اسرائیل

یادداشت وزارت اطلاعات اسرائیل

 
تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: ولترنت
۳۱ اکتبر ۲۰۲۳
 

ما در اینجا یادداشت وزارت اطلاعات اسرائیل را در مورد بررسی سه گزینه که برای آینده نوار غزه در نظر گرفته شده، منتشر می کنیم. این یادداشت زیر نظر گیلا گملیل (وزیر اطلاعات و امنیت اسرائیل) نوشته شده است.

ما در اینجا یادداشت وزارت اطلاعات اسرائیل را در مورد بررسی سه گزینه که برای آینده نوار غزه در نظر گرفته شده، منتشر می کنیم. این یادداشت زیر نظر گیلا گملیل (وزیر اطلاعات و امنیت اسرائیل) نوشته شده است. عنوان آن «بدیل‌های یک دستورالعمل سیاسی برای غیرنظامیان غزه» است و از تبعید ۲.۲ میلیون نفر مردم غزه به شبه جزیره سینای مصر حمایت می کند.

 وزارت اطلاعات اسرائیل یک اتاق فکر و یک نهاد آینده نگر است. سرویس های اطلاعاتی زیر سلطه این وزارت خانه قرار ندارند، بلکه مورد اعتماد کامل آن هستند.

 این سند بین برخی از شرکت کنندگان در کنفرانس قاهره در مورد مسئله فلسطین توزیع شد. با نگاه به گذشته، می توان درک کرد که چرا سران کشورهای عرب بارها به قطعنامه اتحادیه عرب در سال ۱۹۶۹ که جابجایی فلسطینیان را معادل نابودی مبارزات آنان می دانست و آن را محکوم می کرد، اشاره کرده اند.

این سه گزینه عبارتند از:
•    مردم نوار غزه تحت قیمومیت حکومت خودگردان فلسطین نگاه داشته شوند؛
•    مردم غزه تحت یک حاکمیت محلی قرار داده شوند؛
•    مردم نوار غزه به شبه جزیره سینا در مصرتبعید شوند.

هر گزینه از سه منظر مورد بررسی قرار گرفته بود:
•    عملی بودن آنها؛
•    مشروعیت آنها  (در ضمن در هیچ کجا از این یادداشت به حقوق بین الملل اشاره نشده بود)
•     و نفوذ ایدئولوژیک آنها.

گزینه سوم به عنوان «پیروزی روشن اسرائیل» معرفی می شد که «بازدارندگی کل غرب را که با حمله به اسرائیل آسیب دیده، دوباره احیاء خواهد کرد.»

مصر را باید با ایجاد یک نوار امنیتی درشبه جزیره سینا از نفوذ ایدئولوژیک حماس محافظت کرد. بخشی از مردم نوار غزه را می توان به یونان، اسپانیا، مراکش، لیبی، تونس و کانادا تبعید کرد.

همین که مردم غیرنظامی به مصر منتقل شدند، نیروهای اسرائیلی قادر خواهند بود با تروریست ها در ویرانه های غزه به جنگ بپردازند.

باید یک سازوکار ارتباطی برای متقاعد کردن مردم غزه  صورت گیرد تا آنها باور کنند که این خواست خدا بوده که آنها سرزمین خود را از دست داده اند و به دلیل جنایات حماس هرگز آن را پس نخواهند گرفت.

ما توانایی تایید صحت و اصالت این سند را نداریم، اما سازمان های صلح اسرائیل آن را اصل و واقعی می دانند، گذشته از این که محتوی آن به وضوح با استراتژی امروز ارتش اسرائیل مطابقت دارد.

 

اسرائیل