نفت

نفت، گاز، لوله‌های نفتی و گازی و زیرساختارها

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: کلاوس واگنر
مترجم: خ. طهوری
برگرفته از: عصرما
۱۹ فوریه ۲۰۲۱

 

سخنی چند در مورد زمینه قبلی مبارزات در میانمار
 

اعتراض‌ها در میانمار علیه به دست گرفتن قدرت دولتی توسط ارتش  کماکان ادامه دارد. در حالی که چین روی مسئولیت مردم میانمار در یافتن راه حل بحران تکیه می‌کند و دخالت قدرت‌های خارجی را مردود می‌شمارد، واشنگتن طبق معمول با اعمال تحریم، قطع کمک‌های خود و ضبط منابع مالی میانمار برخوردی سرکوب‌گرانه اعمال می‌دارد. ارتش اقدام خود را با  تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ استدلال کرده.

میانمار با ۵۴ میلیون جمعیت و تولیدناخالص ملی اسمی ۷۶ میلیارد دلار  یک قدرت اقتصادی بزرگ محسوب نمی‌شود. ولی این کشور با ۶۷۶ هزار کیلومتر مربع مساحت صاحب ۷۱۵میلیارد مترمکعب ذخیره گاز به اثبات رسیده و ۲،۱ میلیارد بشکه نفت است. انرژی فسیلی  بخش عمده صادرات میانمار که در سالهای اخیر با شکوفایی اقتصادی روبه رو بوده را تشکیل میدهد. ذخایر انرژی فسیلی کشور از جمله یکی از انگیزههای مهم سرمایهگذاری‌های کلان خارجی در این کشور بوده است. پس از تلاشی اتحاد جماهیر شوروی میانمار نیز مانند کشورهای دیگر سوسیالیستی و «دولت‌های ملی جوان» برای رشد و توسعه اقتصادی کشور بازارهای خود را به روی سرمایه‌های خارجی گشود. صنایع نفت و گاز نمونه‌های کلاسیکی بود.

اعتراض‌ها در میانمار علیه به دست گرفتن قدرت دولتی توسط ارتش  کماکان ادامه دارد. در حالی که چین روی مسئولیت مردم میانمار در یافتن راه حل بحران تکیه می‌کند و دخالت قدرت‌های خارجی را مردود می‌شمارد، واشنگتن طبق معمول با اعمال تحریم، قطع کمک‌های خود و ضبط منابع مالی میانمار برخوردی سرکوب‌گرانه اعمال می‌دارد. ارتش اقدام خود را با  تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ استدلال کرده.

میانمار با ۵۴ میلیون جمعیت و تولیدناخالص ملی اسمی ۷۶ میلیارد دلار  یک قدرت اقتصادی بزرگ محسوب نمی‌شود. ولی این کشور با ۶۷۶ هزار کیلومتر مربع مساحت صاحب ۷۱۵میلیارد مترمکعب ذخیره گاز به اثبات رسیده و ۲،۱ میلیارد بشکه نفت است. انرژی فسیلی  بخش عمده صادرات میانمار که در سالهای اخیر با شکوفایی اقتصادی روبه رو بوده را تشکیل میدهد. ذخایر انرژی فسیلی کشور از جمله یکی از انگیزههای مهم سرمایهگذاری‌های کلان خارجی در این کشور بوده است. پس از تلاشی اتحاد جماهیر شوروی میانمار نیز مانند کشورهای دیگر سوسیالیستی و «دولت‌های ملی جوان» برای رشد و توسعه اقتصادی کشور بازارهای خود را به روی سرمایه‌های خارجی گشود. صنایع نفت و گاز نمونه‌های کلاسیکی بود. در کنار شرکت‌های عظیم روسی و چینی، همینطور شرکتهای فرانسوی، برزیلی، ویتنامی کره جنوبی و شرکت‌های دیگر در استخراج این منابع شرکت داشتند. در سال ۲۰۱۳و ۲۰۱۴ایجاد تراس نفت و گازی ۲،۵ میلیارد دلاری که در دوران حکومت نظامیانآغاز شده بود به پایان رسید که Kyaukphyu در سواحل غربی میانمار را با “کونمینگ” (گاز) و یا “گوییژو” و “گوانگشی” (نفت) در جنوب چین مربوط می‌ساخت. توان انتقال ین لوله نفتی سالانه بالغ بر ۱۲ میلیون تن نفت است و برای دور زدن راه اصلی ولی پر خطر تنگه مالاکاو دریای جنوب چین امکان خوبی برای چین فراهم کرده است. . لوله گازی با توان  انتقال ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز در سال نقش مهمی در ارضأ حوایج انرژی چین ایفأ می‌کند.

