Entekhabat cuba

نتیجه نهایی، مشارکت اکثریت مردم در انتخابات ملی را تأیید می‌کند

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: سوزانا آنتون
برگرفته از: گرانما
۳۱ مارس ۲۰۲۳
 

اگرچه اکثریت نامزدهای پارلمان از طریق رأی‌گیری همگانی انتخاب شدند، رأی‌گیری گزینشی نیز یک گزینه بود.

عکس: خوزه مانوئل کوریا

 

 

شورای ملی انتخابات (CEN) بر مشارکت اکثریت مردم کوبا در انتخابات ملی ۲۶ مارس تأکید کرد که در آن ۶.۱۶۷.۶۰۵ از رأی دهندگان از حق رأی خود استفاده کردند که ۷۵.۸۷ درصد از کل ۸.۱۲۹.۳۲۱ رأی دهنده را تشکیل می‌داد.

آلینا بالسیرو گوتیرز، رییس  CEN، در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایتخت گفت که مشارکت بیش‌تر از دو انتخابات قبلی: همه‌پرسی قانون خانواده و انتخابات شهرداری، بود. وی گفت: «همه نمایندگان مجلس با رأی آزاد، برابر، مستقیم و مخفی و با بیش از ۶۱ درصد آرای معتبر انتخاب شدند» و شرکت رأی دهندگان را تبریک گفت. از کل آرای اخذ شده ۹۰.۸۲ درصد معتبر،  ۶.۲۲ درصد سفید و  ۳.۵۰ درصد باطل بوده است. بالسیرو گوتیرز توضیح داد که اگرچه اکثر نامزدهای پارلمان با رأی عمومی (۷۲.۱۰٪) انتخاب شده اند، رأی‌گیری گزینشی نیز یک گزینه برای رأی دهندگان است (۲۷.۹۰٪). وی افزود که انتخابات در فضای مساعد انتخاباتی برگزار شد.

از سوی مقامات، کارمندان، ناظران، گروه‌های پردازش و سایر پرسنل شفافیت و قانون‌مداری وجود داشت. این روند در ۱۲۴۲۷ حوزه انتخابیه انجام شد و ۲۳۶۴۸  شعبه اخذ رأی مشخص، و ۸۰ ناحیه در ۲۷ محله تشکیل شد. بیش از ۲۰۰.۰۰۰ نفر از جمله بیش از  ۶۲.۰۰۰ نفر از حوزه‌های انتخابی و بیش از  ۱۱۸.۰۰۰ نفر در مراکز رأی گیری به صورت داوطلبانه درگیر برگزاری انتخابات بودند.

رییس شورای انتخابات، فعالیت پیشکسوتان و پیشقراولان همه رده‌های سنی در این انتخابات که از صندوق‌های رأی محافظت می‌کردند و هم‌چنین کارکنان پشتیبانی، کارمندان، مدیران و کارمندان دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی را که به هر نحوی با شوراهای انتخاباتی در سطوح مختلف مرتبط بوده و در اجرای این روند مشارکت دمکراتیک همکاری کرده اند، برجسته کرد.