palästina

نه به صدور اسلحه به اسرائیل

تارنگاشت عدالت
 
 
نویسنده:گرهارد فلدبائور
برگرفته از:عصر ما
منتشر شده در تاریخ:۲۱ مه۲۰۲۱

 

ابراز همبستگی کارگران بندر لیوورنو با مردم فلسطین
 
 
لیوورنو بزرگترین شهر بندری ایتالیا در کرانه‌های دریای تیرنی در شمال غرب ایتالیا قرار گرفته است، شهری که در آن آنتونیو گرامشی و پالمیرو تولیاتی  در سال ۱۹۲۱ حزب کمونیست ایتالیا را تاسیس کردند. لیوورنو یک شهر بزرگ پرسنت کارگری است. کارگران این بندر با خودداری از بارگیری کشتی‌هایی که برای اسرائیل اسلحه حمل می‌کنند، فصل جدیدی در انترناسیونال پرولتری گشودند.

به طوری که روزنامه “Il Fatto Quotidiano”  گزارش داد، به دنبال فراخوان اتحادیه عمومی صنفی L`Union  Sindacale di Base و تیم کارگری،  کارگران بندر  لیوورنو از بارگیری کشتی Asiatic Island که قرار بود اسلحه به بندر اسرائیلی “آشدود” منتقل کند، سرباز زدند. سندیکای عمومی  کارگران بندر بلافاصله پس از آغاز بمباران تروریستی  توسط اسرائیل در همبستگی با مردم فلسطین کارگران را به خودداری از بارزدن کشتی فراخواند. در این فراخوان که پرتال اینترنتی کمونیستی Contropiano به تفصیل منتشر کرد، آمده بود که به زیر پرچم فراخواندن ۴۰ هزار سرباز ذخیره اسرائیلی به معنی تایید تشدید بی‌نظیر سرکوب مردم فلسطین است.

در این فراخوان آمده بود:«از این سلاح‌ها و مهمات برای کشتن خلق فلسطین که با تجاوز بسیار خشنی روبروست استفاده خواهد شد که تاکنون صدها نفر قربانی در بین مردم غیرنظامی و از جمله  تعداد زیادی کودک به جای نهاده است… لیوورنو اجازه ندارد در این جنگ و کشتار مردم غیرنظامی وکارگرانی چون ما سهیم باشد.»

Asiatic Island مجبور شد پس از این اقدامات بندر لیوورنو را به سوی ناپل ترک کند. در آنجا نیز تظاهرات همبستگی وسیعی با مردم فلسطین صورت گرفت. تظاهرکنندگان  به سوی مقر مقامات بندری حرکت کردند تا از استفاده بندر برای حمل و نقل سلاح برای اسرائیل جلوگیری کنند.

پرتال آن‌لاین Contropiano یکی از رسانه‌های نادر ایتالیا است که ترور مرگبار اسرائیل را افشأ می‌کند. این پرتال نوشت: «در حالی‌که استبلیشمنت ایتالیا از رئیس حزب سوسیال دمکرات گرفته تا نیروهای دست راستی  از کشوری حمایت می‌کنند که عملاً آپارتاید اعمال می‌دارد و کودکان را به قتل می‌رساند، کارگران بندر در لیوورنو و تظاهرکنندگان در ناپل  اقدامات مشخصی علیه کشتار مردم غیرنظامی فلسطین انجام می‌دهند.»

نهاد غیر دولتی Weapon Watch در جنوآ، که حمل و نقل سلاح در بنادر دریای مدیترانه را زیر نظر دارد  و اطلاعات خود را در اختیار اتحادیه صنفی عمومی  قرار می‌دهد، صدور اخیر سلاح را افشأ کرد. نهاد Weapon Watch از “ماریو دراقی” خواست که از ادامه صدور سلاح به اسرائیل جلوگیری کند.