chile

پیروزی تاریخی “گابریل بوریچ” در انتخابات ریاست جمهوری شیلی

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از:لینکه تسایتونگ
۲۰ دسامبر ۲۰۲۱
 

نامزد انتخاباتی  Apruebo Dignidad “گابریل بوریچ”  در انتخابات ریاست جمهوری  شیلی با یک پیروزی تاریخی نیروهای چپ در آمریکای لاتین به ریاست جمهوری شیلی رسید.

بنابرگزارشات کمیسیون انتخاباتی  شیلی SERVEL  رهبر سابق جنبش دانشجویی چپ، گابریل بوریچ بر نامزد انتخاباتی نیروهای راست افراطی  “آنتونیو کاست” با بیش از ۵۰٪ آرای شمرده شده  پیروز گردید.

بوریچ با ۵۴،۷۲٪ از آرای شمرده شده در مقایسه با “کاست” که ۴۵،۲۸٪  آرأ را به خود اختصاص داد ، (تقریباً ۹٪ ) برتری چشم‌گیری کسب کرد، تا بتواند نامزد پیروزمند این آزمون دمکراتیک اعلام گردد.

در دوره دوم انتخابات  ریاست جمهوری مراکز رای‌گیری  رسماً در راس ساعت ۱۸  تعطیل شد و پس از آن شمارش آرا آغاز گردید و تقریباً در طول یک ساعت تقریباً یک سوم آرا شمرده شد.

بوریچ قبلاً  در بین شهروندان شیلیایی در خارج از کشور به ویژه در اسپانیا، آلمان و فرانسه پیروز شده بود و با وجود مشکلات فراوان در حمل و نقل عمومی برای جلوگیری از رسیدن مردم به مراکز رای‌گیری در پایتخت سانتیاگو دِ شیله ، توانست با موفقیت  جوانان، زنان و طبقه کارگر را بسیج کند.

بوریچ و کاست  روز ۲۱ نوامبر  سال جاری  بر ۵ نامزد انتخاباتی دیگر پیروز شدند  ولی در این یک‌شنبه پلاتفرم مترقی  بوریچ توانست اکثریت مردم را از سمپاتی و علاقه کاست به دیکتاتوری پینوشه و همین‌طور جهان‌بینی تفرقه‌افکنانه و ضدخارجی او مجاب سازد.