جو نسل‌کُش

 
تارنگاشت عدالت

 

 

نویسنده: یورگن هایزر
برگرفته از: دنیای جوان
۳ ژوئن ۲۰۲۴
 
 
 
مومیا ابوجمال: رؤسای جمهور آمریکا پاسخگو نیستند

 

 

مومیا ابوجمال، فعال حقوق مدنی و زندانی سیاسی ایالات متحده، روز جمعه در اظهارنظری کوتاه، حکم مجرمیت هیأت منصفه نیویورک درباره دونالد ترامپ جمهوری‌خواه را «حیرت‌انگیز و غیرمنتظره» توصیف کرد. مردان بسیار ثروتمند به ندرت در این سیستم حقوقی در کرسی اتهام قرار می‌گیرند. « دادگاه ها با افراد ثروتمند مانند افراد فقیر رفتار نمی کنند.» ابوجمال گفت: اکنون برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده، یک رئیس جمهور سابق « فرد جنایتکاری است که محکوم شده.»

اما چگونه میتوان جوزف بایدن، رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده را که می‌تواند به دلیل جرایم کاملاً متفاوت دیگری غیر از  کتمان حق السکوت‌پردازی و یا کلاهبرداری مالیاتی، مانند مورد ترامپ، متهم شود را به پاسخ گویی مجبور کرد؟ این سوال به ویژه دانشجویان جنبش همبستگی با غزه  را مشغول می دارد که ابوجمال، ستون نویس روزنامه دنیای جوان در ماه های اخیر سخنان تشویق کننده ای خطاب به آن ها ابرازکرده و از آن ها خواسته که اجازه ندهند سرکوب توسط دولت، صهیونیست ها و نئوفاشیست ها آن ها را از «ایستادگی» در مقابل  ظلمی که به چشم خود می بینند، منصرف کند.

«رادیو زندان» در جدیدترین خبرنامه خود نوشت: موضع روشن ابوجمال در مورد جنگ و نسل کشی علیه فلسطین بسیار تاثیر گذار است زیرا «پیام او از زندانی به شدت امنیتی، یعنی از جایی که دولت هرگز نمی خواهد او را آزاد کند» انتشار می یابد. ابوجمال با «ابراز همبستگی فرا نسلی» خود، نسل جدیدی از جوانان را مخاطب قرار می دهد که «در حال درس گرفتن از آزار و اذیت، خشونت و ترور دولتی است.» او از این نسل جدید خواسته بود به این فکر کنند که «ماهیت دولتی که مردمش را به خاطر اعتراض به نسل‌کشی مجازات می‌کند چیست؟»

برای جنبش همبستگی فلسطین در ایالات متحده آمریکا، که علیرغم همه اقدامات وحشیانه پلیس و تهمت‌های «یهود ستیزی» دائماً در حال رشد است، بایدن فقط «جو نسل کش» است که مانند بنیامین نتانیاهو دست نشانده اسرائیلی او باید به خاطر جنایات جنگی علیه مردم فلسطین به دادگاه بین المللی دادگستری در لاهه کشیده شود و دیگر جایش در کاخ سفید نیست.  به همین دلیل پورتال رسانه ای بین المللی Peoples Dispatch ‪(PD)‬ روز جمعه گزارش داد، که در ۸ ژوئن «ده ها هزار نفر برای اعتراض به همدستی بایدن در نسل کشی اسرائیل در غزه، کاخ سفید را محاصره خواهند کرد.» شعار تظاهرات: « جو نسل کش باید برود!»

هفته‌ها پیش، بایدن ادعا کرد که تهاجم اسرائیل به رفح عبور از «خط قرمز» خواهد بود، او در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌ان‌ان گفت که در صورت تهاجم نظامی به رفح، تسلیحاتی که در آنجا مورد استفاده قرار گیرد را تامین نخواهد کرد. در حالی که قتل عام اخیر نیروی هوایی اسرائیل در اردوگاه موقت خانواده‌های فلسطینی که به اجبار جابه‌جا شده بودند، میلیاردها نفر را در سراسر جهان وحشت زده کرده، بایدن هنوز نمیخواهد اثری از عبور از خط قرمز ببیند.

محاصره کاخ سفید روز شنبه آینده اجرای یکی از قطعنامه های «کنفرانس خلق برای فلسطین» را که از ۲۴ تا ۲۶ مه در دیترویت (ایلینویز) برگزار شد، می‌باشد. کنفرانس با شرکت بیش از ۳۰۰۰ نماینده تصمیم دیگری نیز گرفت. همانطور که «جنبش جوانان فلسطین» (PYM)  بنا بر شعار کنفرانس «تحریم تسلیحات اکنون!» اعلام کرده بود، کمپین فراملی جدیدی تحت عنوان “Mask Off Mærsk”  یعنی: «نقاب را ازچهره  Mærsk بردار!» اکنون یکی از بزرگترین شرکت های کشتیرانی جهان را هدف قرار داده است. «عایشه منصور» از PYM توضیح داد که در بین تمام شرکت های لجستیکی، Mærsk «بیشترین سلاح را به اسرائیل انتقال داده است.» اتحادیه‌های کارگری، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها باید از این پس Mærsk را هدف قرار دهند تا این شرکت را مجبور به قطع روابط با اسرائیل کنند. « سلین کوسینی» از PYM افزود: «ما می خواهیم یک استراتژی چند جانبه و فرامنطقه ای برای تحت فشار قرار دادن Mærsk ایجاد کنیم… از آنجا که این شرکت تنها اسلحه حمل نمی کند، معتقدیم که این سازوکار می تواند با موفقیت روبه رو شود.»