TKP

پیام حزب کمونیست ترکیه به هشتمین کنگره حزب کمونیست کوبا

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: چپ، پرتال خبری حزب کمونیست ترکیه
۱۷ آوریل ۲۰۲۱

 

کمال اوکویان، دبیر کل حزب کمونیست ترکیه، به هشتمین کنگره حزب کمونیست کوبا که از ۱۹-۱۶ آوریل ۲۰۲۱ برگزار می‌شود پیام تبریک ارسال کرد. اوکویان با تأکید بر این‌که کمونیست‌ها و کارگران ترکیه هم‌چنان در کنار کوبا خواهند ایستاد، گفت که اهمیت اصول و رویکرد اخلاقی حزب کمونیست کوبا امروز بهتر درک می‌شود.

 

 

 

متن کامل پیام به شرح زیر است:

 

رفقای گرامی،

رزمندگان میهن‌دوست کوبا،

 

مبارزه‌ای که شما طی سال‌ها، و بویژه تحت شرایط فوق‌العاده دشوار و بی‌مانند پس از انحلال اتحاد شوروی پیش برده‌اید، برای همه ستمدیگان و فقرای جهان منبع الهام و امید است.

 

پایداری و عزمی که کوبا در ایده‌آل سوسیالیسم به نمایش گذاشت در درجه اول پیروزی مردم کوبا است. تمام آن‌چه کوبا پس از انقلاب علی‌رغم دشواری‌های بی‌سابقه ناشی از سیاست‌های غیرمنصفانه و کثیف امپریالیسم آمریکا به دست آورده است از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است. شهروندان کوبایی از حقوقی مانند ابزار گستردۀ شرکت در سیاست و مشارکت در یک جامعه سازمان‌بافته و هم‌چنین مشارکت برابر در موضوعات اجتماعی مانند آموزش و بهداشت برخوردارند.

 

اما، وجود کوبای سوسیالیستی یک منبع نیرو نه فقط برای کوبایی‌ها، بلکه برای صدها میلیون انسانی است که در طلب عدالت و برابری هستند. بنابراین، ما باید تأکید نماییم که روش و رفتار اصولی حزب کمونیست کوبا و دولت کوبا در عرصۀ بین‌المللی و ارزش‌های اخلاقی والایی که آن‌ها نمایندگی می‌کنند سهم بی‌همتایی در انباشت انقلابی کل بشریت است.

 

به ویژه در ۳۰ سال گذشته، ما این ارزش‌های اخلاقی را، که در عین‌حال در شخصیت سیاسی رهبر انقلاب کوبا، فیدل کاسترو روز منعکس بود، و برای مقاومت در برابر تأثیر فاسدکننده سرمایه‌داری اهمیت حیاتی دارد، بهتر درک کردیم. برنامه انقلابی، تئوری پیشرفته و خلاقانه مارکسیستی-لنینیستی، دستیابی به خط انقلابی هم در عرصه اخلاقی و هم در سازمان پیشاهنگ است که ارادۀ جمعی را که کلید پیروزی در سال‌های دشوار آینده است نشان می‌دهد.

 

رفقای گرامی،

ما می‌دانیم که هشتمین کنگره حزب کمونیست کوبا در زمان جستجوی راه‌حل یا تخفیف مشکلات اقتصادی جدی ناشی از محاصره اقتصادی برگزار می‌شود. ما تردیدی نداریم که سوسیالیسم کوبا انقلابی‌‌ترین سیاست‌ها را، متناسب با شرایط این دوره، که نه به دنبال ایده‌آل بلکه برای حفظ هر آنچه ممکن است می‌باشد، تعیین خواهد کرد. از اینرو، ما می‌دانیم که شما مجبور به اتخاذ تصمیماتی خواهید شد که از خطرات آن بخوبی آگاهید.

 

ما در حالی‌که به همبستگی خود با مبارزه شریف مردم کوبا ادامه می‌دهیم، هم‌چنین سعی خواهیم کرد به وظایف خود در بخش ما از جهان برای تغییر شرایط بین‌المللی که حزب کمونیست کوبا را به اتخاذ تصمیمات «واقع‌بینانه» مشخصی مجبور می‌کند، و هم‌چنین برای پایان دادن به عدم تقارن قدرت که به سود انحصارات بین‌المللی است، عمل نماییم.

 

حزب کمونیست ترکیه، به مثابۀ حزبی که از بدو تأسیس خود در سال ۱۹۲۰ تحت شرایط فوق‌العاده دشوار مبارزه می‌کند، از مشکلات عظیم برآمده از وظایف انقلابی فرار نخواهد کرد. ما از آن کسانی نخواهیم بود، که در تاریخ مشترک ما، به نام واقع‌گرایی تسلیم شده‌اند، کسانی که با امپریالیسم سازش کرده‌اند، کسانی که به خلق‌های زحمتکش خیانت کرده‌اند.

 

با این عزم، ما به هشتمین کنگره حزب کمونیست کوبا درود می‌فرستیم. حزب کمونیست ترکیه، طبقه کارگر ترکیه، به ایستادن در کنار مرذم کوبا ادامه خواهند داد.

 

رفقا ما برای شما آرزوی موفقیت داریم!

 

به پیش تا پیروزی!

 

کمال اوکویان، دبیرکل

از جانب کمیته مرکزی حزب کمونیست ترکیه

 

 

 

https://news.sol.org.tr/kemal-okuyan-saluted-8th-congress-communist-party-cuba-177163