manama

ترس و وحشت فراگیر می‌شود

تارنگاشت عدالت 
 
 
برگرفته از:دنیای جوان
۲۰ نوامبر ۲۰۲۱

 

کنفرانس امنیتی «گفتمان منامه»
 
 

برای ۱۷همین بار  در آخر این هفته وزرای دفاع، وزرای امور خارجه، مشاورین امنیت ملی، «کارشناسان» و «نظرسازان» و نمایندگان اقتصاد از کشورهای خاور میانه (به ویژه کشورهای حومه خلیج)، اروپا  و ایالات متحده آمریکا در پایتخت بحرین  برای شرکت در مهم‌ترین «کنفرانس امنیتی» منطقه گرد هم خواهند آمد. هدف آنها تبادل نظر در مورد «تهدیدهای سیاسی و استراتژیک» در منطقه خاور میانه  و نزدیک است. «گفتمان منامه» که از سال ۲۰۰۴ همه ساله برگزار می‌شود، توسط اندیشکده لندنی  «انستیتوی بین‌المللی برای تحقیقات راهبردی» در همکاری با وزارت امورخارجه بحرین سازماندهی می‌گردد.
و احساس خطر شرکت کنندگان بسیار گسترده و شدید است: به طوری که پیشاپیش اعلام شده در کنار مسئله مناقشات در سوریه، عراق، لیبی و افغانستان، همین‌طور در مورد «دینامیک امنیتی در دریای سرخ، شبه نظامیان، موشک‌ها و فراهم ساختن مقدمات تولید بمب اتمی»  گفتگو خواهد شد. خلاصه امر این‌که، چگونه می‌توان  حتی‌الامکان تعداد زیادی از کشورها را علیه ایران بسیج کرده و گردهم آورد تا بتوان بر «شبح هلال شیعه» که شاه اردن در سال ۲۰۰۴ ترسیم کرد، پیروز شد؟

halbmond

 

نام یمن، کشوری که امسال نقش به ویژه مهمی ایفأ خواهد کرد، در لیست شرکت‌کنندگان کنفرانس نامبرده موجود نیست. این امر بسیار جالب است  زیرا در حالی که اکنون، درست وقتی که به نظر می‌رسد نفوذ نیروهای حشدالشعبی  در عراق که به ایران نزدیکند –احتمالاً با تقلب در انتخابات−  کاهش یافته است، مخالفین تهران در جنگ یمن با شکست اجتناب ناپذیری روبرو شده‌اند. نیروهای انصارﷲ در ایالت نفت و گازخیز معارب  به شهر معارب که درواقع بزرگترین سنگر «دولت» در شمال یمن که از ۶سال پیش مشروعیت دمکراتیک خود را از دست داده نزدیک می‌شوند. آنها می‌توانند از آنجا به کشورگشایی خود به سمت جنوب که مقر اصلی «دولت» است ادامه دهند. نیروهای ائتلاف جنگ در هفته گذشته با عجله از شهر بندری “الحدیده” که از نظر استراتژیک و تدارکاتی بسیار با اهمیت است، خارج شدند. یمن اکنون مدتهاست که به ویتنام عربستان سعودی تبدیل گردیده است، هرچند که ولیعهد کشور، محمد بن‌سلمان در ماه مارس ۲۰۱۵ قول داده بود که «حوثی‌ها» را طی فقط چند هفته از کشور بیرون خواهد کرد.

yemen

عربستان سعودی  جنگ در یمن را باخته ولی قبل از آن کشور را با خاک یکسان کرده است