ukraine

مسئله مهم، هدف است

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: راینهارد لاوترباخ
برگرفته از:دنیای جوان
۱۹ مارس ۲۰۲۲
 

برداشت‌های متفاوتی  در مورد این که تاچه حد ارتش روسیه در اوکراین موفق بوده است، وجود دارد.

لحظه مناسبی برای ژنرال‌های بازنشسته فرارسید.  برداشت های آنان در مورد وضعیت اوکراین  را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. برای یک گروه مصاحبه ژنرال بازنشسته “هانس لوتار دومروزه” که هفته گذشته با «رداکسیون نتز ورک دویچلاند» انجام داد نمونه مشخصی است. او براین عقیده است که روسیه عملاً جنگ را باخته و یا حداقل دیگر نمیتواند در آن پیروز شود، زیرا تسخیر کیف و خارکیف در یک چشم به هم زدن  به نحو بارزی  با شکست روبه رو شده است.

مطمئناً طرف روس عزم مقاومت ارتش اوکراین را دست کم گرفته بود. فراخوان ولادیمیر پوتین  در روز اول جنگ  مبنی بر این که سربازان اوکراینی  تسلیم شوند تا از چنگال مجازات فرار کنند، از دید امروز شکل غیر واقعی به خود میگیرد. در این رابطه  هر روز ویدئو های جدیدی  منتشر می شود که چگونه ستون های خودرو روس در یک جاده چهار خطه  در امتداد یک جنگل حرکت می کنند  و ناگهان  از درون جنگل مورد حمله قرار می گیرند و به جای آن که به سوی مهاجمین تیراندازی کنند، به طور کاملاً نامنظم  بدنبال دیگر خودرو ها به حرکت درمی آیند.

بسیاری از نظامیان نقطه ضعف پیشروی روس‌ها را در پوشش و تامین ناکافی  امنیت عقبه آن می دانند. پاتکی که در بالا به آن اشاره شد، نشان می‌دهد که ستون‌های نظامی روس  ظاهراً بدون تامین امنیت جناح های خود  حرکت می کنند. چند روز پیش وزارت دفاع روسیه  از موفقیت ارتش گزارش کرد که توانسته  یک پایگاه نظامی اوکرائینی را در یک دهکده مشخص «خنثی» کند. این یک گزارش معمولی بود ولی نگاهی به نقشه  نشان می دهد که این محل در یک منطقه جنگلی  در شمال کییف قرار دارد که نیروهای روسی در امتداد جاده اصلی  در همان دو روز اول  جنگ آن را تسخیر کرده بودند.

همین طور تصاویر ماهواره ای  ستون ۶۵ کیلومتری واحدهای رزمی و تدارکاتی  روسیه در شمال غرب کییف  که چندین روز متوال در رسانه‌های غربی انتشار پیدا کرده بود را نیز باید جزو همین مقوله دید.  در این بین  دیگر اثری از آن وجود ندارد و کارشناسان با یکدیگر سروکله می‌زنند که چرا؟ به هرحال می‌توان می‌توان باور داشت که حریف اوکرائینی راهبردهای  چچن‌ها علیه حمله روس‌ها  را در دهه ۹۰ تکرار کرد: خودرو اول و آخر  را منهدم کردند  تا تمامی ستون را فلج کنند و سپس بقیه اعضای غیرمتحرک ستون را مورد حمله قرار دادند. ظاهراً مسکو این گزینه را در نظرنگرفته بود.

همین‌طور تدارکات و ارتباطات  از نقاط ضعف  پیشروی روسیه معرفی می‌شود. به نظر ژنرال بازنشسته “هاینریش براوس” در مصاحبه با فرانکفورترآلگماینه تسایتونگ ارتش روسیه با فقدان وسایل ارتباطی محافظت شده روبه روست و پیش آمده که سربازان روس موبایل مردم غیرنظامی اوکراین را ضبط کردند، زیرا  شماره‌های روسی در شبکه تلفن همراه اوکرائین  بلوکه شده است.

اقلیتی از  کارشناسان نظامی از ایالات متحده آمریکا و همین‌طور  از کشورهای غیر غربی دیگر مثلاً هندوستان  سناریوی دیگری را تصویر می‌کنند. به نظر آنها روسیه در صدد نبود مانند ایالات متحده در عراق به پیروزی دست یابد بلکه بیشتر قصد داشت اوکراین را مجبور کند به راه حلی که زیر شرایط روسیه تهیه شده، گردن نهد. پیشروی نسبتاً کند نیروهای روسی را می‌توان  برای افزایش مستمر فشار  تعبیر کرد که به حریف نشان دهد  که هر روز از مقاومت بیشتر، فقط هزینه بازسازی کشور را ارتقأ خواهد بخشید. تنها این وضعیت که روسیه ماه ها با افزایش نمایشی نیروهای نظامی خود در مرز  بی جهت از عنصر غافلگیری صرفنظر کرد با برداشت فوق مطابقت می‌کند ولی همین طور گزارشات روزهای اخیر  به ویژه تشدید حملات  به هدف‌های زیرساختی حمایت کننده نظامی و یا همین‌طور به صنایع نظامی موید این نظر است. این اقدامات دیگر در ارتباط مشخص با جنگ کنونی نیست بلکه دوران پس از جنگ را در نظر دارد تا یک «خلع سلاح» که شاید اوکراین آزادنه حاضر به قبول آن نباشد را عملاً تحمیل کند.