gaza

کدام کشور «جنگ وحشیانه» به راه انداخته، روسیه یا اسرائیل؟

 
تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: توماس روپر
برگرفته از: اشپیگل آن لاین
۶ نوامبر ۲۰۲۳

 

تعداد کشته شدگان مردم غیر نظامی توسط اسرائیل طی یک ماه بیشتر از کشته شدگان مناقشه اوکراین طی یک سال و نیم گذشته است

رسانه‌ها و سیاستمداران غربی یک سال و نیم تمام برای انظار عمومی جهان تبلیغ کردند که روسیه در حال انجام یک «جنگ تجاوزکارانه وحشیانه» در اوکراین است. در رسانه های غربی تقریباً هر روز تبلیغ می شود که روسیه عمداً به اهداف غیرنظامی حمله می کند و می خواهد مردم اوکراین را نابود سازد.

 رسانه‌ها و سیاستمداران غربی یک سال و نیم تمام برای انظار عمومی جهان تبلیغ کردند که روسیه در حال انجام یک «جنگ تجاوزکارانه وحشیانه» در اوکراین است. در رسانه های غربی تقریباً هر روز تبلیغ می شود که روسیه عمداً به اهداف غیرنظامی حمله می کند و می خواهد مردم اوکراین را نابود سازد.

من همیشه، از جمله از تجربه خود در منطقه درگیری گزارش داده ام که اینطور نیست، بلکه ارتش روسیه سعی دارد تا تا حد امکان از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کند. این امر در مورد سربازان روسی نیز صدق می کند، زیرا تمام سربازانی که با آنها صحبت کردم به من گفتند که اوکراینی ها برادران آنها هستند و آنها علیه اوکراین نمی جنگند، بلکه علیه رژیم کی‌یف می جنگند که بین مردم اوکراین نفرت پراکنی می‌کند و آنها را به جنگ برادرکشی تحریک می نماید.

اکنون این فرصت را داریم که مقایسه کنیم، زیرا می بینیم که اسرائیل علیه فلسطینی ها چگونه عمل می کند. بر اساس آمار رسمی، تا ۶ نوامبر، تعداد غیرنظامیان کشته شده در حملات اسرائیل به غزه به۱۰۰۲۲ نفر رسید که ۴۱۰۴ نفر آنها کودک بوده اند. اینها تنها قربانیان شناسایی شده هستند؛ هیچ کس نمی داند که چه تعداد قربانی هنوز زیر ویرانه‌های شهر بمباران شده غزه مدفونن و  حتی هیچ تخمینی هم وجود ندارد.

 بر اساس آخرین آمار رسمی  OHCHR، تا ۸ اکتبر، ۹۲۴۶ غیرنظامی در اوکراین جان خود را از دست داده اند که ۵۶۰ کودک در بین آنها بوده است. تعداد نامبرده شامل افراد کشته شده توسط ارتش اوکراین نیز می شود.

البته تاکید میکنم، که حتی یک کشته جنگی هم زیاد است، اما یک چیز را می‌توان کاملاً خونسرد و منطقی بیان کرد: ارقام نامبرده نشان می‌دهد که روسیه مطمئناً یک «جنگ تهاجمی وحشیانه» انجام نمی دهد، زیرا برخلاف غزه تقریباً تمام شهرهای اوکراین عملاً آسیب ندیده اند و تعداد کشته شدگان غیرنظامی در اوکراین پس از ۱۹ ماه درگیری کمتر از تعداد غیرنظامیان کشته شده توسط اسرائیل در غزه طی یک ماه است. این موضوع به ویژه در رابطه با تعداد کودکان کشته شده مشخص می شود، زیرا اگر در اوکراین حدود پنج درصد از قربانیان را کودکان تشکیل می دهند، این رقم در غزه بیش از ۴۰ درصد است. این امر نشان می دهد که کدام ارتش به کدام اهداف شلیک می کند.

