brand

نظر کمونیست ها در مورد آتش سوزی ها در یونان و ترکیه

تارنگاشت عدالت

 

 
برگرفته از:رونامه کار اطریش
۵ اوت ۲۰۲۱
 

آتش سوزی های وحشتناک در جنگل‌های یونان و ترکیه در حال حاضر ادامه دارد. در هر دو کشور، مامورین و امدادگران با ده ها کانون آتش مبارزه می کنند. زمین گرم و خشک وضعیت را بدتر می کند. سازمان جنگل های ترکیه روز گذشته اعلام کرد که هنوز هشت کانون آتش سوزی تحت کنترل نیست. این بدترین آتش سوزی در ده سال گذشته بود که تاکنون دست کم هشت نفر را به هلاکت رساند. در اوایل این هفته در یونان صحبت از ۴۰ کانون آتش سوزی در این کشور بود. به نظر می رسد که در حال حاضر آتش سوزی در حومه آتن مهار شده است، ولی اکنون المپیا در شبه جزیره پلوپونز با خطر آتش سوزی روبه روست. خوشبختانه در یونان تاکنون هیچ خسارت جانی وجود نداشته است.
 ساکنان مناطق آسیب دیده در حال حاضر همه چیز خود را از دست داده اند. همبستگی احزاب کمونیستی هر دو کشور مشمول حال آنان و مامورین و نیروهای امدادی است که در شرایط سخت مبارزه ای قهرمانانه انجام می دهند.
 نظر حزب کمونیست ترکیه درباره وضعیت در این کشور
هیات حاکمه این کشور  قصه بافی کرده و می گوید که کردها مسئول این آتش سوزی ها هستند. به همین منظور، حزب کمونیست ترکیه (TKP) در اعلامیه «کشور ما در حال سوختن است» می گوید: «شما می خواهید با متهم کردن کردها به از بین بردن طبیعت و پناهندگان به ایجاد فقر و بیکاری، ذات ضدبشری و ضدخلقی خود را مشاطه کنید. شما می خواهید مواضع قدرت خود را حفظ کرده و ضمانت های خود را به بورژوازی نشان دهید تا آنها بتوانند در حالی که ترکیه در آتش می سوزد، به غارت خود ادامه دهند.»
 TKPمی گوید که در حال حاضر حتی در طی مبارزه با آتش سوزی و بلایای ناشی از آن، پول به جیب تعداد کمی از افراد هدایت می شود:  
«شما مردم را با فقر و بیکاری به بردگی خواهید کشید؛
 شما به دنبال راه هایی هستید تا از همه گیری، فاجعه ها، پناهندگان و هر مشکل طبیعی و اجتماعی دیگری سود کسب کنید؛
 شما هر وجب از زمین و زیبایی طبیعی را می فروشید و غارت می کنید و از این طریق تخریب زندگی اجتماعی و طبیعی را نادیده می گیرید؛
 شما جنگ افروزی، دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و توسعه طلبی را ستون سیاست خارجی خود ساخته اید؛
شما ذره ذره ترکیه را نابود می کنید».
همبستگی طبقه کارگر و کوشش کارگران در خاموش کردن آتش تنها چیزی است که کمک می کند و امیدوار کننده است. TKP از طبقه کارگر می خواهد که در برابر دورویی و تزویر متحد شود. «ما برای دفاع از کشورمان کمیته های همبستگی تشکیل می دهیم و این کار را در خیابان های خود آغاز می کنیم.»
 KKE در مورد وضعیت کشور
حزب کمونیست یونان (KKE) همچنین از اعضای خود و دوستان این حزب می خواهد تا کماکان در راه کمک رسانی به مردم و همبستگی با نیازمندان پیش قدم شوند.  KKE تأکید می کند که آتش سوزی بار دیگر پیامدهای غم انگیز و دردناک عدم وجود یک برنامه جامع و پیشگیرانه حفاظت از آتش را برجسته می کند.
«پدیده های شدید آب و هوا» و “تغییرات اقلیمی” بهانه و “حافظی” مناسب برای پنهان کردن کاستی های دیرینه، کمبود نیروی انسانی و کمبود بودجه خدمات امدادی، نامناسب بودن وسایل و زیرساخت ها و عدم اقدامات پیشگیرانه است. همین امر در مورد سیل اخیر آلمان نیز صدق می کند. بار دیگر تأیید شد که حفاظت در مقابل آتش فقط خاموش کردن آتش نیست، بلکه بیش از هر چیز پیشگیری در چارچوب مدیریت و حفاظت یکپارچه جنگل، با اجرای آتش سوزی های برنامه ریزی شده و هدفمند ، قطع هدفمند درخت ، ترمیم و ایجاد زیرساخت ها و غیره است که در نهایت همگی در محرابِ منطقِ «هزینه-فایده» که بر بخش حفاظت از آتش نیز حاکم است قربانی می شود. استراتژی دیرینه تمرکز بر کنترل به جای پیشگیری، که این دو موضوع را از نظر ارگانیک و عملیاتی جدا کرد، به طرز فجیعی شکست خورده است.
این امر  همچنین تأیید می کند که تجاری سازی زمین و آمایش سود محور سرزمین، که به ایجاد «مناطق مختلط» – مسکن و جنگلداری – منجر می شود مانند منبع آتش سوزی عمل می کند و عواقب آن توسط خود ساکنان پرداخت می شود.
 KKE  هم چنین براین عقیده است: «برنامه ها و اقدامات برای حفاظت از آتش سوزی، سیل و زلزله تجملی نیست. آنها به زندگی بشر، حفاظت از محیط طبیعی و نیازهای مردم مربوط می شود، اما به دلیل این که هیچ منفعتی برای سرمایه داران و دولت های بورژوایی ندارد، اجرا نمی شود. این همان سیاستی است که حقوق کارگران و مردم را به طور کلی تضعیف می کند. بنابراین ضروری است که خواستار یک مسیر توسعه کاملاً رادیکال باشیم که نه در خدمت کسب سود، بلکه در خدمت ارضای نیازهای مردم مدرن باشد»
 در ایتالیا نیز آتش سوزی همچنان ادامه دارد.