koudak kar

۱۲ ژوئن ۲۰۲۳، روز جهانی مبارزه با کار کودکان

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: فدراسیون جهانی سندیکا‌های کارگری
۱۱ ژوئن ۲۰۲۳
 

در روز جهانی مبارزه با کار کودکان، فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری، با تمام نهادهای وابسته خود در سراسر جهان، خود را متعهد می‌سازد تا علیه همه اشکال استثمار کودکان مبارزه کند. فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری بر مواضع محکم خود در جهت پایان دادن به کار کودکان و بازگرداندن حق کودکان به دوران کودکی پای می‌فشارد

۲۱ سال از زمانی‌که سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۲ این روز را برای جلب توجه به گستره جهانی کار کودکان و ابتکارات اقدام بین‌المللی و تلاش برای ریشه‌کن کردن آن تعیین کرد، می‌گذرد. ولی این شر در سیستم استثمارگر سرمایه‌داری بیش‌تر رشد می‌کند.

تا همین امروز، کودکان از سن ۵ سالگی به کارهای خطرناکی مانند استخراج در معادن زیر آب، بلند کردن وسایل سنگین، کار با ماشین‌آلات خطرناک کارخانه‌ای و غیره مشغول هستند. بیش‌تر کودکان در بخش کشاورزی کار می‌کنند، جایی که با مواد شیمیایی سمی سروکار دارند.

از این تعداد، ۷۹ میلیون نفر به طور منظم در عرصه‌هایی به کار مشغول هستند که سلامت جسمی و روانی آن‌ها را مستقیماً تهدید می‌کند. بر اساس آمار یونیسف، از هر چهار قربانی قاچاق انسان، یک نفر از کودکانی هستند که کار اجباری انجام می‌دهند. بردگی کودکان هم‌چنان ادامه دارد. بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی کار، سالانه ۲۲ هزار کودک در حین کار جان خود را از دست می‌دهند.

کار کودکان در جهان در سال‌های گذشته به اوج خود رسیده است. بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ – برای نخستین بار در ۲۰ سال گذشته – تعداد کودکان شاغل در سراسر جهان افزایش یافته است. تأثیر اقتصادی بی‌سابقه همه‌گیری کووید-۱۹، و هم‌چنین بحران و جنگ‌های سرمایه‌داری، کودکان را حتی بیش‌تر به سوی کار استثمارگرانه و خطرناک کودکان سوق می‌دهد.

فقر، کم‌سوادی و ناامنی غذایی از علل کار کودکان است. سازمان جهانی کار (ILO) تخمین می‌زند که افزایش یک درصدی فقر در یک کشور منجر به افزایش حداقل ۰.۷ درصدی نرخ کار کودکان می‌شود. بخش عمده کار کودکان در فقیرترین کشورها تمرکز دارد. افزایش فقر، تعطیلی مدارس و افزایش ناامنی غذایی به این معنی است که میلیون‌ها کودک دیگر در سال‌های آینده مجبور به کار خواهند شد.

هم‌چنین در محیط‌های درگیری و پس از مناقشه نیز بدترین اشکال کار کودک شایع است. کودکان به طور مستقیم در خصومت‌ها و درگیری‌های مسلحانه برای وظایف حمایتی و اهداف جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهره‌گیری از کودکان در درگیری‌های مسلحانه بدترین شکل کار کودکان و نقض حقوق بشر است. 

کار کودکان از هر نظر ناعادلانه است و ریشه‌های سیستماتیک کار کودکان در نظام وحشی سرمایه‌داری نهفته است. کار کودکان در سرمایه‌داری یک قاعده است و در نظام سرمایه‌داری کاملاً عادی شده است.

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به هدف خود مبنی بر ایجاد نظم جهانی عادلانه که به همه فرصت توسعه و پیشرفت به عنوان یک انسان را می‌دهد، متعهد است. ما دوباره به این هدف متعهد خواهیم شد و تلاش‌های خود را برای پایان دادن به بهره‌کشی غیرانسانی از کودکان افزایش خواهیم داد. از راه مبارزات و اقدامات، هر کودک در سراسر جهان می‌تواند از حق خود برای داشتن دوران کودکی عاری از استثمار بهره‌مند شود.