Amrika

منافع اقتصادی آمریکا، پنهان در پشت سیاست شوم آن!

 
تارنگاشت عدالت
 
 
نویسنده: عباس هاشمی
مترجم: م. قربانی
برگرفته از: نیو ایسترن آوتلوک
۲۶ نوامبر ۲۰۲۳
 
 
 

هماهنگ کنندۀ خاورمیانه شورای امنیت سازمان ملل گفت که جهان به لبۀ پرتگاه پرمخاطره‌ای رسیده است که می‌تواند مسیر درگیری اسرائیل و فلسطین را تغییر دهد. جهان به تازگی شاهد یکی از غیرانسانی‌ترین جنگ‌ها در غزه بوده است. بنا بر گزارش سازمان ملل متحد ۶۷ درصد از ۱۴۰۰۰ نفری که در غزه به قتل رسیدند کودکان و زنان هستند. بسیاری از کشورهای جهان شاهد اعتراضات شدید بودند. با این حال، آمریکا و متحدانش – قهرمانان خودخواندۀ حقوق بشر در جهان – از قتل عامی که اسرائیل انجام داده است، حمایت می‌کنند. آمریکا و بعضی از متحدین غربی آن به پیشنهاد توقف انساندوستانه جنگِ اخیر اسرائیل و فلسطین رأی مخالفت دادند.

به علاوه، گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا، مستقیم یا غیرمستقیم در تقریباً ۸۱ درصد از جنگ‌های جهان پس از جنگ جهانی دوم شرکت داشته است. یکی از دلایلی که سهم آمریکا در دخالت و حمایت آن از جنگ‌ها این چنین بالاست، منافع اقتصادی آن است. مجتمع نظامی – صنعتی آمریکا در گذشته سودهای کلانی به دست آورده است و به دلیل منافع اقتصادی حاصل از جنگ و درگیری در سراسر جهان رونق داشته است. ایالات متحده ۴۰ درصد از تمام مهمات جنگی جهان را از سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۴ تولید کرد. گزارش‌ها حاکی از آنست که صنعت تسلیحات آمریکا در سال ۱۹۴۳ از ۲ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافت.

خروج آمریکا از افغانستان به عنوان یک شکست به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است. اما، بسیاری از تحلیلگران اشاره می‌کنند که مجتمع صنعتی – نظامی آمریکا در طول «جنگ علیه ترور» رشد کرده و رونق یافته است. آنان معتقدند که لابی‌گران مختلف، دلالان اسلحه، و برخی مقامات پنتاگون از قبال جنگ پول‌های هنگفتی به جیب زدند. بنا بر گزارش روزنامه سوئیسی نئو زوریخر تسایتونگ، تریلیون‌ها دلاراز پول‌های مالیات دهندگان آمریکایی خرج جنگ در افغانستان شد، در حالی‌که بخش ناچیزی از آن برای بازسازی کشور هزینه شد. جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، نیز بیان کرد که منطق جنگ در افعانستان این بود که جنگ بی‌پایانی به وجود آوریم تا پول هنگفت مالیات دهندگان آمریکا به جیب نخبگان با نفوذ امنیتی کشور سرازیر شود. چنان‌که مؤسسه بین‌المللی واتسون و پابلیک اَفرز گزارش می‌دهند، جنگ‌های سوریه، افغانستان و عراق برای مالیات دهندگان آمریکا ۶.۴ تریلیون دلار خرج برداشت. افزون بر این، در گزارش فارن بالیسی منتشر شده در ۱۶ اوت ۲۰۲۱ آمده است که ۸۰-۹۰ درصد از هزینه‌های جنگ آمریکا در افغانستان به دلیل سیستم پیچیده صنایع نظامی آن به کشور باز گشت.

