cuba

نیروی الهام‌بخش میلیون‌ها انسان

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده:فولکر هرمزدورف
برگرفته از:دنیای جوان
۳ ژانویه ۲۰۲۲

 

غیرممکن را ممکن ساختن
 

در کوبا روز شنبه گذشته  با آغاز سال نو میلادی ۶۳ مین سالگرد پیروزی انقلاب نیز جشن گرفته شد. این دومین بار بود که همایش‌های رسمی بزرگ انجام نگرفت. با این‌حال باوجود کمبودعرضه  و محدودیت‌های ناشی از پاندمی کووید−۱۹  بسیاری از مردم شادان و خندان  در پارک‌ها و خیابان‌ها و میدان‌ها به رقص و پایکوبی پرداختند. رئیس جمهور کوبا، “میگل دیاس کانل” به یک تضاد ظاهری اشاره کرد و گفت: «در این کوبا  همواره  می‌توان حتی غیرممکن را ممکن ساخت.»
“دیاس−کانل” در سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال جدید اشاره کرد که کشور در سال جدید  نیز با «چالش‌های عظیمی» روبه‌رو خواهد بود. هیچ‌کس نمی‌داند که سال ۲۰۲۲ با خود چه چیز به ارمغان خواهد آورد. «هیچ نشانه‌ای موجود نیست  که محاصره اقتصادی واشنگتن پایان خواهد گرفت.»  علاوه براین شکوفائی اقتصادی تنها هنگامی ممکن خواهد بود که «بتوانیم کووید−۱۹  را آچمز نگاه داریم و کشور در جستجوی کارایی بیشتر با موفقیت روبرو شود.» او گفت: «همه‌چیز بسته به کوشش‌های ماست.» و از هم‌وطنان خود خواست: «بگذار بار دیگر ثابت کنیم که این نیز مقدور خواهد بود. بگذار غیرممکن را ممکن سازیم!» در این رابطه رئیس مجلس شورای ملی  “استپان لازو” موفقیت‌ها انقلاب در طی ده‌ها سال گذشته را یادآور شد که همه «به برکت سیستم سوسیالیستی که ما کوبایی‌ها برای خود برپا کردیم» مقدور گردید.  خبرگزاری “پرنسا لاتینا” در همین رابطه نقل قولی از نویسنده اروگوئه‌ای “ادواردو گالئانو” که در سال ۲۰۱۵ از دنیا رفت منتشر کرد  که نوشت «این انقلاب مورد تنبیه، محاصره و تهمت قرار گرفت، و به مراتب کمتر از آن چیزی که در نظر داشت، ولی خیلی بیشتر از آن‌چه که می‌توانست به دست آورد و با این‌حال (کوبا) مرتکب حماقت خطرناکی می‌شودکه معتقد است  انسان‌ها محکوم به تحقیر توسط قدرت‌مندان جهان نیستند.»
رئیس کمیته مرکزی  حزب کمونیست فدراسیون روسیه “گنادی زیوگانف” به عنوان یکی از شادباش دهندگان متعدد خارجی این «حماقت» را مورد ستایش قرار داد و گفت: « خلق جسور کوبا  امروز نیز هنوز الهام بخش میلیون‌ها انسان  که برای ایده‌آل‌های سوسیالیستی مبارزه می‌کنند، است.» رئیس جمهور ونزوئلا، “نیکولاس مادورو”  به خاطر  آموزش «انساندوستی، مرتب و قدرت» از کوبا تشکر کرد. همکار بولیویایی او “لوئیس آرسه” «تحسینات خود به خاطر پیشرفت‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی کوبا را که نمونه‌ای برای جهان است» برجسته کرد. رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین  به رشد و تکامل مثبت روابط بین روسیه و کوبا اشاره کرد. او تاکید کرد که مسکو  و هاوانا  در سال آینده «پروژه‌های دوجانبه امیدوار کننده‌ای در زمینه‌های تجارت، اقتصاد، دانش و فناوری  در چارچوب شراکت جامع راهبردی» به اجرا در خواهند آورد.
در حالی که روسای جمهور و روسای دولت‌ها، سازمان‌های همبستگی و دوستداران کوبا  از هرگوشه جهان ۶۳ مین سالگرد  انقلاب کوبا را تبریک گفتند، نمایندگان واشنگتن نقش خود را در تحریکات نافرجام برای تغییر رژیم در سال ۲۰۲۱ به نمایش گذاردند. “تیموتی زونیگا بروان”، کاردار سفارت آمریکا در هاوانا  به مناسبت فرارسیدن سال جدید میلادی در توئیتر خود نوشت که افتخار می‌کند که ندای کوبایی‌هایی که نمی‌توانستند صدای خود را بلند کنند، به جهانیان رسانده است.»  روزنامه گرانما ارگان حزب کمونیست در جواب نوشت: راه حل مشکل  در کوبا  زوال انقلاب و «بدنبال آن جشن  و سرور کوکاکولا و ماکدونالد» نیست، بلکه دفاع از سوسیالیسم می‌باشد.

cuba