cuba

دماغ سوخته

تارنگاشت عدالت

 

 
نویسنده:فولکر هرمزدورف
برگرفته از:دنیای جوان
۱۷ نوامبر ۲۰۲۱
 

کوشش مخالفین سیستم و حامیانشان در کوبا روز دوشنبه برای عرضه تصاویر جدیدی از «اعتراضات توده‌ای» علیه دولت جمهوری سوسیالیستی  به جهان سترون ماند. فیلم‌ساز آلمانی  “هانس پتر وایمار” روز دوشنبه غروب (به وقت محلی) در گفتگویی با دنیای جوان گفت: «امروز از بخش قدیمی هاوانا، مرکز هاوانا و “ودادو” بازدید کردم. همه جا ساکت و آرام بود و تعداد نسبتاً کمی پلیس در شهر پراکند بود. تنها یک گروه ۸ نفری پلیس را در خیابان “اوپیسپو” دیدم که در پارک کوچکی بیکار نشسته بود.»
به جای ناآرامی‌های خشونت‌بار مانند ۱۱ ژوئیه همه جا جشن و سرور به خاطر نام نویسی مدرسه ۱،۶ میلیون کودک که اغلب آنها مایه‌کوبی شده‌اند برقرار بود. با گشایش کشور برای گردشگری بین‌المللی، (با مقدار بروز (کرونا) ۲۳،۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در هفته)، کوبا انتظار دارد با وجود تشدید محاصره توسط ایالات متحده آمریکا، وضعیت اقتصادی کشور بهبود یابد. حتی فرستنده تبلیغاتی دولتی آمریکا Radio and TV Marti و همین‌طور پرتال ضدانقلابی Diario de Cuba که در مادرید انتشار می‌یابد نتوانستند مدرکی برای وجود اعتراضات توده‌ای ارایه کنند. در عوض  آنها تصاویری  از حضور ضدانقلابیون  مهاجر کوبایی در میامی و دیگر نقاط جهان را منتشر ساختند. وزیر امور خارجه کوبا، “برونو روریگس” شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک و یا توئیتر را متهم کرد که با دستکاری آلگوریتم‌های خود واقعیت‌های دیگری را تلقین می‌کنند. برخی رسانه‌های آلمانی زبان بدون تحقیق قبلی اخبار جعلی مخالفین سیستم را انتشار دادند.  مثلاً Tagesschau (فرستنده تلویزیونی نیمه دولتی آلمان) ادعا کرد که «لباس‌شخصی‌ها» مانع از این شدند که “یونیور گارسیا  آگیله‌را”، یکی از موسسین پلاتفرم ضدانقلابی  Archipielagoکه مورد حمایت ایالات متحده آمریکا است، آپارتمان مسکونی خود را ترک کند. در حقیقت در ویدئوی  دیده می‌شود که همسایگان او در مقابل درب منزلش او را متهم می‌کنند که به عنوان دست نشانده آمریکا فعالیت می‌کند.
“هانس پتر وایمار” در برداشت‌های اخیر خود در هاوانا، می‌نویسد: «طبیعی است که مردم اینجا از کمبودهای موجود، ایستادن در صف‌های بی‌پایان انتظار و کمبود دارو راضی نیستند و طبیعتاً می‌توان در این مورد به بحث و گفتگو نشست که آیا ممنوع کردن تظاهرات درست است یا غلط. ولی وقتی که انسان می‌داند که چه اقداماتی از خارج هدایت و تامین می‌شود قابل  درک است .» وزیر امور خارجه “رودریگس” روز دوشنبه با اشاره به نقش ایالات متحده آمریکا و مهاجرین راستگرای کوبایی گفت: «خارج از کوبا افرادی وجود دارند که دارای توقعات دیگری بودند که این بار به حقیقت نپیوست. ولی آنها منصرف نخواهند شد.»
 گویی جهت تایید Diario de Cuba روز سه شنبه اطلاعیه Archipielago را منتشر کرد که «مارش شهروندان  برای تحول تا ۲۷ نوامبر و یا تا پایان بخشیدن به نقض حقوق شهروندان توسط رژیم، ادامه خواهد داشت.»
رئیس جمهور مکزیک “آندرس مانوئل لوپس اوبرادور” چنین کارزاری علیه کوبا را محکوم کرد. فرستنده آمریکای لاتینی “تله سور” به نقل از رئیس جمهور مکزیک نوشت: «هیچ عینیت و هیچ اعتدالی موجود نیست. و همان‌طور که در موقعیت‌های دیگر ذکر کردم، کشوری که پس از دوقرن قیمومیت سیاسی در آمریکا هنوز جرات داشته باشد خود را آزاد و مستقل احساس کند، تنها به این خاطر شایسته تحسین و احترام ما است. این یک کشور منحصر به فرد است.»
واشنگتن و اتحادیه اروپا پیشاپیش کوبا را متهم کرده بودند که اعتراض و آزادی اطلاعات را سرکوب می‌کند. آنها اتهامات خود را از جمله این‌طور توجیه می‌کردند که مقامات کوبایی  روز شنبه اعتبارنامه  ۵ کارمندآژانس خبری اسپانیایی Efe را جهت بررسی ضبط کرده بودند. پس از این که دونفر از آنان روز یک‌شنبه اعتبارنامه خود را دریافت کردند، رئیس آژانس خبری خانم “گابریلا کانیاس” آن را «ناکافی» دانست و خواستار استرداد کلیه اعتبارنامه‌ها شد. خانم “نابیلا ماسلاری” سخنگوی رابط امور خارجه اتحادیه اروپا آقای “ژوزپ بورل” گفت که اتحادیه منتظر توضیح مقامات کوبایی است.

cuba

به جای تصاویری از تظاهرات، روز دوشنبه تصاویر اسکیت بازان در هاوانا