sudan

کمونیست‌های سودان در مبارزه علیه کودتای نظامی

تارنگاشت عدالت

 

 
برگرفته از:روزنامه کار ارگان حزب کمونیست اتریش
۲۷ اکتبر ۲۰۲۱
 

پس از کودتا در سودان، حزب کمونیست خواهان مقاومت است. چندین حزب برادر، از جمله حزب کار اتریش، همبستگی خود را با جنبش مردمی مترقی و کمونیست ها اعلام کردند.
خارطوم. حزب کمونیست سودان (SCP) پس از کودتای نظامی در خارطوم، پایتخت سودان، در روز دوشنبه، ۲۵ اکتبر، یک فراخوان فوری برای همبستگی بین المللی منتشر کرد. رهبری حزب همچنین از “همه نیروهای طرفدار اقتدار مدنی خواست تا تا سرکوب این کودتا دست به اعتصاب سیاسی و نافرمانی مدنی بزنند”.
” فتحی الفضل”، سخنگوی رسمی حزب کمونیست در پیامی صوتی از خارطوم گفت که ارتش و نیروهای امنیتی پس از کودتا کارزار دستگیری را آغاز کرده اند و انتظار حمله جدی را داشتند. وی افزود که تعدادی از وزرا و سیاستمداران دستگیر شده اند و محل اقامت نخست وزیر “عبدالله حمدوک” توسط تانک ها محاصره شده است.
 در بیانیه مطبوعاتی دبیرخانه کمیته مرکزی حزب کمونیست سودان آمده است که “کودتای نظامی به رهبری (ژنرال عبدالفتاح) “البرهان” و گروهش صورت گرفته و تعدادی از رهبران سیاسی دستگیر شده اند. در جریان روز دوشنبه، تظاهرات گسترده علیه کودتا، با حمله نظامیان به تظاهرکنندگان با گلوله جنگی منجر به کشته شدن چندین نفر و زخمی شدن ده ها نفر شد.
کودتای نظامی آشکارا با هدف سرنگونی دولت موقت مدنی و احیای نظام رژیم اسلامگرای البشیر انجام می شود. این جنبش در سال ۲۰۱۸/۲۰۱۹ توسط جنبش مردمی سرنگون شد که به طور رسمی توسط ارتش حمایت می‌شد، اما تهاجمی‌ترین طرفداران آن همچنان بر ارتش تسلط دارند. “عمر البشیر” دیکتاتور سابق خود در پایان سال ۲۰۱۹ به حبس محکوم شد و قرار است به دادگاه کیفری بین المللی تحویل داده شود – این نیز اکنون می تواند با کودتا جلوگیری شود. در یک چارچوب بین المللی، کودتاچیان می خواهند از منافع امپریالیسم آمریکا و اسرائیل در منطقه حمایت کنند.
تعدادی از احزاب کمونیست و کارگری از جمله حزب کمونیست ترکیه (TKP) و حزب کمونیست یونان (KKE) با اعلامیه های همبستگی به حمایت از رفقای سودانی خود برخاستند. “تیبور زنکر”، رئیس حزب کارگر اتریش (PdA) اعلام کرد: «ما کودتای سودان را که بر خلاف خواست روشن مردم است محکوم می‌کنیم. ما در کنار جنبش مردمی و مترقی و به ویژه حزب کمونیست هستیم که در مقاومت در برابر کودتای نظامی و نیروهای مرتجع و طرفدار امپریالیسم فعایت میکند. مبارزه عادلانه پیروز خواهد شد».