پوتین به ناتو هشدار داد

تارنگاشت عدالت

برگرفته از: دنیای جوان

نویسنده: راینهارد لاوترباخ

۱۴ سپتامبر ۲۰۲۴

استفاده از موشک های دوربرد علیه اهداف در خاک روسیه به معنای «ورود متحدان غربی اوکراین به جنگ» است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از موشک های دوربرد و موشک های هدایت شونده علیه اهدافی در داخل خاک روسیه با تاکید به ناتو هشدار داد.  اگر چنین اتفاقی رخ دهد، «ورود آشکار» کشورهایی که برای جنگ علیه روسیه تسلیحات عرضه کردند،محسوب خواهد شد زیرا برای  برنامه ریزی مختصات هدف چنین موشک‌هایی شرکت متخصصان کشورهای سازنده این تسلیحات لازم می‌باشد. پوتین روز پنجشنبه در تلویزیون روسیه گفت افسران ارتش اوکراین قادر به انجام این‌کار نیستند. او بدون پرداختن به جزئیات تهدید کرد که «اقدامات متقابل مناسب» اتخاذ خواهد شد.

 روز جمعه، جوزف بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و کایر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، قصد دارند از جمله درباره تایید احتمالی چنین حملات موشکی در واشنگتن گفتگو کنند. استارمر طی پرواز به ایالات متحده به خبرنگاران گفت که بریتانیا خواهان درگیری با روسیه نیست، اما اوکراین باید بتواند از خود دفاع کند و لندن نیز سهم خود را برای رسیدن به این هدف ادا خواهد کرد. سیاستمداران مختلف در دولت ائتلافی برلین ، از جمله میشائل روت (SPD)، مارکوس فابر (FDP)  و آنتون هوف‌رایتر (اتحاد ۹۰/سبزها)نیز موافقت خود را با چنین حملاتی توسط موشک های غربی اعلام کردند. با این حال، انتظار نمی رود که تصمیم گیری در این آخر هفته صورت گیرد. دیوید لامی، وزیر امور خارجه بریتانیا و آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی وی، به ۲۲ سپتامبر در نیویورک اشاره کردند: آنها گفتند که مجمع عمومی سازمان ملل فرصت بهتری برای انجام این کار خواهد بود.

 در همین حال، در برلین، وزیر دفاع بوریس پیستوریوس (SPD) و همکار لیتوانیایی اش، لوریناس کاسیوناس، توافق نامه ای را در مورد شرایط استقرار یک تیپ از ارتش آلمان در این کشور بالتیکی عضو ناتو امضا کردند. بر اساس اطلاعات برلین، این قرارداد مسائل عملی مختلفی از جمله وضعیت مالیاتی سربازان، ایجاد مدارس آلمانی زبان و مهدکودک‌ها در دو پایگاه  لیتوانیایی، ادغام اعضای خانواده سربازان در بازار کار لیتوانی –  که در واقع قبلاً توسط قانون اتحادیه اروپا تنظیم شده است – و موضوعات بیشتری را تنظیم می‌کند. در نظر است که از سال ۲۰۲۷ یک تیپ کاملاً آماده عملیاتی از ارتش آلمان با حداکثر ۵۰۰۰ پرسنل (مرد و زن) در شهرهای رودنینکای و روکلا در لیتوانی مستقر شود.  تا کنون، یک تیم طلایه‌دار متشکل از ۲۰ نفر در حال اجرای مقدمات لازم برای استقرار هستند و قرار است ۲۰۰ سرباز دیگر در ابتدای اکتبر وارد لیتوانی شوند. Rūdninkai در حدود ۳۰ کیلومتری مرز بلاروس و Rukla در داخل این کشور قرار دارد.

در اوکراین، جمعه شب برای اولین بار پس از مدت ها اودسا هدف حملات پهپادی قرار گرفت، که به گفته مقامات اوکراینی، خسارت جزئی به حدود ۲۰ ساختمان خصوصی وارد نمود. پیش از این یک انفجار در شهر بندری یوژن در نزدیکی اودسا گزارش شده بود. در دونباس، نیروهای روسی چند روستای کوچک دیگر در جنوب پوکروفسک را تصرف کردند یا به آنها نزدیک شدند. گزارش یک امدادگر  برای تخلیه شهر اوکراینسک در نزدیکی پوکروفسک باعث شک و تردید در بین مردم اوکراین شد.  فرد امدادگر روز پنجشنبه در حالی که غیرنظامیان را جهت تخلیه شهر در یک مینی بوس سوار می کرد، توسط یک سرباز روسی غافلگیر شد، اما سرباز روسی به او و مسافرانش اجازه داد بدون مزاحمت از شهر خارج شوند. روایت معمول این است که سربازان روسی به هر غیرنظامی که برخورد می کنند آنها را به گلوله می‌بندند. امدادگر در اینترنت نوشت: «آیا می توان این سرباز را فرد خوبی دانست؟ خوب، البته!».