irland

ایرلند در مقابل تحولات عمیق

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از:دنیای جوان
۲۲ نوامبر ۲۰۲۱

 

پس از «برکسیت» و کووید−۱۹ وحدت دو ایرلند محتمل‌تر شده است.
 

س: در انتخابات پارلمانی در جمهوری ایرلند  “شین‌فین” در فوریه ۲۰۲۰ پیروزی عظیمی به دست آورد. از آن زمان حزب شما در نظرسنجی‌ها بسیار محبوب برآورد می‌شود. به نظر شما علت این محبوبیت چیست؟
پ: دهها سال بود که احزاب محافظه‌کار مانند “فیانا فال” و یا “فین گیل” غالب بودند و در کنار آنها احزاب کوچکی چون حزب سبزها و لابور وجود داشت. ما برای اولین بار به روشنی به عنوان یک حزب آلترناتیو چپ، به عنوان حزبی که مردم و منافع مردم را در مرکز توجه خود قرار داده، در انتخابات شرکت کردیم. احزاب  “فیانا فال” و “فین گیل” از منافع ثروتمندان دفاع می‌کنند و ما از منافع طبقه کارگر دفاع می‌کنیم و این مسئله را مردم درک کردند.
س: آیا شما به عنوان «آلترناتیو چپ نوین » شناخته می‌شوید؟ شین فین که بیش از صد سال عمر دارد.
پ: ده‌ها سال در جمهوری ایرلند مصاحبه رادیو تلویزیون دولتی با نمایندگان “شین فین” و یا IRA ممنوع بود و تازه ده سال پیش ما اهداف خود را از نو فرموله کردیم. نمی‌خواهم بگویم که ما حرفه‌ای‌تر شدیم ولی توانستیم این اهداف را بهتر القأ کنیم. در این زمینه مهم بود که معضلات اجتماعی در مرکز توجه قرار داده شود. ما به طور روشن اعلام می‌کنیم: اجاره خانه نباید افزایش یابد. هرکس باید در آخر سال یک ماه اجاره خانه از مالیات بازپس‌گیرد.
س: پاندمی چه اثری بر وضعیت اجتماعی داشت؟
پ: ما همواره با کمبود زیر ساخت‌ها روبه رو بودیم که اکنون در اثر بحران کووید به شدت آشکار شد.سال‌ها بیمارستان‌ها با مشکل و کمبود تخت روبه رو بود. در اثر کوورنا این معضل شدیدتر شد. بسیاری از خانوارها اجباراً در یک منزل زندگی می‌کنند که به اشاعه بیماری به ویژه در بین شاغلین نازل مزد در صنایع گوشت کمک می‌کند. اگر یکی مبتلا می‌شد، دیگران را هم مبتلا می‌کرد زیرا آنها باید به کار خود ادامه می‌د‌ادند. یک معضل دیگر تعداد زیاد محصل در یک کلاس درس بود. این مسئله چیز جدیدی نبود ولی در اثر پاندمی، به یک وضعیت اضطراری تبدیل شد. امیدوار بودم که دولت به دنبال این تجربه تغییراتی را ایجاد خواهد کرد ولی متاسفانه هیچ گامی برداشته نشد و مثلاً در بودجه جدید کشور سهمی برای افزایش تعداد تخت بیمارستان‌ها در نظر گرفته نشده است.
س: اخیراً کنگره حزب تشکیل شد. “ایریش تایمز” نوشت که سخنگوی شین‌فین «وزیر آینده» است. آیا فکر می‌کنید وزیر آینده خواهید بود؟
پ: هریک از ما می‌تواند وزیر باشد زیرا ما دارای یک برنامه هستیم. ما در برنامه خود به روشنی می‌گوییم: اگر ما پست و مقامی تقبل کنیم، دقیقاً می‌دانیم که چه باید کرد. وزرای قبلی وقتی به وزارت رسیدند، آمادگی نداشتند و مجبور بودند طبق توصیه کارمندان دولتی عمل کنند و از این رو هیچ تغییری در اوضاع پدید نمی‌آمد. ما مجبور بودیم در اپوزیسیون بدانیم که در دولت چه خواهیم کرد و چه تغییراتی به وجود خواهیم آورد. ما امیدواریم که به قوی‌ترین قدرت تبدیل شویم و آنگاه خواهیم دید که چه کسی از برنامه مترقی ما حمایت خواهد نمود.
س: اگر “شین‌فین” نخست وزیر را تعیین کند، «برنامه مترقی»که گفتید چگونه خواهد بود؟
پ: این برنامه سه رکن اصلی دارد. اول: باید سالانه ۲۰ هزار مسکن اجتماعی ساخته شود. هر روز افراد زیادی به دفتر من رجوع می‌کنند و شکوه دارند که دیگر نمی‌توانند اجاره منزل خود را بپردازند. تعداد خانه به دوش‌ها بسیار زیاد است. دو رکن دیگر بهبود وضع بیمارستان‌ها و مهدکودک بیشتر است. “ماری لو مک‌دونالد” رئیس دولت بسیار خوبی خواهد بود. برای من سیاست تعیین کننده است. من خواستار یک زن چپ به عنوان رئیس دولت هستم.
س: با «برکسیت» مسئله وحدت با ایرلند شمالی در دستور روز قرار گرفت.
پ: و با  کووید. “برکسیت”  در “گالوی” تاثیر زیادی بر مردم نگذاشت ولی با کووید مردم دریافتند که این یک دیوانگی است که ما به عنوان یک جزیره و یک کشور بایکدیگر همکاری نمی‌کنیم. وحدت دو کشور بسیار واقعی است و دولت باید از هم اکنون مقدمات یک رفراندوم را فراهم سازد. افرادی  مانند “اونیونیست‌ها” وجود خواهند داشت، که مخالفت خواهند کرد، از این رو باید از هم اکنون با همه به بحث و گفتگو بپردازیم. نباید این خطا باز مانند تاسیس کشور که پروتستان‌ها و اونیونیست‌ها فراموش شدند و یک کشور کاتولیک تاسیس شد، تکرار شود. کشور جدید باید یک کشور جامع باشد و همه را دربرگیرد.