west

۵ پیام بسیار مهم

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: آندرو کوریبکو
برگرفته از: لینکه تسایتونگ
۲۸ فوریه ۲۰۲۳

 

مصاحبه تلویزیونی اخیر پوتین
 

۱. جهان چند قطبی  به رهبری  روسیه در مقابل جهان تک‌قطبی به رهبری ایالات متحده آمریکا.
جنگ نیابتی بین ناتو و روسیه بخشی از جنگ سرد نوین میان این دو قدرت  بر سر سمت و سوی تغییر سیستم جهانی است که مسکو در جهت  چندقطبیت  مبارزه می‌کند، در حالی که  واشنگتن قصد دارد سرکردگی یک‌قطبی در حال زوال خود را حتی‌الامکان حفظ کند. حاصل این مبارزه  به معنای واقعی کلام،  آینده روابط بین‌المللی را تعیین خواهد کرد که به نوبه خود  حاکمیت هرکشور را  تقویت و یا تضعیف خواهد  ساخت و بدین سان برای  هرکس در این جهان  مهم و تعیین کننده است.

۲.  وحدت ملی روسیه  توانایی مقاومت آن را تضمین خواهد کرد
میلیارد طلائی غرب که توسط  ایالات متحده آمریکا رهبری می‌شود، یک جنگ تاکنون بی‌سابقه ترکیبی  علیه روسیه به راه انداخته ولی قدرت بزرگ مورد نظر  مقاوم باقی مانده است زیرا  شهروندان آن از یک وحدت ملی  برخورداراند، که بدون آن نمی‌توانستند بر هرچیز که در  سال‌های اخیر  تجربه کردند، چیره شوند. به ویژه فرهنگ‌های اجتماعی و وابستگی‌های تاریخی  که این جمعیت جهان‌وطنی  را هزاران سال  متحد نگاه داشته، با چنین  ابزار و وسائل غیرمعمولی مورد حمله قرار می‌گیرد ولی رئیس جمهور پوتین این طرح‌‌ها را  موفقیت‌آمیز نمی‌داند.

حاصل این مبارزه  به معنای واقعی کلام،  آینده روابط بین‌المللی را تعیین خواهد کرد که به نوبه خود  حاکمیت هرکشور را  تقویت و یا تضعیف خواهد  ساخت و بدین سان برای  هرکس در این جهان  مهم و تعیین کننده است.

۳. غرب خواستار  «بالکانیزاسیون» روسیه است
برپایه اظهارات  رئیس جمهور سابق روسیه مدودیف در هفته گذشته، رئیس جمهور کنونی روسیه پوتین  نیز تایید کرد که هدف غرب  در واقع  «بالکانیزاسیون» روسیه است و پس از آن  «ما را،  البته تنها بخش‌هایی از ما و آنهم هریک برای خود را به عضویت این فامیل به اصطلاح  خلقهای متمدن می‌پذیرد.» همان‌طور که در بخش قبل گفته شد  وحدت ملی  این کشور متمدن از تحقق یافتن سناریوی نامبرده جلوگیری می‌کند ولی با این وجود  مهم است که به این نقشه‌های  موذیانه عملاً بلوک جدید  جنگ سرد اشاره شود.

۴. غرب در جنایات جنگی کییف سهیم است
رئیس جمهور پوتین بدرستی اشاره کرد، از این طریق که غرب  نایب خود را  به طور رایگان مسلح می‌سازد و سلاح در اختیار آن می‌نهد(همان‌طور که چندین ده کشور غربی تاکنون  انجام داده‌اند)، در جنایات کییف  سهیم است، هرچند که آنها به طور قانع‌کننده‌ای  نمی‌توانند ادعا کنند  که در این مناقشه بطور مستقیم شرکت ندارند. واقعیت این است که اگر  غرب امکانات لازم را در اختیار آن نمی‌نهاد، رژیم اوکراین  قادر به اجرای بسیاری از جنایات مربوطه نبود.

۵. دست‌نشاندگان ایالات متحده نقش رهبری کننده ایفأ می‌کنند
رئیس جمهور پوتین اشاره کرد  که دست‌نشاندگان ایالات متحده در این مناقشه نقش تعیین کننده‌ای ایفأ می‌کنند. برخی از آنها به این خیال واهی  به چنین کاری می‌پردازند که  تصور می‌کنند منافعشان با منافع ارباب  مطابقت دارد در حالی که گروه دیگر  هرچه که از آنها خواسته می‌شود انجام می‌دهند، با این‌که می‌دانند که اینکار مغایر با منافع آنها است. فارغ از این که  سرکرده جهان یک قطبی که روز به روز از قدرتش کاسته می‌گردد، چند تن از  اقمار خود را  علیه روسیه تجهیز نماید، رهبر روسیه اطمینان دارد که کشورش در مسئله جهان چندقطبی به ناچار پیروز خواهد گردید.