من به هیچ وجه حق دفاع از خود اسرائیل را زیر سوال نمی برم و همچنین منکر این نیستم که عامل تشدید تنش کنونی در خاورمیانه، حمله تروریستی حماس در ۷ اکتبر بود. اما حق دفاع از خود اسرائیل، به هیچ وجه حق سلاخی غیرنظامیان فلسطینی را به اسرائیل نمی دهد. جنایت دشمن این حق را به اسرائیل نمی دهد تا مرتکب جنایات بدتری شود.

این واقعیت که اسرائیل تلفات غیرنظامیان را می پذیرد (یا حتی عمداً غیرنظامیان را بمباران می کند) را می توان در بسیاری از اظهارات صریح مقامات اسرائیلی مشاهده کرد. به عنوان مثال، این واقعیت که وزیر دفاع اسرائیل از فلسطینی ها به عنوان «حیوانات انسانی» یاد کرد که بنابرآن اسرائیل مانند حیوانات با آنها مبارزه خواهد کرد تقریباً از آهنگ واژگان نازی ها برخوردار است که برای توجیه نابودی مخالفان خود، آنها را حیوان می نامیدند. و اظهارات او تنها یک نمونه بود. هرکس گزارش های چند هفته اخیر را دنبال کرده باشد می داند که بسیاری از اعضای دولت اسرائیل به شیوه مشابهی اظهار نظر کرده اند، حتی تا جایی که خواستار استفاده از بمب هسته ای در غزه شده اند.

در روسیه، بیانیه های رسمی کاملاً متفاوت است. سیاستمداران برجسته روسیه رویدادهای اوکراین را «تراژدی» می‌نامند، آنها اوکراینی ها را «مردم برادر» می نامند که توسط دولت خود تحریک شده اند، آنها خواهان حمایت از غیرنظامیان هستند و غیره. هیچ یک از اعضای دولت روسیه هرگز درباره «اوکراینی‌ها» بد صحبت نکرده و یا حتی نابودی یا تبعید آنها را مطرح ننموده است، انطور که همه جا در اسرائیل، حتی علناً درباره اخراج فلسطینی‌ها از غزه شنیده می‌شود.

قابل توجه است که رسانه های آلمانی چقدر هوشمندانه عمل می کنند. البته  آنها با حرف و تصویر در مورد ویرانی غزه گزارش می دهند، اما با وجود اینکه ارتش اسرائیل در آنجا مرتکب اعمالی می شود که به مراتب بدتر از کار ارتش روسیه در اوکراین است، سرتیترهایی مثل «بمباران‌های وحشیانه نتانیاهو در غزه» که ما ماه‌ها درباره «جنگ موشکی وحشیانه پوتین علیه اوکراین»می شنیدیم وجود ندارد. وقتی در مورد غزه گزارش می شود، فرمول های رسانه های آلمانی خنثی است ولی وقتی صحبت از روسیه می شود، فرمول ها جنگ افروزانه می باشد.

به هرکس که با وجود این معیار دوگانه آشکار و تبلیغات جنگی، همچنان بر این عقیده است که رسانه های غربی به صورت بی طرفانه، عینی و انتقادی گزارش می دهند، واقعاً دیگر نمی توان کمک کرد.

به هر حال، هر دو درگیری در واقع قابل مقایسه هستند، زیرا عملیات نظامی روسیه نیز با حمله به غیرنظامیان روسی انجام شد. در آوریل ۲۰۱۴، کی یف با تانک، توپخانه و هواپیماهای جنگی به اقوام روس در دونباس که با کودتای میدان مخالف بودند، حمله برد. پس از آن روسیه هشت سال تلاش کرد تا راه حلی مسالمت آمیز بیابد تا این که سرانجام مجبور شد علیه حملات تروریستی اوکراین علیه غیرنظامیان، که کیف حتی از آنها به عنوان «اوکراینی» یاد می کند و می خواهد آنها را تحت کنترل خود بازگرداند، وارد نبرد شود.
 با این وجود، روسیه تلاش می کند تا حدامکان از تلفات افراد غیرنظامی جلوگیری کند. این امر از امروز، دیگر «تبلیغات روسیه» نیست، بلکه بر اساس ارقام غزه یک واقعیت به اثبات رسیده محسوب می شود.