china_see

مناقشه ارضی بر سر دریای جنوبی چین!

 

تارنگاشت عدالت
 
 
نویسنده: نگوین کیِن وان
مترجم: م. قربانی
برگرفته از: نیو ایسترن آوتلوک
۱۸ اوت ۲۰۲۳

 

مناقشه ارضی بر سر دریای جنوبی چین با شدت بیش‌تری طنین‌انداز شده است
 
 
 

در ۲۹ ژوئن امسال، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی ایالات متحده میزبان سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی سالانه دریای جنوبی چین در واشینگتن بود.

در این سمینار سیاست‌مداران، نمایندگان وزارت امور خارجه و وزارت دفاع ایالات متحده، هم‌چنین کارشناسان و دانشمندان  کشورهای هندوستان، ژاپن، ویتنام و فیلیپین حضور داشتند که آماده بودند موضع مثبت و سازنده دولت خود و آمادگی خود را برای حل‌وفصل اختلافات در دریای چین جنوبی از طرق مسالمت‌آمیز بیان کنند و از این راه به حفظ صلح و ثبات در منطقه کمک کنند.

در ضمن، در این سمینار محققین، پژوهشگران دریانوردی و قوانین بین‌المللی ایالات متحده روی بحث در مورد مشارکت شبکه اتحاد دریای شرق و نقش بازیگران خارجی مانند چهارگانۀ آمریکا-انگلیس-استرالیا (آکس) و اروپا تمرکز داشتند.

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، دانیل کریتنبرینک، در سخنرانی خود تأکید کرد که سیاست ایالات متحده در دریای جنوب از همه کشورها در اعمال حاکمیت خود و پیگیری منافع خود حمایت می‌کند. بنا بر این، ایالات متحده به کار خود با متحدین و شرکای خود در منطقه و سراسر جهان ادامه می‌دهد تا مدیریت استفاده از آسمان و آب در دریای جنوبی چین را تضمین کند.

لازم به یادآوری است که هدف این کنفرانس مقابلۀ قدرت میان شرکت کنندگان در مشاجرات ارضی بود – از مدعوین مهم و خبره، یکی نماینده حزب جمهوری‌خواه جنیفر کیگانز، عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان ایالات متحده و دیگری دستیار وزیر خارجه در امور کشورهای آسیا-پاسیفیک، دانیل کریتنبرینک بودند. کارشناسان و دانشمندان آمریکایی مرکز توجه کشورهای آسیا-پاسیفیک را به جای تشویق به ایده کاهش تنش، نگهبانی مشترک و نظامی‌زدایی از منطقه، به لزوم اتخاذ سیاستی تهاجمی جلب می‌کردند.

قابل توجه این‌که علیرغم حضور نمایندگان بسیاری از کشورهای مختلف، نمایندگان جمهوری خلق چین در این برنامه حضور نداشتند. در ضمن، کشورهای جنوب شرقی آسیا، که خود ادعای ارضی نسبت به جزایر پاراسل و مجمع الجزایر اسپراتلی دارند، چین را دشمن اصلی خود در این مورد می‌شناسند. از این نظر، منطقی است کشورهای جنوب شرق آسیا برای پیشرفت عملی در حل‌وفصل اختلافات ارضی در دریای جنوبی چین، با تعامل بیش‌تر و در درجه نخست با چین و نه با اتحادهای نظامی و اتحادهای غربی، وارد گفت‌وگوی سازنده شوند .