cuba_chin

کوبا و چین از طریق جاده ابریشم جدید متحد شدند

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از:لینکه تسایتونگ
۲ ژانویه ۲۰۲۲
 

در  ۲۳دسامبر، معاون نخستوزیر کوبا، ریکاردو کابریساس روئیز (Ricardo Cabrisas Ruiz) و رییس کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین، هه لیفنگ (He Lifeng)، طرح همکاری بین دولت جمهوری کوبا و دولت جمهوری خلق چین را برای ارتقای مشترک کمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم، امضا کردند. با این سند، یادداشت تفاهم امضا شده بین دو دولت در نوامبر ۲۰۱۸ مبنی بر پذیرش کوبا در ابتکار یک کمربند و یک جاده، اجرایی می‌شود.

در روزنامه کوبایی گرانما آمده است: «این یادداشت بر اساس اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کوبا تنظیم شده است که چین به عنوان یک شریک استراتژیک در آن مشارکت دارد. مواد طرح همکاری شامل اهداف دو طرف برای تقویت و ارتقای همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های اولویت‌دار کوبا مانند توسعه زیرساخت‌ها، آموزش، فرهنگ، بهداشت و بیوتکنولوژی، ارتباطات، علم و فن‌آوری و گردشگری و غیره است. هم‌چنین پروژه‌ها و اقداماتی که شامل منافع متقابل باشد، با هدف تقویت و تنوع بیش‌تر روابط بین کوبا و چین و هم‌چنین با کشورهای ثالث عضو این طرح مورد توافق قرار خواهند گرفت.

این توافق‌نامه مُهر تأییدی بر دوستی دیرینه کوبا و جمهوری خلق چین است، همان‌گونه که در سال ۱۹۶۰ هاوانا نخستین دولت آمریکای لاتین بود که با پکن روابط دیپلماتیک برقرار کرد. امروزه این کشور آسیایی دومین شریک تجاری کوبا، دومین کشور مبدأ واردات و اولین کشور مقصد صادرات محصولاتی مانند مشروب رام (Rum)، تنباکو، شکر و قهوه است.

پیش از امضای این سند، ملاقاتی بین رییس‌جمهور میگل دیاز کانل (Miguel Díaz-Canel) و برخی سرمایه‌گذاران چینی در جزیره کوبا در همان روز انجام شد. به گزارش مطبوعات کوبا، رییس دولت آماده‌سازی برای شروع پروژه نوسازی فن‌آوری در Empresa Gráfica Habana را که با وام این کشور آسیایی در حال ترویج است، تجزیه و تحلیل کرد. پرنسا لاتینا نوشت: «این ابتکار امکان چاپ روزنامه در غرب جزیره و هم‌چنین کتاب، مجلات، دفاتر یادداشت و سایر منابع گرافیکی را فراهم می‌کند. به لطف همکاری با چین، چاپخانه در پایتخت کوبا دارای مدرن‌ترین ابزارآلات در قاره آمریکای لاتین است.

«دیاز کانل» هم‌چنین از دفتر شرکت Yutong ، یک شرکت چینی که اتوبوس‌های هیبریدی در کوبا تولید می‌کند، بازدید کرد. پرنسا لاتینا ادامه می‌دهد: «رییس‌جمهور از شرکتی که از سال ۲۰۰۵ در کشور حضور دارد، به خاطر حمایتش در تبدیل شدن به تأمین کننده اصلی تجهیزات برای توسعه حمل و نقل عمومی تشکر کرد.» رییس‌جمهور کوبا در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر تأکید کرد که این سفر به او امکان داد تا جدیت و دقت شرکت‌های چینی را که در هاوانا فعالیت می‌کنند، بررسی کند و یادآور شد که چین و کوبا «از لحاظ تاریخی ارتباط نزدیکی با هم دارند.»

در ۲۲ دسامبر، سفیر کوبا در پکن، کارلوس میگل پریرا (Carlos Miguel Pereira)، سمیناری در مورد تغییرات اجتماعی و اقتصادی در کوبا برگزار کرد. سفیر ابتدا به تأثیرات منفی برای کشورش در مرحله ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در جریان همه‌گیری کووید-۱۹ و احیای محاصره اقتصادی، مالی و تجاری تحمیل شده از سوی ایالات متحده اشاره کرد. بر اساس پرنسا لاتینا: «او سپس در مورد “بهبود تدریجی به لطف واکنش مؤثر در برابر بیماری، نرخ بالای واکسیناسیون با استفاده از محصولات داخلی و بازگشایی مرزها» نصریح کرد.”»

در ادامه سخنان خود «دیپلمات به استراتژی دولت خود برای احیای اقتصاد با اولویت ارتقای تولید ملی، تهیه مواد غذایی، خودمختاری شرکت‌ها و جذابیت بیش‌تر برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی پرداخت.» سفیر پریرا افزود: «کوبا آماده است تا صادرات خدمات با کیفیت بالا را در بخش‌هایی مانند بهداشت، آموزش و گردشگری افزایش دهد و هم‌چنین از پتانسیل همکاری در سایر زمینه‌ها استفاده کند.»

پس از سخنرانی افتتاحیه سفیر، خوان آلبرتو کلی (Juan Alberto Kelly)، رییس دفتر اقتصادی و بازرگانی سفارت، ساختارها، دستورالعمل‌ها، چشم‌اندازها و نوآوری‌ها را برای جذب سرمایه خارجی و گسترش فرصت‌های تجاری در بخش‌های استراتژیک جزیره، از جمله بخش‌هایی مانند تولید مواد غذایی، گردشگری، صنعت و ساخت‌وساز تشریح کرد.

قرارداد «چین‌وکوبان» یک بخش جدید است که به گسترش روابط اقتصادی پکن با کشورهای آمریکای لاتین کمک می‌کند. وانگ پینگ (Wang Ping)، استاد دانشگاه نانکای و معاون انجمن تاریخ آمریکای لاتین چین، در گلوبال تایمز نوشت: «به طور کلی، زرفش مداوم همکاری چین و آمریکای لاتین یک روند درازمدت است. هویت مشترک به مثابه کشورهای در حال توسعه و تلاش مشترک برای توسعه داخلی و عدالت بین‌المللی، پویایی پایان‌ناپذیری را برای هر دو طرف ایجاد کرده است که برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت.»