starmer

پاکسازی در حزب کار انگلیس

تارنگاشت عدالت

 

 
برگرفته از:روزنامه کار/اتریش
۲۳ ژوئیه ۲۰۲۱

 

رهبری سوسیال دموکرات ها در تلاش است تا تمام نیروهای منتقد و چپ را از حزب پاک سازی کند
 

حزب کارگر انگلیس زیر رهبری “سر کایر استارمر” این هفته تلاش برای پاکسازی جناح فعال چپ حزب را با حمله جدیدی علیه اعضای خود آغاز کرد.

 عصر سه شنبه، کمیته اجرایی ملی حزب کارگر به منع عضویت در چهار گروه، مقاومت Resist،  حزب کار علیه قانون در رابطه با دگراندیشان Labour against Wiichhunt، شبکه کار در تبعید Labour in Exile Networkو تجدیدنظر سوسیالیستی Socialist Appeal رای داد. این بدان معناست که کلیه اعضا یا کسانی که با این گروه ها سر و کار دارند بلافاصله از حزب اخراج خواهند شد.

 این امر می‌تواند شامل حال کارگردان مشهور فیلم “کن لوچ” و همچنین دبیران کل برخی از اتحادیه‌ها، مانند رئیس اتحادیه کارگران ارتباطات، “دیو وارد” گردد. این اعضا، از جمله ، متهم به “ترویج کمونیسم ” می شوند، اتهامی که ریشه در شکار دگراندیشان در حزب کارگر در اوایل دوره جنگ سرد دارد.  اتهام دیگر یهودستیزی است، زیرا  آنها استدلال می کنند  که اتهامات علیه حزب به دلایل سیاسی غلوآمیز است و علاوه برآن آنها برای بازگرداندن رئیس سابق  حزب “جرمی کوربین” به فراکسیون پارلمانی تلاش می کنند.

 بحث در مورد کوربین

کوربین در ابتدا از حزب اخراج شد زیرا می گفت که ادعاهای یهودستیزی اغراق آمیز است، سپس توسط هیئت رئیسه ملی حزب دوباره به پارلمان بازگردانده شد، اما “استارمر” از اعاده پست وی خودداری کرد و به این صورت او اکنون در پارلمان به عنوان یک نماینده مستقل  شرکت دارد. تعداد زیادی از رهبران محلی به دلیل اجازه دادن به گروه های محلی خود برای بحث در مورد پیشنهاد عضویت مجدد کوربین به حالت تعلیق درآمده یا حتی برکنار شده اند.

 رهبر فعلی حزب کارگر، “سر کایر استارمر” از پلاتفرمی انتخاب شد که قول می داد حزب را متحد کرده و برنامه محبوب سوسیال دموکراسی چپ کوربین را ادامه خواهد داد. در عوض، او یک مبارزه بی امان علیه جناح چپ حزب سازمان داد و هزاران عضو فعال را از حزب بیرون کرد.

 او به دور از شانس احیای مجدد حزب، حزب را به آستانه ورشکستگی سوق داده است زیرا سندیکاهای بزرگ از پرداخت حق عضویت خود امتناع کرده و  یا تهدید به امتناع می کنند و حزبی که در زمان کوربین به بزرگترین حزب در اروپا تبدیل شده بود، به شدت اعضای خود را از دست داد.

 در رد پای تونی بلر

به جای احیای چشم انداز مثبت آینده حزب، همانطور که جناح راست قول داده بود ، سیاست “استارمر” به جای حمله به دولت، با حمله بیشتر به اعضا حزب،  منجر به عدم اقبال حزب در نظرسنجی ها شد – بارزترین آن شکست اخیر در انتخابات میان دوره ای در “هارتلپول” و انتخابات میان دوره ای بعد از آن با حدود ۳۰۰ رأی بود.

در سال ۲۰۱۷ ، حزب کارگر برخلاف همه پیش بینی ها، با برنامه سوسیال دموکراتیک چپ خود، با بیشترین افزایش آرا از سال ۱۹۴۵ در انتخابات مجلس عوام ، پیروز شد و شوک عظیمی به طبقه حاکم وارد کرد. این رویکرد با وجود یک سازوکار تلخ در رسانه ها و علی رغم کارشکنی های آشکار بسیاری از مقامات حزبی که ترجیح می دادند حزب کارگر  در انتخابات شکست خورد، رخ داد. در سال ۲۰۱۹ ، حزب متحمل شکست بزرگی شد، که بیشتر ناشی از مصالحه فاجعه بار آن در برکسیت بود. حتی متحدان چپ کوربین طرفدار برگزاری همه پرسی دوم و باقی ماندن در اتحادیه اروپا بودند.

 نقش فعلی “استارمر” روشن است و به معنی رجعت دادن حزب به گذشته “بلر”ی  است تا آن را برای سرمایه داری قابل اعتماد سازد و نیروهای چپ در حزب  دیگر هرگز فرصتی برای ایجاد چنین شوکی مانند آن چه که در سال۲۰۱۷ اتفاق  افتاد، ممکن نباشد.

مرحله مهم بعدی این مبارزه در پاییز آینده خواهد بود ، زمانی که نتایج انتخابات برای جانشین “لن مک کلاسکی”، دبیر کل چپ سندیکای متحده (Unite) اعلام خواهد شد. Unite ، که در اصل یک اتحادیه کارگران فلزکار است ، بزرگترین اسپانسور حزب کارگر و تأثیرگذارترین اتحادیه آن می باشد. با این وجود ، وجود دو نامزد چپ در برابر یک نامزد دست راستی ، چشم انداز چپ را دشوارتر خواهد کرد.