KPP

موضع حزب کمونیست لهستان در مورد وضعیت موجود در مرز بلاروس

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از:ردگلوب
۱۸ نوامبر ۲۰۲۱
 

حزب کمونیست لهستان که عضو “ابتکار کمونیستی اروپایی” است در مورد وضعیت جاری در مرز بین بلاروس و لهستان اظهار نظر کرد. حزب در این بیانیه تاکید می‌کند که آوارگان در فرار از کشورهایی که  با جنگ روبه رو هستند، جنگهایی که از جمله نتیجه سیاست تجاوزکارانه  ناتو و به ویژه ایالات متحده آمریکا است، به آنجا آمده‌اند و اکنون به لهستان رسیده‌اند. حزب کمونیست تاکید می‌کند  که نباید فراموش شود  که لهستان به عنوان عضو ناتو نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد این وضعیت تراژیک در کشورهایی که با جنگ روبه رو هستند ایفأ کرده است و در اینجا حزب کمونیست لهستان به عنوان نمونه به افغانستان و عراق اشاره می‌کند.
حزب کمونیست اشاره می‌کند که آوارگان امیدوارند بتوانند از طریق لهستان  به کشورهای اروپای غربی برسند. اغلب این انسانها  در حال فرار از اسلامگرایان افراطی، امپریالیسم و یا به خاطر نداشتن چشم‌انداز در میهن خود هستند. بسیاری از این مهاجرین  کردهایی هستند که قربانی تجاوز ترکیه در سوریه و عراق شده‌اند. برخی از آنها فعالانه علیه داعش مبارزه کرده‌اند ولی اکنون از طرف ایالات متحده آمریکا به رژیم اردوغان که بخش‌هایی از سرزمین سوریه را در اشغال خود نگاه داشته و در شمال عراق دست به حملات هوایی می زند تحویل داده شده‌اند.
دخالت در بلاروس
حزب کمونیست لهستان تاکید می‌کند: «آوارگان در مرز بلاروس و لهستان  قصد ندارند در لهستان رحل اقامت بیافکنند. آنها باور دارند که می‌توانند از طریق لهستان به اروپای غربی راه یابند. وضعیت آنان در اثر تشدید تنش  در روابط بین بلاروس و لهستان بحرانی‌تر می‌گردد و مسئله آوارگان اکنون به وسیله‌ای برای تشدید مناقشه مبدل گشته است. اگر مقامات لهستانی  از سال‌ها پیش سیاست دخالت در امور داخلی  بلاروس را دنبال نمی‌کردند و مثلاً از حمایت مالی نیروهای اپوزیسیون و رسانه‌ها مثل فرستنده تبلیغاتی تلویزیونی “بیلزات” خودداری می‌نمودند، این وضعیت پدید نمی آمد.»
حزب کمونیست لهستان براین عقیده است که سیاست دولت لهستان در مقابل آوارگان  با شکست روبه رو شده و به مرگ چندین و چند نفر منجر گردیده است. دولت لهستان با ایجاد مانع و دیوار  در مرز بلاروس  مشکلی را حل نمی‌کند بلکه برعکس مرگ افراد  بیشتری را سبب خواهد شد.  علاوه برآن با وجود بحران فزاینده در بخش‌های مختلف حیات، افزایش بودجه نظامی، تبعات منفی اجتماعی و اقتصادی فراوان دیگری را  نیز به دنبال خواهد داشت.
اعلام وضعیت اضطراری و سختگیری‌های نوین مشکلی را حل نخواهد کرد
تمدید وضعیت اضطراری و سختگیری در تشریفات عبور مرزی همین‌طور تبعاتی برای شهروندان مرزنشین به وجود می‌آورد. چنین اقداماتی حیات جوامع محلی را مختل می‌سازد و خسارات اقتصادی فراوانی ایجاد می‌کند و به افزایش بیکاری کمک می‌کند و مشکلات اجتماعی دیگری را به دنبال دارد. «دولتی که قادر نیست این وضعیت بحرانی  را از طرق صلح‌آمیز از میان بردارد، باید استعفأ دهد.»
حزب کمونیست لهستان در خاتمه تاکید می‌کند: «ما بر این عقیده‌ایم که بحران کنونی مرزی تنها از طریق دیپلماتیک قابل حل است. همین‌طور لازم است که حمایت‌ها و کمک‌های انساندوستانه شامل حال آوارگان گردد. همین‌طور باید در سیاست خارجی لهستان نیز تغییراتی به وجود آید. لهستان باید از حمایت دولت ترکیه که وضعیت در سوریه و کردستان عراق را بی‌ثبات می سازد، دست بردارد و همین طور در امور داخلی بلاروس دخالت نکند.»