جمعی از هواداران اتحاد چپ ضدامپریالیست ایران

مرامنامهٔ «جمعی از هواداران اتحاد چپ ضدامپریالیست ایران»

برگرفته از: https:‎‎//ecziiran.org/‎

توضیح: فعالیت «جمعی از هواداران اتحاد چپ ضدامپریالیست ایران» در دوران انتخابات مجلس دوازدهم شروع شد و در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز ادامه یافت. این حرکت، در قالب صدور چند بیانیه بروز یافت که ضمن تحلیل از شرایط داخلی و بین‌المللی، برای برون‌رفت از مشکلات، حفظ استقلال و بسط آزادی‌های سیاسی/اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی در میهن‌مان ایران، راهکارهای عملی و مطمئن ارائه می‌داد. این بیانیه‌ها در سایت «جمعی از هواداران اتحاد چپ ضدامپریالیست ایران» (https://ecziiran.org) قابل دسترسی است. اکنون، با توجه به نیاز به استمرار این حرکت، اصول و مبانی مشترکی که چارچوب همکاری «جمعی از هواداران اتحاد چپ ضدامپریالیست ایران» را تعریف می‌کند، در قالب مرامنامهٔ حاضر، انتشار عمومی می‌یابد.

مرامنامهٔ  «جمعی از هواداران اتحاد چپ ضدامپریالیست ایران»

ما، به‌عنوان جمعی از سوسیالیست‌های حامی انقلاب ایران، بر اساس پایبندی خود به اصول بنیادین انقلاب ضدامپریالیستی و مردمی بهمن ۱۳۵۷، و حمایت قاطع از مبارزات آزادی‌بخش ملّت ایران و دیگر خلق‌های جهان، و با اعتقاد راسخ بر حفظ و تحکیم انسجام، وحدت، و امنیت ملّی در برابر توطئه‌ها، دخالت‌ها و تعرضات قدرت‌های امپریالیستی، به‌ویژه امپریالیسم آمریکا، وظیفهٔ عاجل خود می‌دانیم که به منظور کمک هرچه مؤثرتر به اهداف اولیهٔ انقلاب مردم ایران ـــ یعنی استقلال، آزادی، و عدالت اجتماعی ـــ بر اساس اصول زیر در چارچوب «جمعی از هواداران اتحاد چپ ضدامپریالیست ایران» دست به همکاری و مبارزهٔ مشترک بزنیم:

۱. ما امپریالیسم و سلطه‌گران غرب جمعی را دشمنان اصلی بشریت، از جمله میهن‌مان ایران، می‌دانیم.

۲. جهان در حال گذار به یک جهان چندقطبی است و امپریالیسم برای جلوگیری از این روند دست به هر جنایت و توطئه‌ای می‌زند. کشور ما به‌همراه کشورهای چین و روسیه و کشور های مستقل در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین در مرکز ثقل این مبارزه قرار دارند. بر این اساس معتقدیم سیاست نگاه به شرق، منطقه، و کل جنوب جهانی یک سیاست خارجی راهبردی است و انحراف از آن را، با هر توجیه که باشد، نادرست می‌دانیم.

۳. ما رژیم صهیونیستی و ضدبشری اسرائیل را به‌عنوان پایگاه امپریالیسم در منطقه و دشمن خلق قهرمان فلسطین و خلق‌های منطقه می‌دانیم، که کشور ما ایران و دیگر نیروهای جبههٔ مقاومت در فلسطین، لبنان، یمن، عراق، سوریه، و کل منطقه، به‌عنوان دوستان مردم قهرمان فلسطین، درگیر یک مبارزهٔ سرنوشت‌ساز علیه آن هستند.

۴. ما همبستگی با مبارزات رهایی‌بخش همهٔ خلق‌های جهان در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، به‌ویژه خلق قهرمان فلسطین و دیگر نیروهای جبههٔ مقاومت در سطح منطقه، را یک وظیفهٔ میهنی می‌دانیم.

۵. ما محور دفاع از استقلال و حاکمیت ملی ایران را مهم‌ترین محور مبارزه می‌دانیم و با هر سیاست یا حرکتی، از سوی هر نیرویی، که استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران را به‌مخاطره اندازد مخالفیم.

