Mutter_Kind Cuba

کوبا: حمایت از مادران و کودکان فراتر از حدّ برنامه!

تارنگاشت عدالت

 

 
نویسنده: گلدیس لیدیس راموس
برگرفته از: گرانما
۲۲ اوت ۲۰۲۲
 

برنامه مادر و کودک در کوبا، عکس:Periódico Escambray

 

بهبود نتایج شاخص‌های برنامه مراقبت از مادر و کودک سال ۲۰۲۱ در کوبا اولویت امسال است و هدف نباید «خوب دیده شدن در ارقام» باشد، زیرا در پس آن مراقبت و حمایت خطیر از زنان باردار، کودکان و زنان در سنین باروری قرار دارد.

 

دکتر «نااومی کائوسا پالما» (Noemí Causa Palma)، رییس بخش مادران و کودکان وزارت بهداشت (Minsap)، به تازگی در آموزشگاه ملی برای به‌روز رسانی مدیریت نوزادان نارس در شرایط شدید و بحرانی ۱۹COVID-، اقداماتی را که به این منظور با حدّت بیش‌تری انجام گرفته است، توضیح داد.

 او گفت: «ما بر پیشگیری از زایمان زودرس تمرکز کرده ایم، زیرا اکثر مرگ‌ومیرهای نوزادان به دلیل تولدهای نارس با وزن کم است.»

یکی از مهم‌ترین اقدامات، استفاده بهینه از ظرفیت‌های بیش از ۳۰۰ زایشگاه در کشور است، که بیماران باردار در معرض خطر باید در آن‌ها اسکان داده شوند. این در مورد نوجوانان، بیماران مبتلا به یک بیماری هم‌زمان، حاملگی‌های چندقلویی و کسانی صدق می‌کند، که به دلیل بارداری با بیماری‌های دیگری مانند پره اکلامپسی (فشار خون بالا) و علایم آسیب کبدی یا کلیوی که در زنان بعد از هفته بیستم بارداری رخ می‌دهد، مواجه می‌شوند. از سوی دیگر لازم است تمامی اقدامات فرامنطقه‌ای برای پیشگیری از بارداری در سنین پایین تقویت شود.

وی تصریح کرد که هر استانی در سطوح مختلف مراقبتی اعم از بیمارستانی یا پلی‌کلینیک برنامه آموزشی و تربیتی خاص خود را دارد و ضروری است که کار پزشک خانواده به عنوان بنیاد سیستم تقویت شود.

همراهی خانواده در حفاظت از فرزندانمان
دکتر «کائوسا پالما» بر اهمیت تقویت اقدامات نظافتی و بهداشتی برای جلوگیری از بیماری‌های دوران کودکی به ویژه در ماه‌های تابستان تأکید کرد.

نخستین هشدار مربوط به «تب دنگی» است. وی در این زمینه گفت: «تمام اقدامات در جهت آماده کردن مادران و سایر اعضای خانواده است تا بدانند در صورت بروز علایم در کودکان در اسرع وقت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

در وزارت بهداشت، پروتکل مراقبت در تمام سنین، به ویژه در مورد کودکان، کاملاً مشخص است.

دکتر «کائوسا پالما» تصریح کرد: «ما گروه خاصی از کودکان زیر دو سال داریم که از بیماری‌های خاصی رنج می‌برند. در صورت وجود علایم هشدار دهنده، آن‌ها باید در مراکز ما بستری شوند، اما در موارد خاص می‌توانند تحت نظارت دقیق در خانه بمانند.»

او اطمینان داد که در ارتباط با مراقبت‌های اولیه تعهد به معاینه و مراقبت از این کودکان وجود دارد.

به طور کلی لازم است تمامی اقدامات بهداشتی مربوط به غذا و آب و بیش از هر چیز ترویج شیردهی انجام شود که این امر از ارزش بالایی برخوردار است، زیرا این شیر نه تنها از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند، بلکه از عفونت‌های گوارشی در این ماه‌های تابستان نیز که بسیار رایج است، جلوگیری می‌کند.

وی در خصوص عفونت‌های حاد تنفسی بر لزوم قرار نگرفتن کودکان در مکان‌هایی با تراکم زیاد جمعیت تأکید کرد.