این لوله‌ها بخشی از «راهروی اقتصادی بین میانمار و چین»CMEC  و از این طریق بخشی از «جاده ابریشم نوین» به شمار می‌رودو زیرساخت‌های وسیعی متشکل از جاده، پل، تونل، خطوط راه‌آهن، سد و بندر را دربر می‌گیرد.

رئیس جمهور چین، “شی جین‌پینگ” در ژانویه ۲۰۲۰ در دیدار خود از پایتخت میانمار “نایپیداو” با امضای قراردادهای متعدد علاقه این کشور به این پروژه مولتی میلیاردی را مجدداً مورد تاکید قرار داد. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در میانمار در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. جمهوری خلق چین با پروژه‌های CMEC کوشش می‌کند تا به نفع هردو طرف  با این کشور از نظر استراتژیک مهم  در غرب هندوچین و دسترسی به خلیج بنگال و یا اقیانوس هند  ارتباط دراز مدتی  برقرار سازد. و در این میان میانمار امکان خواهد یافت اقتصاد و زیرساخت‌های خود را به شدت مدرنیزه نماید، برای فرآورده‌های خود به بازارهای جدید دست یابد و زنجیره‌های تامین و تحویل جدیدی ایجاد نماید.

در کنار شرکت‌های عظیم روسی و چینی، همینطور شرکتهای فرانسوی، برزیلی، ویتنامی کره جنوبی و شرکت‌های دیگر در استخراج این منابع شرکت داشتند. در سال ۲۰۱۳و ۲۰۱۴ایجاد تراس نفت و گازی ۲،۵ میلیارد دلاری که در دوران حکومت نظامیانآغاز شده بود به پایان رسید که Kyaukphyu در سواحل غربی میانمار را با “کونمینگ” (گاز) و یا “گوییژو” و “گوانگشی” (نفت) در جنوب چین مربوط می‌ساخت. توان انتقال ین لوله نفتی سالانه بالغ بر ۱۲ میلیون تن نفت است و برای دور زدن راه اصلی ولی پر خطر تنگه مالاکاو دریای جنوب چین امکان خوبی برای چین فراهم کرده است. . لوله گازی با توان  انتقال ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز در سال نقش مهمی در ارضأ حوایج انرژی چین ایفأ می‌کند.

این لوله‌ها بخشی از «راهروی اقتصادی بین میانمار و چین»CMEC  و از این طریق بخشی از «جاده ابریشم نوین» به شمار می‌رودو زیرساخت‌های وسیعی متشکل از جاده، پل، تونل، خطوط راه‌آهن، سد و بندر را دربر می‌گیرد. رئیس جمهور چین، “شی جین‌پینگ” در ژانویه ۲۰۲۰ در دیدار خود از پایتخت میانمار “نایپیداو” با امضای قراردادهای متعدد علاقه این کشور به این پروژه مولتی میلیاردی را مجدداً مورد تاکید قرار داد. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در میانمار در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. جمهوری خلق چین با پروژه‌های CMEC کوشش می‌کند تا به نفع هردو طرف  با این کشور از نظر استراتژیک مهم  در غرب هندوچین و دسترسی به خلیج بنگال و یا اقیانوس هند  ارتباط دراز مدتی  برقرار سازد. و در این میان میانمار امکان خواهد یافت اقتصاد و زیرساخت‌های خود را به شدت مدرنیزه نماید، برای فرآورده‌های خود به بازارهای جدید دست یابد و زنجیره‌های تامین و تحویل جدیدی ایجاد نماید.