اسرائیل

۲۶۰ میلیون دلار در روز

 
تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: کنوت ملنتین
برگرفته از: دنیای جوان
۲۰ نوامبر ۲۰۲۳

 

 

به طور سنتی در زمان جنگ، در اسرائیل حمایت مردمی از نخست وزیر بیشتر می شود، اما این بار برخلاف این سنت، حمایت از بنیامین نتانیاهو از آغاز جنگ جدید غزه به شدت کاهش یافته است.

به طور سنتی در زمان جنگ، در اسرائیل حمایت مردمی از نخست وزیر بیشتر می شود، اما این بار برخلاف این سنت، حمایت از بنیامین نتانیاهو از آغاز جنگ جدید غزه به شدت کاهش یافته است. بر اساس یک نظرسنجی که روز پنجشنبه منتشر شد، ائتلاف لیکود به رهبری نتانیاهو و ائتلاف احزاب راست افراطی در حال حاضر تنها ۴۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را در دست خواهد داشت. در حال حاضر ائتلاف حکومتی با ۶۴ کرسی اکثریت  کرسی های کنست را در اختیار دارد. بازنده اصلی  حزب لیکود خواهد بود که بر اساس نظرسنجی نامبرده، به جای ۳۲ کرسی، تنها به ۱۷ کرسی دست خواهد یافت.

 قوی ترین حزب، اتحادیه ملی وزیر دفاع سابق بنیامین گانتز خواهد بود که می تواند تعداد کرسی‌های نمایندگی خود را از ۱۲کرسی در حال حاضر به ۳۶ کرسی افزایش بخشد. یش آتید، حزب لیبرال ژایر لاپید، رهبر اپوزیسیون پارلمانی، به جای ۲۴ کرسی، تنها به ۱۵ کرسی دست خواهد یافت. روی‌ هم رفته، نیروهای سیاسی که در زمان نخست وزیر نفتالی بنت بین ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ دولت تشکیل دادند، به اکثریت کرسی ها دست خواهند یافت و ۷۰ کرسی به خود اختصاص خواهند داد. پنج کرسی به ائتلاف احزاب عرب چاداش-طال تعلق خواهد گرفت که از هیچ یک از دو بلوک بزرگ حمایت نمی کند. بر اساس نظرسنجی منتشر شده در روز پنجشنبه، در مقایسه مستقیم نامزدهای اصلی برای پست نخست‌وزیری، گانتز که از ۱۲ اکتبر به‌عنوان وزیر بدون وزارتخانه، عضو دولت اضطراری گسترده بوده است، با ۴۱ درصد درمقابل ۲۵ درصد دارای شانس بیشتری است.

تظاهرات اخیر علیه نتانیاهو عمدتاً برای آزادی ۲۴۰ نفری است که در ۷ اکتبر توسط اعضای سازمان های مقاومت فلسطین ربوده شده و به عنوان گروگان برای تبادل اسرا در نوار غزه نگهداری می شوند. هفته گذشته راهپیمایی پنج روزه از تل آویو به بیت المقدس به ابتکار اعضای خانواده ربوده شدگان برگزار شد که در اطراف محل اقامت نتانیاهو به پایان رسید. طبق برآورد رسانه های اسرائیلی، حدود ۳۰ هزار نفر در مرحله نهایی راهپیمایی شرکت کردند. لاپید، رهبر اپوزیسیون شخصاً در این تظاهرات حضور داشت و گانتز سپس با بستگان افراد ربوده شده در تل آویو ملاقات کرد.  بسیاری از آنها نتانیاهو را متهم می کنند که آنها را در تصمیمات نظامی خود لحاظ نکرده و ملاحظه گروگان ها را نمی کند.
 در نهایت، همه سیاستمداران تعیین کننده اسرائیل، از جمله رهبر اپوزیسیون پارلمانی لاپید، موافقند که جنگ در نوار غزه باید تا «نابودی» کامل حماس و دیگر سازمان‌های فعال مقاومت در محل ادامه یابد. با این حال، بر اساس برآوردهای مشابه رهبری نظامی اسرائیل، هنوز چند ماه و شاید حتی یک سال تمام، تا آن زمان باقی مانده است.

 نیروهای مسلح اسرائیل تاآخر هفته گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر از جمله ۵ هزار کودک و ۳۳۰۰ زن را از طریق حملات هوایی و سایر عملیات نظامی دیگر به قتل رسانده اند. در حالی که اکثر کشورهای «جنوب جهانی» از جنایات جنگی اسرائیل و بسیاری نیز از نسل کشی سخن می گویند، پیمان غربی تقریباً بدون استثناء از «حق دفاع از خود» اسرائیل حمایت می کند.

 مخالفت‌های غرب با ادامه کارزار غزه بیشتر از جنبه اقتصادی است تا جنبه بشردوستانه: طبق گزارش وب‌سایت خبری بلومبرگ، هر روز جنگ حدود ۲۶۰ میلیون دلار برای این کشور هزینه دارد. با توجه به فراخوان ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره برای خدمت سربازی، ۷۰ درصد از شرکت های فناوری اسرائیلی در فرآیندهای کاری خود دچار اختلال شده اند.
 پنج کشور، متشکل از آفریقای جنوبی، بنگلادش، بولیوی، جیبوتی و کومور روز جمعه از دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه خواستند تا وضعیت سرزمین‌های اشغالی توسط اسرائیل را  در ارتباط با جنگ کنونی غزه مورد بررسی قرار دهد.