ونزوئلا

کاهش برخی تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا

 
 
تارنگاشت عدالت
 
 
 
برگرفته از: تله‌سور
۲ فوریه ۲۰۲۱

 

ایالات متحده برخی عملیات بندری، و فرودگاهی را با دولت ونزوئلا مجاز اعلام کرد
 
 
 

فعالیت‌های مجاز اعلام شده قبلاً با چند فرمان اجرایی در ۲٠۱۸ و ۲٠۱۹ ممنوع اعلام شده بودند.

دولت بایدن در ایالات متحده، با لغو ممنوعیت ترامپ، اجازۀ فعالیت با دولت مادورو را در بنادر و فرودگاه‌های ونزوئلا صادر کرد.

امروز، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده با صدور بک بخشنامه اعلام کرد که به استثنای برخی مقررات، «کلیه معاملات و فعالیت‌ها با «مؤسسه ملی فضای آبی» دولت ونزوئلا مجاز می‌باشد.»
 
دولت جدید ایالات متحده، به رهبری جو بایدن، با صدور «مجوز کلی عمومی ۳٠-الف»، انجام معاملات با «مؤسسه ملی فضای آبی» (INE) ونزوئلا، یا هر نهاد متعلق به آن‌را، برای انجام معاملات، مسافرت‎ها، و عملیات ضروری برای استفاده از بنادر و فرودگاه‎‌های ونزوئلا، مجاز اعلام کرد.

‌هم‌چنین، طبق متنی که بوسیله بردلی ت. اسمیت، سرپرست موقت «ادارۀ کنترل دارایی‌های خارجی» امضاء شد، معاملات و فعالیت‌هایی که با «فرمان اجرایی ۱۳۸۵٠» نوامبر ۲٠۱۸- و متمم آن در ژانویه ۲٠۱۹- با «مؤسسه ملی فضای آبی»، یا هر نهادی که، مستقیم یا غیرمستقیم، تماماً یا حداقل ۵٠ درصد آن به این مؤسسه تعلق دارد ممنوع اعلام شده بود، مجاز می‌باشد.
 
سند می‌گوید مجوز عمومی ««هیچ معامله یا فعالیتی را در ارتباط با صدور، یا بازصدور مستقیم یا غیرمستقیم رقیق‌کننده‌‌ها به ونزوئلا مجاز نمی‌داند.»
 
سند غیر از «مؤسسه ملی فضای آبی» و نهادهای وابسته به آن، معامله با هیچ فرد یا مؤسسه تحریم شده را مجاز نمی‌داند.

این نخستین اقدام دولت جو بایدن، در ارتباط با تحریم‌هایی است که در زمان دولت دونالد ترامپ علیه کاراکاس تحمیل شد، و شامل اقدامات زورگویانه یک‌جانبه علیه شرکت دولتی نفت ونزوئلا و چندین مقام ونزوئلا می‌شود.

—————————
توضیح عدالت: متن بخشنامه «مجوز کلی عمومی ۳٠-الف»،  وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در نشانی زیر:

https://home.treasury.gov/system/files/126/venezuela_gl30a.pdf