SU

نطق ولادیمیر پوتین در میدان سرخ به مناسبت سالگرد پیروزی بر فاشیسم

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: لینکه تسایتونگ
۱۰ مه ۲۰۲۳
 
 

شهروندان محترم روسیه،

پیشکسوتان عزیز،


رفقا، سربازان و ملوانان، درجه‌داران و افسران،
رفقای افسر، ژنرال و دریاسالار!
سربازان و فرماندهان شرکت‌کننده در عملیات نظامی!

من روز پیروزی  را به شما تبریک عرض می‌کنم.

این روز  به افتخار  پدران و اجداد ما که با جرات بی‌پایان و قربانی فراوان از بشریت در مقابل  ناسیونال سوسیالیسم حفاظت کردند و در دفاع از میهن مفتخر شدند و نامشان جاودانه گردید، بزرگ داشته می‌شود.

امروز مجدداً تمدن بر سر دو راهی قرار گرفته است. علیه میهن ما باز  یک جنگ واقعی سازماندهی شده، ولی  ما تروریسم بین‌المللی را سرکوب کردیم و از شهروندان  دونباس حمایت نمودیم و امنیت خود را تامین ساختیم.

برای ما، برای روسیه هیچ خلق بد و یا دشمنی وجود ندارد، نه در غرب و نه در شرق. مانند اکثریت مردم جهان  ما خواستار آینده‌ای  صلح‌آمیز، آزاد و با ثبات هستیم.

ما معتقدیم، که هرنوع جهان‌بینی برتری‌جویانه در جوهر خود انزجار آور، تبه‌کارانه و مهلک است. ولی نخبگان گلوبالیست غربی کماکان از استثنایی بودن خود سخن می‌گویند و  مردم را علیه یک‌دیگر تحریک نموده و جوامع را به انشقاق هدایت می‌کنند و مناقشات خونین و کودتاهایی را باعث می‌شوند و بذر نفرت می‌پاشند و روس هراسی و ناسیونالیسم تهاجمی  را تبلیغ می‌کنند، خانواده‌ها و ارزش‌های سنتی را که خاصه انسان‌ها است از هم می‌گسلند. و همه این‌کارها برای این که کماکان اراده ، حقوق و قواعدخود را به خلق‌ها تحمیل کنند و  سیستم تاراج، خشونت و سرکوب را برقرار سازند.

به نظر می‌رسد که آنها فراموش کرده‌اند که ادعای جنون‌آمیز نازی‌ها در مورد سلطه جهانی به کجا ختم شد. آنها فراموش کرده‌اند چه کسی این  شرارت غول‌آسا و مطلق را  به زانو درآورد و چه کسی  برای دفاع از میهن خود بپا خاست و جان خود را برای  آزادی خلق‌های اروپا به خطر افکند.

شاهدیم که یک سلسله از کشورها بی‌رحمانه و با خونسردی کامل نمادهای یادبود سربازان شوروی  را تخریب می‌کنند، تندیس‌های  فرماندهان بزرگ را از بین می‌برند و  آئین نازی‌ها و همدستان آنها را  احیاء می‌نمایند و یادبود  قهرمانان واقعی  را نابودکرده و یا  تحریف می‌کنند. هتک حرمت‌ این از خود گذشتگی و قربانی‌های نسل فاتحین  نیز یک جنایت است و ناشی از کینه‌توزی  کسانی است که بدبینانه و علنی لشگرکشی علیه روسیه  را آماده می‌سازند و  برای این کار نازی‌های فرومایه را از سراسرجهان پیرامون خویش گرد آورده‌اند.

هدف آنها، که چیز جدیدی نیست،  اضمحلال و نابودی  کشور ما است. هدف آنها  نابودی نتایج جنگ جهانی دوم است. هدف آنها  تلاشی نهایی  سیستم  امنیت جهانی و حقوق بین‌المللی و خفه کردن کلیه مراکز تکامل و توسعه  مستقل است.

انگیزه‌های غلوآمیز، تفرعن و احساس این‌که هرکاری را که خواستیم، انجام خواهیم داد، بی برو و برگرد ما را با تراژدی روبه‌رو خواهد کرد. و درست همین  دلیل فاجعه‌ای است که امروز  خلق اوکراین شاهد آن است. خلق اوکراین  به گروگان  کودتای رژیم‌های جنایتکار  اربابان غربی درآمده و به ابزار اجرای نقشه‌های  بی‌رحمانه و خودخواهانه آنها تبدیل شده است.

