putin

هشدار پوتین به ایالات متحده آمریکا

 
تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: توماس روپر
برگرفته از: روزنامۀ چپ
۲۰اکتبر ۲۰۲۳

 

پوتین رئیس جمهور روسیه با همتای خود شی جین پینگ در چین دیدار کرد.  اظهارات پوتین پس از این دیدار حاوی هشداری به ایالات متحده نیز بود، که اعلام کرد از این پس جنگنده های روسی میگ ۳۱ با سیستم های کینژال گشت زنی بر فراز دریای سیاه را آغاز خواهند کرد. او گفت که این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که ایالات متحده به طور فزاینده‌ای به درگیری اوکراین کشیده شده است او گفت این یک تهدید نیست، اما ما با کنترل بصری و کنترل با تسلیحات هر آنچه که در دریای مدیترانه روی می دهد را دنبال خواهیم کرد. این حرف ممکن است تهدیدی برای ایالات متحده نبوده باشد، اما به وضوح یک هشدار واضح بود، زیرا آمریکا دو گروه ناو هواپیمابر به شرق مدیترانه اعزام کرده است و موشک‌های کینژال که توسط هیچ پدافند هوایی قابل رهگیری نیست، در محافل کارشناسی با عنوان «قاتل ناو هواپیمابر» خوانده می‌شود.

 

آژانس خبری تاس مهمترین اظهارات پوتین را این‌طور خلاصه کرد.

او در مورد  موشک‌های کینژال بر فراز دریای سیاه گفت:
•    نیروی هوایی روسیه گشت مداوم خود را در منطقه بی طرف حریم هوایی بر فراز دریای سیاه آغاز می کند. هواپیماهای MiG-31 ما مجهز به موشک‌های کینژال هستند. برد این موشک ها بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر و  سرعت آنها بالغ بر  ماخ ۹ است.
•     این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که ایالات متحده به طور فزاینده ای بیشتر وارد درگیری اوکراین می شود که «با درنظر گرفتن پس‌زمینه درگیری‌های خاورمیانه، بیشتر به تشدید تنش دامن می زند.»
•    «این یک تهدید نیست، اما ما از طریق کنترل بصری و کنترل با تسلیحات آنچه را که در دریای مدیترانه روی می دهد دنبال خواهیم کرد.»

 در مورد تحویل موشک های ATACMS به اوکراین
•    موشک‌های ATACMS که واشنگتن مخفیانه به کی‌یف تحویل داده، اساساً نمی‌تواند وضعیت را تغییر دهد: «اولاً، مطمئناً مضر و یک تهدید مضاعف است. ثانیاً، ما مطمئناً قادر خواهیم بود این حملات را دفع کنیم».
•     از این نظر، هیچ جنبه مثبتی برای اوکراین وجود ندارد و فقط تشنج مرگ را طولانی‌تر می کند.

در مورد عملیات نظامی
•    این ادعا که روسیه در اوکراین شکست خورده بسیار مضحک است: «اگر روسیه در جنگ شکست خورده، چراباید  سیستم های ATACMS  به آنجا فرستاده شود؟ شما باید ATACMS و همه تجهیزات نظامی دیگر را پس بگیرید، بنشینید شیرینی و شوکولات بخورید و برای صرف یک لیوان چای پیش ما بیایید.»
•     نیروهای مسلح اوکراین یک حمله متقابل دیگر را آغاز کرده اند که  «از مدت ها قبل اعلام شده بود و انتظار آن می رفت»، و اکنون خرسون را هدف گرفته، که « تلفات داده اما تاکنون به هیچ نتیجه ای نرسیده. درست مانند حملات متقابل به زاپوروژیه و بخش های دیگر.»
•     مسکو تغییراتی را در نحو کلام غرب و کی یف در مورد مذاکرات احتمالی صلح احساس می‌کند.« اگر طرف اوکراینی خواهان یک روند مذاکره واقعی است، نباید این کار را با «ژست‌های نمایشی»، بلکه قبل از هر چیز  با لغو فرمان رئیس جمهور اوکراین [ولادیمیر زلنسکی] که مذاکره را ممنوع کرده است، آغاز کند.

در مورد مناقشه در خاورمیانه
•    حمله به بیمارستان غزه «یک رویداد وحشتناک، با صدها کشته و صدها زخمی» است. شاید این سیگنالی باشد که «باید هر چه سریعتر به این درگیری پایان داد. در هر صورت باید به سرعت امکان شروع برخی تماس ها و مذاکرات فراهم گردد.»
•     گفت‌وگوهای تلفنی پوتین با سران کشورها و دولت‌های پنج کشور خاورمیانه این تصور را ایجاد کرده که «هیچکس خواهان ادامه، گسترش درگیری و تشدید اوضاع نیست و  عملاً هیچ تمایلی برای توسعه درگیری و تبدیل آن به یک جنگ در مقیاس بزرگ وجود ندارد.»
•     روسیه همیشه از استقلال فلسطین حمایت کرده است: «در مورد ایجاد کشور فلسطین، ما یک موضع اصولی داریم که مطلقاً هیچ ربطی به بحران کنونی ندارد، هرچند که البته این مشکل را آشکار می کند.»

در مورد روابط با چین
•    روسیه در مبادلات تجاری با چین از آلمان پیشی گرفته است و تنها پس از ایالات متحده «در میان کشورهای غیرمنطقه ای» در رتبه دوم قرار دارد: «حجم گردش تجاری که امروز در مورد آن صحبت می کنیم واقعاً چشمگیر است. هدف ما رسیدن به ۲۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ است.  و وقتی ما این نیت را در سال ۲۰۱۹ اعلام کردیم، صادقانه بگویم: تنها افراد کمی آن را باور داشتند و ممکن می شمردند.
•     رهبران روسیه و چین در بیشکک دیدار خواهند کرد تا به تفصیل درباره هشت نکته توافق شده در سفر شی جین پینگ به مسکو در ماه مارس گفتگو کنند و طرح همکاری بین دو کشور تا سال ۲۰۳۰ را امضا نمایند.« این طرح بسیار خوب، مشخص و مستدل است»
•    پس از گفتگوهای گسترده و جامع، پوتین و رئیس دولت چین در خصوص موضوعات محرمانه نیز گفتگو کردند: «من و او در خلوت (…) و هنگام صرف یک فنجان چای گفتگوهایی داشتیم. ما یک ساعت و نیم، شاید دو ساعت صحبت کردیم و درباره موضوعات بسیار محرمانه در خلوت به مشاورت نشستیم.»