومت دانیل ارتگا و معاونش خانم  “روزاریو موریوو” برای ۵ سال دیگر خواهد انجامید. علاوه برآن  این پیمان برای ۹۰ کرسی مجلس شورای ملی  و ۲۰ کرسی مجلس آمریکای مرکزی نیز خود را نامزد می‌کند.
دانیل ارتگا گفت: « در انتخابات ماه نوامبر  ما برای دومین استقلال واقعاً آزاد خود مبارزه می‌کنیم»، زیرا وابستگی مالی ما به وام دهندگان خارجی، توسط امپریالیسم ایالات متحده آمریکا و اروپا برای اخاذی سیاسی علیه نیکاراگوئه استفاده می‌شود. برای مقابله با آن، پیمان FSLN که در آن ازجمله نیروهای لیبرال، کنتراهای قدیمی و شهروندان بومی شرکت دارند سیاست اجماع ملی  برای رشد و توسعه گسترده کشور، با رشد اقتصادی ۵درصد و کاهش فقر را دنبال می‌کند. فرهنگ و بهداشت (که هردو رایگان است)بزرگترین سهم در بودجه کشور را تشکیل می‌دهد.طی سه دوره حکومتی، دولت FSLN از سال ۲۰۰۷ شبکه الکتریسته را که تا ۷۰ درصد از انرژی تجدیدپذیر تشکیل می‌شود، برای تقریباً ۱۰۰ در صد شهروندان تقریباً دوبرابر کرده است این رشد و توسعه در رابطه با آب آشامیدنی بالغ بر ۸۰درصد است. مدرنیزه کردن کلیه بیمارستان‌ها و بنای ۲۲ بیمارستان جدید با فناوری پیشرفته هسته‌ای برای درمان بیماری‌های سرطانی و همین‌طور ۳ برابر کردن شبکه راه و جاده  با دقت ویژه به بخش شرقی کارائیبی کشور که از نظر تاریخی تاکنون مورد بی‌توجهی قرار گرفته است از جمله دستاورهای دولت ساندینیستی محسوب میشود.
باوجود میلیاردها خسارت اقتصادی ناشی از کودتا ۲۰۱۸  و دومین طوفان شدید در تاریخ کشور در نوامبر ۲۰۲۰ و همین‌طور همه‌گیری کرونا، دولت FSLN سیاست «استرداد حقوق اجتماعی به شهروندان» از جمله در زمینه حرفه و آموزش را ادامه می‌دهد. این اقدامات  به خاطر اعتبار دولت ارتگا در مقابل بانک‌هایی که زیر نفوذ و کنترل ایالات متحده آمریکا نیستند و هم‌چنین به کمک اکثریت پارلمانی FSLN  که بودجه دولتی را کنترل می‌کند، بودجه‌ای که تا سال ۲۰۰۶  بی‌مهابا از طرف الیگارشی کشور به تاراج رفته بود،  مقدور گردیده است. الیگارشی می‌تواند زیر سایه دولت FSLN هم سودهای خوبی کسب کند، لکن مجاز نیست  که دیگر سیاست کشور را به منافع ایالات متحده  آمریکا گره زند.
در گذشته خانواده الیگارشِ محافظه‌کار “شامورو” به عنوان دست‌نشانده ایالات متحده عمل می‌کرد. و این قبیله “شامورو” بود که در سال ۲۰۱۸ انجمن کارفرمایان COSEP را مجبور کرد به شرکت در اقدامات هماهنگ‌کننده با دولت  پایان بخشد. در کودتای نافرجامی که پس از آن صورت گرفت به اصطلاح «مغزهای جدید» بر سر نامزدی ساختگی ریاست جمهوری با یکدیگر به جدال پرداختند. بسیاری از آنان پس از کودتا به جرم قتل، شکنجه و وحشیگری محکوم به زندان شدند ولی به زودی برای تحکیم  صلح و آرامش درون کشوری مورد عفو قرار گرفتند و آزاد شدند. رقابت‌های درونی باعث شد که آنها نتوانند روی یک نامزد انتخاباتی مشترک به توافق برسند. آنها حتی در مورد این‌که چه کسی ۱۹ میلیون دلار پول‌های آمریکایی را به جیب خود ریخته، علناً به مشاجر پرداختند ولی در عین حال از دولت ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواستار تشدید تحریم‌ها علیه نیکاراگوئه شدند.
آژانس آمریکایی USAID در سال ۲۰۲۰ در چارچوب برنامه Responsive Assistance in Nicaragua برای از بین بردن «دمکراتیک» FSLN به عنوان نیروی سیاسی به آنها ۲ میلیون دلار پیشنهاد کرد. مقامات دولتی از نشانه‌های جدید برای کودتایی جدید  در انتخابات نوامبر پرده برداشتند. به ویژه خانم “کریستینا شامورو” دختر رئیس جمهور سابق “ویولتا باریوس دِ شامورو ” و رئیس بنیادی با همین نام همراه ۳۰ فرد دیگر، به اتهام ارتکاب به ثروت‌اندوزی غیرقانونی و پول‌شویی مورد سوءظن دادستان کل کشور هستند و در حال حاضر بازداشت شده و یا در زندان به سر می‌برند.
قابل پیش‌بینی نیست که تبلیغات کودتگران از منبرهای کلیسای کاتولیک چه تاثیری بر انتخابات خواهد گذارد. دانیل ارتگا  بخشی از کنفرانس اسقف‌ها را به خاطر همدستی آنها در قتل و ویرانی در سال ۲۰۱۸ تروریست‌های شیطانی نامید. آن‌چه مشخص نیست رفتار تعداد وسیع از جوانانی که برای اولین بار در انتخابات شرکت می‌کنند، است، که تاکنون آگاهانه دولت دیگری جز از دولت دانیل ارتگا را تجربه نکرده‌اند. آیا  آنها  عمدتاً کمبودها را خواهند دید و نه آن‌چه که تاکنون به دست آمده؟ امیدوار کننده است که انستیتوی نظرسنجی نامبرده همین‌طور در بین اغلب جوانان «دفعه اولی» و همین طور آنانی که نامصممند گرایش مثبت به سمت FSLN   تشخیص می‌دهد.

nicaragua