کودتا در بولیوی

 
تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: السون کونسپسیون
برگرفته از: گرانما
۲۷ ژوئن ۲۰۲۴

 

بولیوی روز چهارشنبه دوره نوینی از کودتا را تجربه کرد که چند ساعت بعد با حضور مردم در پایتخت و دیگر شهرهای این کشور برای دفاع از رئیس جمهور منتخب “لوئیس آرسه کاتاکورا “به خیابان ها آمدند خنثی شد.
 یک فرمانده نظامی که یک روز قبل از کار برکنار شده بود، تلاش برای کودتا را رهبری کرد که در آن افسران و خودروهای نظامی دیگر شرکت داشتند.

به نمایندگی از کوبا، دبیر اول کمیته مرکزی حزب و رئیس جمهور جمهوری، میگل دیاز-کانل برمودز، تلاش برای تضعیف اراده مردم از طریق اقدام نظامی علیه قانون اساسی کشور چند ملیتی بولیوی را که عواقب جدی به دنبال میداشت محکوم کرد. دیازکانل در چندین پیام در شبکه اجتماعی x حمایت خود را از رئیس جمهور بولیوی اعلام کرد. در پیامهای خود اشاره کرد: “برافروختگی از بی حرمتی نسبت به دموکراسی و مردم بولیوی که تصاویر رسانه های بین المللی از بولیوی امروز بعد از ظهر نشان می دهد، عظیم است. ما با این کودتای در جریان مخالفیم و به برادر لوچو همبستگی کامل دولت و مردم کوبا را اعلام می کنیم.” رئیس دولت کوبا  پس از خنثی شدن کودتا، از عقب نشینی رهبران کودتا از میدان موریلو در لاپاز استقبال کرد و اشاره کرد که “یک کودتای نظامی دیگر در بولیوی توهین جدیدی به آمریکای لاتین خواهد بود.”

در بعدازظهر پرآشوب چهارشنبه، رئیس جمهور بولیوی اعلام کرد که به دموکراسی احترام گذارده خواهد شد.  ژنرال “خوان خوزه زونیگا”، رهبر کودتا، به همراه سایر افسران نظامی که در کودتا مشارکت داشتند، پس از تشکیل پرونده جنایی توسط دادستانی کل علیه وی دستگیر شد.

وب سایت اسپوتنیک گزارش می دهد که پس از دستگیری، زونیگا که اکنون به ظن تروریسم و شورش مسلحانه تحت بازجویی قرار دارد، به ایستگاه ویژه مبارزه با جنایت (Felcc) در لاپاز منتقل شد.

 

بولیوی

بولیوی