biden

پارانویای پلیس جهانی

 
 
 
 
 
یونگه ولت
 
 
 
نویسنده: یورگ کروناور
مترجم: میر فخرایی
برگرفته از: مجلۀ هفته
۱۰ آبان ۱۴۰۱
 
 
 

پنتاگون روسیه را به‌عنوان «تهدید قریب‌الوقوع» و چین را به‌عنوان «چالش تنظیم‌کننده سرعت مقابله» با ایالات متحده طبقه‌بندی می‌کند.

این ادعاها از استراتژی نظامی جدید ایالات متحده که لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده به طور رسمی روز پنجشنبه (به وقت محلی) همراه با استراتژی های به روز شده ایالات متحده برای سلاح های هسته ای و موشک ها ارائه کرد، سرچشمه میگیرد.

با این ارزیابی، این سند در واقع روی خط استراتژی امنیت ملی ایالات متحده آمریکا قرار دارد که کاخ سفید در ۱۲ اکتبر منتشر کرد.

آستین تصریح کرد که «تجاوز روسیه تهدیدی مستقیم و حاد علیه منافع و ارزش‌های ما است».

با این حال، روسیه در موقعیتی نیست که بتواند به طور سیستماتیک ایالات متحده را در درازمدت به چالش بکشد.

تنها چین دارای ظرفیت های اقتصادی، سیاسی و نظامی برای این کار است که «هم می خواهد نظم بین المللی را بازسازی کند» و هم «به طور فزاینده ای قدرت انجام این کار را دارد».

آستین ادعا کرد که نگاه پکن در مورد «تغییر شکل دادن به سیستم بین المللی» به گونه ای است که با آنرا «منافع خود» مطابقت بدهد.

این واقعیت که نظم جهانی قبلی که در حال حاضر شروع به تزلزل کرده است توسط غرب طراحی شده و منافع آن را تامین می کند البته در سخنان آستین ناگفته مانده است.

در رابطه با روسیه و چین، استراتژی جدید هسته ای ایالات متحده همچنین بیان کننده این مطلب است که در دهه ۲۰۳۰، ایالات متحده باید «برای اولین بار در تاریخ خود» با «دو قدرت هسته ای بزرگ به عنوان رقبای استراتژیک و دشمنان بالقوه» برخورد کند.

این سند تأیید می کند که تبدیل از بمب های قدیمی «B61» به نوع جدید «B61-12» که دارای دقت بسیار بالاتری از بمب های هسته‌ای قبلی میباشد و می تواند بر روی قدرت انفجاری متغیر تنظیم شود در حال انجام است و بنابراین آمریکا می تواند از این بمب های دقیق زن برای ماموریت های به اصطلاح تاکتیکی نیز استفاده کند.

به دلیل جنگ اوکراین، بمب های «B61» ذخیره شده در اروپا قرار است اواخر امسال با نوع جدیدتر جایگزین شوند.

حتی در استراتژی جدید هسته ای، پنتاگون از حمله پیشدستانه احتمالی چشم پوشی نشده است.

این روزنامه درباره سیاست هسته‌ای ایران می‌گوید که «در حال حاضر» فرض بر این است که این کشور در تلاش برای «دستیابی به سلاح هسته‌ای» نیست.

در حالی که استراتژی جدید نظامی ایالات متحده چنین القا می کند که چین «با اجبار» و سیاستی «تهاجمی» منافع خود را در جهان نمایندگی خواهد کرد و اهدافش را به جلو خواهد برد، رئیس جمهور چین شی جین پینگ از ایالات متحده خواسته است تا همکاری بهتری برای صلح و همزیستی داشته باشند.

شی جین پینگ در روز پنجشنبه در تلویزیون دولتی سی سی تی وی گفت: «دنیای امروز» «نه صلح آمیز است و نه آرام».

«تقویت ارتباطات و همکاری بین چین و ایالات متحده» می تواند «به افزایش ثبات و امنیت جهانی کمک کند».

پکن اساساً آماده است تا با ایالات متحده «در احترام متقابل و همزیستی مسالمت آمیز» در طلوع «عصر جدید» همکاری کند.

تشدید جنگ قدرت ایالات متحده علیه جمهوری خلق همچنین سفر اولاف شولتس صدراعظم آلمان فدرال به پکن را که برای هفته آینده در نظر گرفته شده است تحت الشعاع خود قرار داده است.

برای شولتس سوسیال دمکرات مهمتر از همه، تجارت بین چین با اقتصاد آلمان مهمترین موضوع است، که بدون آن هسته های مرکزی صنایع آلمان مانند صنعت خودروسازی نمی‌توانند بدون آسیب‌های قابل توجهی به کار خود ادامه دهد.

از سوی دیگر، اولریش لِشته، سخنگوی سیاست خارجی گروه پارلمانی حزب لیبرال از صدراعظم خواست تا «موضع شدیدتری نسبت به چین» اتخاذ کند.

جسیکا روزنتال، رئیس سازمان جوانان حزب سوسیال دمکرات آلمان روز جمعه گفت که برلین «شولتس باید آمادگی درگیر شدن با دیکتاتور چینی را داشته باشد.»