Cuba

کوبا: انقلاب در همه سطوح، تقویت خودگردانی و استقلال عمل!

 
 
دنیای جوان
 
 
نویسنده: فولکر هرمزدورف
برگرفته از: مجله هفته
۰۹ مرداد ۱۴۰۱

 

 

پارلمان کوبا قانون جدید خانواده را برای رأی گیری توصیه می کند، رئیس جمهور خواستار حمایت از قانون بخاطر احترام به یکدیگر است.

حقوق بیشتر برای زنان، حمایت در برابر تبعیض

 

 

پارلمان کوبا راه را برای یک قانون مترقی جدید خانواده هموار کرده است.
یک هفته پیش نمایندگان مجلس از مردم خواستند به این اصلاحیه که جایگزین قانون قبلی ,از سال ۱۹۷۵ می شود، رأی دهند.
پس از ماه‌ها بحث گاه بحث برانگیز، شهروندان در یک همه پرسی در ۲۵ سپتامبر تصمیم خواهند گرفت که آیا مجموعه قوانین جدید را بپذیرند یا خیر.
در «Código de las familias» برنامه های مختلف زندگی به رسمیت شناخته شده است و وضعیت قانونی یکسانی به آنها داده می شود.
از جمله، هدف این قانون تقویت حمایت در برابر تبعیض و خشونت و گسترش حقوق زنان، خردسالان، اعضای سالمند خانواده و افراد دارای معلولیت است.
مقررات مربوط به حضانت، نگهداری، فرزندخواندگی و لقاح مصنوعی نیز برای اولین بار گنجانده شد یا به تازگی تنظیم شده است.
تا پیش نویس بیست و پنجمین پیش نویس قانون جدید که اکنون به تصویب مجلس رسیده است فاصله زیادی داشت.
همانطور که روزنامه حزب کمونیست کوبا «گرانما» جمعه گذشته گزارش داد، میلیون ها شهروند در چند ماه گذشته در بیش از ۷۹ هزار نشست و جلسه در شرکت ها، ادارات، مؤسسات آموزشی و جلسات محله در سراسر کشور درباره قانون پیشنهادی بحث کرده اند.

اسکار مانوئل سیلویرا مارتینز وزیر دادگستری توضیح داد که در مجموع ۴۳۴۸۶۰ اصلاحیه پیشنهاد شد که توسط کمیسیونی متشکل از اعضای پارلمان، دانشمندان و نمایندگان سازمان های جامعه مدنی بررسی شد.

وزیر امور خارجه گفت: از اولین پیش‌نویس ارائه شده در شهریورماه سال گذشته، در مجموع ۴۹ درصد متون تغییر یافته است.

یکی از مهم‌ترین نوآوری‌ها، یعنی معرفی «ازدواج برای همه»، علی‌رغم اعتراض‌ها و کمپین گروه‌های انجیلی، در لایحه فعلی باقی مانده است.

ملاحظات در مورد نسخه جدید قانون حضانت، حقوق فرزندخواندگی برای زوج های همجنسگرا و تقویت حقوق فرزندان در خانواده که دیگر نباید «راس» آنها به طور خودکار پدر باشد، اکثریتی را پیدا نکرد.
در طول مناظره پارلمانی، رئیس جمهور میگل دیاز کانل، خانواده را به عنوان «انجمن افراد متشکل از یک پیوند عاطفی، روانی و عاطفی توصیف کرد که آنها را به یکدیگر در یک مجموعه پیوند میدهد اتحادی که آنها در آن از یکدیگر حمایت می کنند».
دیاز کانل توضیح داد: »قانون جدید به مردم استقلال و قدرت تصمیم گیری می دهد
ازدواج کنند یا نه،
آزادی برای انتخاب شریک همجنس یا مخالف خود؛
آزادی اینکه قواعد اقتصادی و مالی ازدواج را خود تعیین کنند؛
آزادی برای وارد شدن به یک ارتباط واقعی یا نه،
آزادی تفویض یا عدم واگذاری مسئولیت والدین در حدود قانون به نفع اشخاص ثالث؛
آزادی تعیین ترتیب نام خانوادگی دختران و پسران، تعداد آنها و زمانی که می خواهند آنها این نام ها را به کار ببرند.
کمک و همیاری برای ارائه ابزارهایی برای کمک به افراد که برای محافظت از خود ناتوانند یا به کمک نیاز دارند.
وی از مردم خواست تا در رفراندوم موافقت کنند.

او با اشاره به آزار و اذیت همجنس‌بازان در کوبا در گذشته، گفت که این آزار و اذیت همجنس‌گرایان در مورد «درآمدن از زیر بار گناهان گذشته» نیز بوده است.
رئیس‌جمهور از نوآوری‌هایی که هنوز در میان بخش‌هایی از مردم بحث‌برانگیز است، با تاکید بر این نکته دفاع کرد: «این قوانین به خاطر مدارا یکدیگر نیست، بلکه در به خاطر احترام به حقوق یکدیگر است.»
بسیاری از شخصیت های کوبایی نیز برای رای «آری» در این همه پرسی تبلیغات می کنند.

معاون و مدیر «مرکز ملی آموزش جنسی» (Cenesex)، که در سال ۱۹۸۸ تأسیس شد، ماریلا کاسترو، که خو نقش زیادی بر تهیه این پیش‌نویس داشت، رفراندوم را «لحظه‌ای غرور انگیز و پر هیجان برای خلق ما توصیف کرد که خود را متعهد به اندیشه های مترقی انقلاب میدانند»
او گفت که این رای درباره «استاندارد و هنجاری است که به تقویت نظام سیاسی ما و دستاوردهایی چن می انجامد و ما را بسوی تکامل مسیرمان در زمینه حقوق بشر یاری میرساند.»

رئیس افتخاری اتحادیه نویسندگان UNEAC، میگل بارنت، گفت که او از حامیان قانون جدید است، زیرا او آن را «سنگری برای نسل های جدید» می داند که «ما را به خط مقدم تفکر مدرن خواهد برد».