۷۶ سال پس از رهایی از فاشیسم چه باید کرد!

 

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: ردگلوب
۳ مه ۲۰۲۱

 

۸ مه را تعطیل رسمی کنید!
 
 
من به عنوان عضوی از «ارکستر دختران» در اردوگاه مرگ آشویتس، جان سالم به در بردم و ۷۶ سال پیش در راهپیمایی مرگ زندانیان اردوگاه کار اجباری راونزبروک توانستم از دست اس اس فرار کنم. من رییس «کمیته آشویتس درآلمان فدرال» و صدر افتخاری «انجمن قربانیان رژیم نازی – انجمن ضدفاشیست‌ها» هستم.

درخواست من: ۸ مه باید تعطیل عمومی باشد! روزی که در آن می‌توان رهایی بشریت از رژیم نازی را جشن گرفت. این از هفت دهه پیش به تأخیر افتاده است. و شاید به ما کمک کند تا سرانجام درک کنیم که ۸ مه ۱۹۴۵ روز رهایی، روز سرکوب رژیم نازی بود. من این را در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۰ در نامه‌ای سرگشاده «خطاب به صاحبان قدرت و همه افرادی که می‌خواهند از تاریخ درس بگیرند»، نوشتم.

 

درک شکست نظامی فاشیسم به دست متفقین، پارتیزان‌ها و مبارزان مقاومت به مثابۀ رهایی، به معنای نتیجه‌گیری درست و رفتار مطابق با آن است. غیرقابل قبول است که ۷۶ سال بعد، افراطیون راست در تمام پارلمان‌های آلمان نشسته اند و جنایت پشت جنایت با سرعتی سریع‌تر، صورت می‌گیرد.

 

آموزه‌های ۸ مه برای ما به معنی:

  • جلوگیری از فعالیت AfD  (Alternative für Deutschland) «آلترناتیو برای آلمان»، NPD  (Nationaldemokratische Partei Deutschlands) «حزب ناسیونال دمکرات آلمان» و متحدان آن‌ها؛
  • جلوگیری از فعالیت نئونازی‌های خشن و آدم‌کش، افشاء و انحلال شبکه‌های آن‌ها در پلیس و نیروهای مسلح؛
  • مداخله و درگیر شدن به هنگام توهین و حمله به یهودیان، مسلمانان، روما و سینتی و دیگران که در جهان‌بینی نازی‌ها نمی‌گنجند؛
  • پذیرش پناهندگان در آلمان،
  • برای کنار گذاشتن منطق میلیتاریسم و جلوگیری از صدور اسلحه و
  • پایان دادن به افترا و محدودیت برای گروه‌ها و سازمان‌های دمکراتیک و ضدفاشیست از سوی سرویس‌های مخفی و ادارات مالیاتی.

 

مؤعظۀ روزهای یک‌شنبه که حاکی از نگرانی است، کافی نیست. باید برای دنیای جدید صلح و آزادی که زندانیان آزاد شده به عنوان سند سوگند بوخن‌والد پشت سر گذاشتند، رزمید. تعطیلات رسمی در سرتاسر کشور یک الزام شایسته برای این امر است. – و  نه تنها این، بلکه ۸ مه هر سال!

 

بنابراین: ۸ مه – رها از کار! زمانی برای ضدفاشیسم!

 

 

«استر بجارانو» و «انجمن قربانیان رژیم نازی – انجمن ضدفاشیست‌ها»  (VVN-BdA)