«کامالا هریس طرفدار حبس دسته جمعی بود»

 

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: دنیای جوان
۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴

 

گفتگو با والتر اسمولارک:
کامالا هریس به عنوان یک بدیل مترقی به جای ترامپ معرفی می شود ولی او هرگز نماینده منافع کارگران نبود. 

 

 

س: جوزف بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از نامزدی خود انصراف داد و کامالا هریس، معاون او، عملاً به عنوان جانشین بر تخت نشست. این اقدام برای انتخابات ریاست جمهوری آینده چه معنایی دارد؟
پ: با هریس، دموکرات‌ها این فرصت را دارند که رای‌دهندگانی را که از بایدن ناامید شده بودند، مجدداً به سوی خود جلب کنند.  قبلاً تلاش‌های هماهنگی از سوی حامیان مالی فوق‌العاده ثروتمند و رسانه‌های نزدیک برای تبلیغ هریس و «متحد کردن» حزب حول  او به عنوان جانشین بایدن صورت گرفته بود. اکثریت مردم آمریکا سیاست های فوق ارتجاعی دونالد ترامپ را رد می کنند.  اگر انتخابات به رفراندومی علیه ترامپ و راست افراطی تبدیل شود، هریس می تواند برنده از آب درآید. ولی  این امکان هنوز نامشخص است چون با میراث بسیار غیرمردمی جو بایدن مرتبط است.

س:  هریس اغلب به عنوان یک شخصیت مترقی به تصویر کشیده می شود.
پ:  نه، او نه نماینده یک  سیاست مترقی است و نه مدافع منافع مردم فقیر و کارگر. او ترقی شغلی خود را به عنوان دادستان در کالیفرنیا آغاز کرد و سپس دادستان کل آنجا شد. او در آنجا سیاست دستگیری و حبس تودهای را دنبال کرد و تعداد زیادی از مردم را به دلیل جرایم غیرخشونت آمیز مواد مخدر زندانی کرد. او از کار در زندان و مجازات اعدام حمایت می کرد و حتی پدر و مادری را به زندانی میافکند که فرزندشان از زیر درس مدرسه در رفته بودند. او به عنوان بخشی از جریان اصلی طرفدار اقتصادِ حزب دموکرات به سنا آمد و تا امروز به این جهت گیری اساسی سیاسی وفادار مانده است. به عنوان معاون رئیس جمهور، نظارت بر سرکوب خشونت آمیز پناهندگان در مرز ایالات متحده و مکزیک به او سپرده شد و او طرفدار نسل کشی در غزه است، حتی اگر بخواهد با ابراز همدردی با رنج مردم فلسطین، آن را کتمان کند.

س: جانشین منتخب بایدن به خاطر روابطش با حامیان مالی شرکت های بزرگ معروف است.
پ:  رشوه خواری یک شاخه قانونی اقتصاد در سیاست ایالات متحده است که به عنوان لابیگری شناخته می شود: شرکت ها سیاستمداران را با تأمین مالی کمپین های آنان کنترل می کنند و به آنها کمک می کنند تا پس از پایان دوره خود ثروتمند شوند. همه سیاستمداران جریان اصلی درگیر هستند و کامالا هریس مطمئناً از این قاعده مستثنی نیست. او کمک های مالی زیادی از شرکت های فناوری مانند آلفابت و غول مراقبت های بهداشتی کالیفرنیایی Kaiser Permanente  دریافت کرده است. زمانی که او در سال ۲۰۱۶ برای مجلس سنا نامزد شد، تنها ۱۵ درصد از بودجه کمپین او از سوی اهدا‌کنندگان کوچک که کمتر از ۲۰۰ دلار داده بودند، تامین شد.

س:  اکنون چه تأثیری را بر جنبش چپ گسترده در ایالات متحده پیش بینی می کنید؟
پ: بسیار مهم است که چپ‌ها در ایالات متحده گول تلاش‌های دموکرات‌ها را نخورند و برای جلب حمایت از هریس کوشش نکنند. نهادهای غیردولتی حول حزب هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا هریس را قهرمان سیاست‌های مترقی و تنها کسی که می‌تواند ترامپ را از برقراری حکومت فاشیستی در ایالات متحده باز دارد، نشان دهند. آنچه واقعاً می‌تواند جلوی راست افراطی را بگیرد، یک جنبش گسترده مردمی است که در خیابان‌ و محل‌ کار می‌جنگد و مطالباتی را مطرح می‌کند که بحران‌های پیش روی کارگران را در مرکز توجه قرار میدهد. چنین جنبشی می تواند حول برنامه ای جمع شود که همه اشکال عناد و همینطورماشین جنگی پنتاگون را رد می کند و خواهان تامین مراقبت های بهداشتی، مسکن، حداقل دستمزد برای تامین معیشت و آموزش رایگان است. همه این خواست ها به شدت مورد مخالفت حزب دمکرات و نهادی است که هریس نماینده آن است.

 از این رو، (PSL) حزب سوسیالیسم و آزادی  مستقلاً نامزدهای خود را معرفی می کند: “کلودیا دلاکروز” به عنوان رئیس جمهور و “کارینا گارسیا” به عنوان معاون رئیس جمهور. آنها مبارزان دیرینه علیه جنگ، نابرابری اقتصادی و نژادپرستی هستند. ما معتقدیم که طبقه کارگر باید کاملاً مستقل از حزب دمکرات باشد، حزبی که در گذشته بارها به تضعیف و گمراه کردن مبارزات مردمی کمک کرده است. کارزار بلندمدت ما در مورد ایجاد جنبشی گسترده برای سوسیالیسم است. برای این کار باید نظام دو حزبی سرمایه داری را به چالش کشید.

 

psl

«نژادپرستی نشانه بیماری، سرمایهداری علت بیماری و سوسیالیسم درمان بیماری  است.» کارینا گارسیا نامزد معاونت ریاست جمهوری PSL است (آتلانتا، ۲۰ آپریل ۲۰۲۴)

____________________________________________________________

* والتر اسمولارک مدیر ارتباطات حزب سوسیالیسم و آزادی (PSL) و سردبیر ارشد روزنامه لیبراسیون نیوز است