برای ما در روسیه یاد و خاطره  مدافعان میهن مقدس است و ما آنها را در قلب خود محفوظ می‌داریم. ما به شرکت‌کنندگان در مقاومت، که با شجاعت  با نازیسم مبارزه کردند، سربازان قوای متفقین، ارتش‌های آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورها ارج می‌نهیم. ما ازخودگذشتگی‌ها و شاهکارهای مبارزین چینی  در مبارزه علیه میلیتاریسم ژاپنی را در خاطر داریم و  بیاد می‌آوریم.

معتقدم که تجربه همبستگی و مشارکت آن سال‌های مبارزه علیه تهدیدات مشترک، میراث بسیار گرانبها و پایه استواری در این زمان که جنبش غیرقابل بازگشت بسوی یک جهان چندقطبی عدالت محور، که برپایه اعتماد و امنیت تفکیک‌ناپذیر و فرصت‌های برابر برای توسعه مستقل و آزاد همه کشورها  و مردم در حال افزایش است، می‌باشد.

بسیار مهم است که روسا و رهبران  کشورهای عضو جامعه کشورهای مستقل امروز در مسکو گرد هم آمده‌اند. به نظر من این نمونه تشکر و قدردانی  از ازجان گذشتگی‌های پیشینیان ما است. آنها مشترکاً مبارزه کردند و مشترکاً پیروز شدند. کلیه خلق‌های  اتحاد جماهیر شوروی  سهم خود را برای پیروزی اداء کردند.
ما آن را هرگز فراموش نخواهیم کرد. ما در برابر  یاد و خاطره  همه جان باختگان جنگ، یاد و خاطر پسران و دختران، پدران و مادران، پدربزرگ‌ها، شوهران و همسران، برادران و خواهران، اقوام و دوستان سرتعظیم فرود می‌آوریم.

دعوت می‌کنم برای ادای احترام برپاخیزید و یک دقیقه سکوت کنید!
(یک دقیقه سکوت)

شهروندان محترم روسیه!
نبردهایی که سرنوشت  میهن ما را مشخص کرد، بخش مقدسی از  ملت و خلق ما است. ما به عهدپیشینیان خود وفاداریم و عمیقاً و به وضوح درک می‌کنیم  که شایسته بودن  در اوج دست‌آوردهای نظامی، کاری و اخلاقی آنها به چه معنی است.

ما به شرکت‌کنندگان در عملیات نظامی و همه کسانی که در جبهه‌ها می‌جنگند، جبهه‌ها را زیر باران گلوله تامین می‌کنند و یا مجروحین را  نجات می‌دهند، افتخار می‌کنیم. هیچ‌چیز مهم‌تر از  کار نظامی شما نیست. امنیت کشورما، آینده کشور و خلق ما  وابسته به مساعی شماست. شما با افتخار به وظیفه خود عمل می‌کنید. شما برای روسیه می‌جنگید. خانواده‌های شما، فرزندان و دوستان شما از شما حمایت می‌کنند. آنها در انتظار شمایند. مطمئنم که شما این  عشق بی‌پایان را احساس می‌کنید.

تمام کشور  متحد شده تا از قهرمانان ما حمایت کند. همه حاضرند کمک کنند و شما را دعا می‌کنند.

رفقا! دوستان! و پیشکسوتان عزیز!
امروز  هر خانواده‌ای پیشکسوتان جنگ بزرگ میهنی، بستگان و قهرمانان خود را گرامی می‌دارد و بناهای یادبود سربازان را گل‌باران می‌کند.

ما امروز در میدان  سرخ، به یاد پارتیزانهای یوری دولگروکی و دیمیری دونسکوی، شبه‌نظامیان  مینین و پوشارسکی، سربازان پطرکبیر و کوتوسف و رژه‌های تاریخی سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۵ حضور یافته‌ایم.

امروز شرکت‌کنندگان عملیات نظامی و کسانی که  به دنبال بسیج نسبی وارد صفوف نیروهای نظامی شده‌اند، سربازان  سپاه لوگانسک و دونتسک، تعداد زیادی از داوطلبین واحدهای رزمی، اعضای گارد روسیه، وزارت کشور، سرویس امنیت فدرال روسیه FSB، وزارت امداد در بلایای طبیعی و نهادهای دیگر در  اینجا حضور دارند.

دوستان عزیز من به شما  و همه کسانی  که در صحنه نبرد  حضور دارند و برای روسیه می‌جنگند، درود می‌فرستم.

در طول جنگ بزرگ میهنی  پیشینیان قهرمان ما  ثابت کردند  که هیچ چیز قوی‌تر، قدرتمندتر و قابل اعتمادتر از وحدت ما وجود ندارد. هیچ چیز در جهان  قوی‌تر از عشق ما به میهنمان نیست.

زنده باد روسیه! زنده باد نیروهای شجاع نظامی ما! به امید پیروزی!