USA

ایالات متحده آمریکا و شدیدترین موج گرانی در ۳۰ سال گذشته

تارنگاشت عدالت

 

 
برگرفته از:روزنامه کار
۱۰ نوامبر ۲۰۲۱
 

در ایالات متحده آمریکا قیمت‌ها برای مصرف‌کننده کماکان رو به افزایش است. وزارت کار  نرخ تورم  برای اکتبر سال ۲۰۲۱ را در مقایسه با اکتبر سال گذشته ۶،۲٪ تعیین کرده است. یک چنین گرانی  از سال ۱۹۹۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است. این بدان معنی است که افزایش قیمت‌ها  طی ۱۲ ماه گذشته «رکورد جدید» طی ۳۰ سال اخیر در ایالات متحده آمریکا را شکسته است. این رقم بالاتر از مقایسه سال به سال در سپتامبر است که ۵،۴٪ گزارش شده بود ولی به همین صورت بالاتر از پیش‌بینی‌های ظاهراً بیش از حدخوش‌بینانه اقتصاد دانان بود که نرخ تورم را ۵،۹٪ اعلام کرده بودند. بزرگترین قدرت اقتصادی امپریالیسم غرب  ظاهراً روز به روز با مشکل بزرگتری روبه‌رو می‌شود، هرچند که هنگام افزایش قیمت‌ها  قبل از هرچیز سود سرمایه‌داران تامین می شود و بار سنگین گرانی به دوش مردم نهاده خواهد شد.
این انفجار قیمت‌ها قبل از هرچیز بخش‌های اساسی مانند  انرژی، اجاره خانه و مواد غذایی را هدف قرار می‌دهد. برای مردم زحمتکش، خیل بیکاران و محرومین اجتماعی این خبر، خبر بسیارفاحعه‌باری است، زیرا تا کنون پیامدهای بحران تاثیرات شدیدی به جای نهاده و به افزایش بیکاری و از دست دادن توده‌ای مسکن انجامیده است. 

قیمت مواد غذایی، اجاره خانه و انرژی  در ایالات متحده آمریکا در اکتبر امسال نسبت به سال گذشته ۶،۲٪ افزایش یافت. رکورد جدید تورم در ۳۰ سال گذشته.

قابل پیش‌بینی است که روز به روز به تعداد افرادی که به قدر کافی پول برای ادامه بقأ (یعنی برای تغذیه و سقفی به روی سر) دراختیار ندارند، افزوده خواهد شد. مضاف بر آن حداقل به استثنای مناطق جنوبی کشور باید هزینه روشنایی، برق و بخاری در ماه‌های زمستانی در پیش را نیز در نظر گرفت. به تعداد شهروندان آمریکایی  که در ماه‌های سرد سال از سرما رنج خواهند برد و حتی مجبور خواهند شد در خیایان‌ زندگی کنند و همین‌طور  به تعداد خانوارهایی که شام شب کریسمس شان بسیار مفلوکانه خواهد بود افزوده خواهد شد. در عین حال ایالات متحده آمریکا، کشور غنی‌ترین مولتی میلیاردرها و سودآورترین کنسرن‌های جهان است. ولی این تضاد تصادفی نیست بلکه نتیجه اقتصاد بی‌رحم سرمایه‌داری و سیستم استثماری و بحران پذیر آن است.