همه با هم، علیه بی‌عدالتی

 

تارنگاشت عدالت

 

 

نویسنده: یورگ کرونائور

برگرفته از: عصر ما

۱۳ سپتامبر ۲۰۲۴

 

 

سخنرانی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در نهمین مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC) که در ۴ تا ۶ سپتامبر در پکن برگزار شد، قطعاً اربابان قدیمی غربی جهان را که سلطه جهانی خود را به طور فزاینده ای در حال ریزش می بینند خوشحال نکرد.  تقریباً همه سران کشورهای آفریقایی در این نشست که از سال ۲۰۰۰ هر سه سال یک بار برگزار می شود، شرکت کردند و تعداد معدودی که نتوانستند شرکت کنند، توسط معاونین یا نخست وزیرانشان نمایندگی شدند. علیرغم خستگی از همایش‌ها که گاهی در قاره آفریقا از آن صحبت می شود – علاوه بر FOCAC، جلسات کم و بیش منظمی نیز با اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، هند، روسیه، ترکیه و نشست‌های دیگری صورت می‌گیرد – جذابیت این نشست در چین کماکان شدید است. گوترش این نشست را به عنوان “ستونی” در همکاری جنوب-جنوب ستایش کرد و آن را به نوبه خود برای دستیابی به اهداف توسعه سازمان ملل و چرخش در سیاست انرژی “ضروری” اعلام کرد، که در نتیجه به طور کامل توسط سازمان ملل متحد حمایت می شود.

 در اصل روابط اقتصادی بین چین و کشورهای آفریقایی بی وقفه در حال رونق است. جمهوری خلق چین و شرکت های آن به سرمایه گذاری هنگفت خود در افریقا ادامه می دهند. معاملات در سال گذشته به بالاترین حد خود یعنی ۲۸۲ میلیارد دلار رسید ، که نیاز به اصلاح دارد. صادرات چین به آفریقا (۱۷۳ میلیارد دلار) به طور قابل توجهی بیش از واردات آن از قاره آفریقا (۱۰۹ میلیارد دلار) است و با این‌که جمهوری خلق چین تنها کالاهای مصرفی قاره را تامین نمی‌کند، بلکه ماشین آلات لازم برای زیرساخت ها یا کارخانه ها را نیز صادر می کند، با این‌حال کسری تجاری بر کشورهای آفریقایی فشار وارد می کند. علاوه بر این، به نظر می رسد دوران وام های هنگفت چینی برای ساخت تأسیسات گران قیمت در مقیاس بزرگ مانند نیروگاه ها به پایان رسیده است. هرچند  تنها ۱۲ درصد از کل بدهی خارجی آفریقا به دلیل وام های چین است، با این حال، بار بدهی بر روی تعدادی از کشورهای آفریقایی سنگینی می کند و در عین حال بانک های چینی نیز در حال حاضر به ظرفیت بیشتری برای تقویت اقتصاد داخلی نیاز دارند. شعار کنونی در پکن برای وام‌های آتی: حجم کمتر، «کوچک، اما زیبا» است.

شی جین پینگ، ده اولویت را برای فعالیت های چین در آفریقا برای سه سال آینده اعلام کرد. یکی از آنها در نظر دارد صادرات آفریقا به چین را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

 در FOCAC، رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، ده اولویت را برای فعالیت های چین در آفریقا برای سه سال آینده اعلام کرد. یکی از آنها در نظر دارد صادرات آفریقا به چین را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. پکن تعرفه‌های وارداتی خود را برای ۳۳ کشور آفریقایی که جزو کمتر توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌روند لغو می‌کند.  چین همچنین قصد دارد شبکه‌های خوشه‌ای برای همکاری های صنعتی در قاره آفریقا ایجاد کند و زیرساخت های دیجیتال را تقویت نماید. وام و اعتبارها باید ادامه پیدا کند. شی از ۲۱۰ میلیارد یوان به اضافه ۱۵۰ میلیارد یوان کمک بلاعوض یا سرمایه گذاری خصوصی سخن گفت. این واقعیت که رئیس جمهور چین مبلغ نامبرده را به یوآن و نه به دلار آمریکا اعلام کرد، نشان می دهد که پکن نیز قصد دارد پول خود را در آفریقا تقویت کند. بر اساس گزارش ها، به ویژه پروژه های تغییرات آب و هوایی باید مورد حمایت قرار گیرند. این اقدام به تحقق یافتن اهداف اقلیمی کمک می کند، اما در عین حال تولید عظیم سلول های خورشیدی، توربین های بادی و تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چینی را نیز تقویت خواهد کرد. حداکثر ۶۰ هزار شهروند کشورهای آفریقایی باید آموزش های حرفه ای و تحصیلات تکمیلی دریافت کنند. قرار است ۱۰۰۰ سیاستمدار برای اقدامات مشابه برای تقویت روابط به چین دعوت شوند. نکته جدید این است که پکن همچنین می خواهد فعالیت های نظامی خود را در آفریقا – به ویژه در قالب برنامه های آموزشی و صادرات تسلیحات – افزایش دهد.

پکن تعرفه‌های وارداتی خود را برای ۳۳ کشور آفریقایی که جزو کمتر توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌روند لغو می‌کند.

 چیزی که تازه بود برخورد علنی شی به قدرت های غربی بود. وی تصریح کرد: «مدرنیزه کردن حق مسلم همه کشورها» است، اما غرب با رفتار خود، “رنج عظیمی” برای جنوب جهانی ایجاد کرده است. چین و آفریقا اکنون برای “غلبه بر بی عدالتی تاریخی فرآیند مدرنیزاسیون” مبارزه می‌کنند. شی با امیدواری گفت: و این به هیچ وجه یک اقدام ناامیدکننده نیست: اگر ما در کنار هم برای آن کار کنیم، “موج مدرن سازی در جنوب جهانی” امکان پذیر است.