علاوه بر این، اندیشکده مستقل آمریکایی به نام انستیتو سکیوریتی پالیسی ریفُرم، در یکی از گزارش‌هایش فهرست ذی‌نفعان «جنگ آمریکا علیه ترور» را منتشر می‌کند. این لیست شامل اسامی بعضی پیمانکاران نظامی معروف مانند رِیتیان، لاکهید مارتین، بوئینگ، نورتروپ گرومن و جنرال داینامیکز می‌شد. کارشناسان هم‌چنین معتقدند که مجتمع نظامی – صنعتی آمریکا به دلیل وسوسه‌های اقتصادی خود در ایجاد و تعیین دشمن مورد هدف و تروریست نامیدنشان نقش داشته اند. رییس‌جمهور سابق آمریکا، دوایت د. آیزنهاور، نیز در باره ظهور «یک دستگاه عظیم نظامی و صنعتی بزرگ تسلیحاتی» در ایالات متحده در سخنرانی خداحافظی‌اش در سال ۱۹۶۱ هشدار داد. به نظر می‌رسد که سؤظن وی به وقوع پیوسته است، چنان‌که تصممیمات سیاسی زیادی تحت تأثیر نخبگان پر نفوذ امنیتی آمریکا قرار دارد. طبق گزارش‌ها، آمریکا مسؤول ۴۰ درصد تجارت جهانی تسلیحات است. این نشانگر آنست که منافع مجتمع نظامی – صنعتی آمریکا برخاسته از نزاع‌ها و جنگ‌های سراسر جهان است. بسیاری از تحلیلگران در سراسر جهان بر این باورند که آمریکا جنگ‌ها و درگیری‌ها را افزایش می‌دهد تا از تجارت تسلیحات خود سود ببرد. در نتیجه، این درگیری‌ها هرج‌ومرج و آشفتگی بیش‌تری را برای جهان به ارمغان می‌آورد.

به نظر می‌رسد که آمریکا به درگیری اوکراین و روسیه نیز از دریچه اقتصادی نگاه می‌کند. فرانسه و بعضی متحدان اروپایی آمریکا آن را برای ثروت‌اندوزی از این درگیری سرزنش کرده اند. آن‌ها آمریکا را بزرگ‌ترین ذی‌نفع در این درگیری‌ها می‌دانند، زیرا گاز و تسلیحات بیش‌تری را با هزینه بالاتر می‌فروشد. اتحادیه اروپایی برای رفع نیازهای انرژی اش شدیداً به روسیه متکی بود. اما، تحریم‌های غرب علیه روسیه کشورهای اتحادیه اروپایی را مجبور کرد به دنبال گزینه‌های دیگر بروند. ایالات متحده به عنوان یکی از گزینه‌های اتحادیه اروپایی سر برآورد. اما، آمریکا گاز را با قیمت بسیار بالاتری می‌فروشد. تولیدکنندگان تسلیحات آمریکا به سرمایه‌گذاران گفته اند در انتظار سودهای کلانی از جنگ اسرائیل در غزه باشند. آمریکا یکی از متحدان اصلی اسرائیل است و از پاکسازی قومی مردم فلسطین از سوی اسرائیل در غزه حمایت مالی می‌کند. این جنگ به یک فرصت عالی برای صنعت تسلیحات آمریکا تبدیل شده است و به افزایش تقاضای سلاح در منطقه منجر خواهد شد. از هر ۱۰ پیمانکار بزرگ دفاعی در جهان پنج پیمانکار آمریکایی هستند و ۴۳ شرکت از ۱۰۰ شرکت بزرگ دفاعی جهان در آمریکا هستند. لذا، آمریکا سهم عظیمی از پول حاصل از تدارکات اسلحه به اسرائیل، اوکراین و دیگر کشورهای غرب آسیا را به دست خواهد آورد. آمریکا هم‌چنین برای برقراری مجدد هژمونی خود در منطقه از اسرائیل پشتیبانی می‌کند. با حمایت از اسرائیل، آمریکا می‌خواهد به قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی بفهماند که هنوز نفوذ زیادی بر سیاست جهانی دارد. افزون براین، ائتلاف آمریکا – اسرائیل برای هر دوی آن‌ها در مقابله با ناسیونالیسم عربی و افزایش نفوذ روسیه و چین در منطقه مفید است. ایالات متحده و نهادهای امنیت فراملی آن سودهای کلانی از جنگ‌های بی‌پایان در سراسر جهان به دست آورده اند. با این حال، سیاست اقتصاد جنگی آمریکا و حقوق بشر خودخواندۀ آن، به قیمت جان انسان‌های بی‌شماری، همراه با پول‌های سخت به دست آمده از مالیات دهندگان آمریکایی، تمام می‌شود.