۶. از دید ما، استحاله و به‌ویژه سرنگونی جمهوری اسلامی ایران هدف مرکزی امپریالیسم جهانی است. لذا ما عمیقاً با هرگونه اقدام سرنگونی‌طلبانه، وحدت‌شکنانه و تجزیه‌طلبانه مخالفیم و در جهت نزدیکی و اتحاد عمل همهٔ نیروهای میهن‌دوست و ضدامپریالیست ایران می‌کوشیم.

۷. ما موضع جمهوری اسلامی ایران و رهبری انقلاب در مقابله با سیاست‌ها و توطئه‌های امپریالیسم و صهیونیسم علیه ایران را سیاستی ملی ارزیابی می‌کنیم و با هر انحرافی که به مبارزهٔ متحد علیه این دو صدمه بزند مخالفیم.

۸. ما طبقهٔ کارگر و دیگر زحمتکشان ایران را صاحبان اصلی انقلاب می‌دانیم و در راه احقاق حقوق حقهٔ آنان، و استقرار عدالت اجتماعی و حقوق دموکراتیک برای همهٔ مردم ایران، مبارزه می‌کنیم.

۹. ما، ضمن حفظ هویت مستقل سوسیالیستی خویش، خود را بخشی از طیف وسیع عدالت‌خواهان ملی می‌دانیم، که توسعهٔ مستقل و عدالت‌محور را بخش جدایی‌ناپذیر مبارزه با امپریالیسم می‌شناسد.

۱۰. ما علت اصلی مشکلات زندگی و معیشتی توده‌های میلیونی کارگران و مردم زحمتکش ایران را تحمیل سیاست اقتصادی نئولیبرالی بر جامعه و فساد ناشی از آن در ساختار اقتصادی و سیاسی کشور می‌دانیم و خواهان پایان بخشیدن به این سیاست‌ها و استقرار یک نظم اقتصادی متکی بر عدالت اجتماعی، به‌ویژه اجرای بی‌خدشهٔ اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، هستیم.

۱۱. در این راستا، ما حمایت از هر سیاست صحیح ملی و مردمی نیروهای درون و پیرامون حکومت، و انتقاد از هر سیاستی را که این منافع ملی و مردمی را به مخاطره‌ اندازد، وظیفهٔ خود می‌دانیم.

۱۲. ما وحدت عمل همهٔ زحمتکشان، شامل کارگران، دهقانان، کارمندان، معلمان، و نیز سرمایه‌داران بومی را اساس وحدت ملی، و مبارزه در راه ایجاد چنین وحدتی را وظیفهٔ خود دانسته و بر این اساس قاطعانه مخالف هر شکل از دامن زدن به گسل‌های فرهنگی، قومیتی، و مذهبی هستیم.

۱۳. در این رابطه، ما به‌ویژه تضمین حقوق برابر زنان با مردان در همۀ عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را یک ضرورت بنیادی، هم از نظر حفظ وحدت ملی و هم از دیدگاه تضمین حقوق دموکراتیک زنان ایران، می‌دانیم، و با هر شکل از تحمیل محدودیت‌های تنگ‌نظرانه بر آنان مخالفیم.

۱۴. ما خواهان آزادی فعالیت علنی و قانونی همهٔ گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی، و تشکل‌ها و سازمان‌های صنفی مستقل طبقهٔ کارگر و دیگر زحمتکشان و اقشار مردم، که در چارچوب قانون اساسی و بر اساس پیروی از اصل دفاع از استقلال و حاکمیت ملی ایران عمل می‌کنند، هستیم.

۱۵. ما، کلید حل مشکلات و هموار کردن راه توسعهٔ عدالت‌محور در کشور را مشارکت فعال و تأثیرگذار تمامی آحاد ملت در کلیهٔ امور مربوط به سرنوشت خویش می‌دانیم. هم از این‌رو، بر وسیع‌ترین بسیج ملت در سازمان‌های مردم‌نهاد هم‌چون اتحادیه‌های کارگری و انجمن‌ها و شوراهای محلی، که سوابقی درخشان در مبارزات ملت داشته‌اند، تأکید داریم.