honduras

برتری چشم‌گیر

 

تارنگاشت عدالت
 
 
نویسنده: توربن آئوستن
برگرفته از: دنیای جوان
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱

 

۱۲ سال پس از کودتا، چرخش در سیاست کشور ظاهر می‌شود
 

 

در انتخابات ریاست جمهوری هندوراس روز یکشنبه گذشته پیروزی چشم‌گیر نامزد چپ، “کسیومارا  کاسترو” از حزب آزادی و احیأ Libre (همسر رئیس جمهور سابق این کشور مانوئل زلایا) کلید خورد. به گزارش شورای ملی انتخابات روز دوشنبه صبح پس از شمارش بیش از ۵۱٪ آرأ خانم کاسترو ۵۳،۶٪ آرأ را به خود اختصاص داده است. نامزد “حزب (دست راستی) ملی” ، آقای “ناسری آسورفا” به ۳۳،۸۸٪ آرأ و “یانی روزنتال” از حزب لیبرال به ۹،۲۱٪ آرأ دست یافتند. در نتیجه در ۱۷ بخش از ۱۸ بخش کشور، کاسترو پیشی‌گرفته و تنها در “ال پارائیزو” اکثریت مردم به نامزد دست راستی رای داده است.

قوانین انتخاباتی هندوراس دور دومی برای انتخابات پیش‌بینی نکرده است و خانم کاسترو حتی با اکثریت ساده رئیس جمهور جدید هندوراس خواهد بود. هزاران نفر از هواداران او  پیروزی در پیش را در خیابان‌های پایتخت، “ته‌گوسی‌گالپا” جشن گرفتند، در حالی که هواداران حزب ملی پس از اعلام اولین آمار انتخاباتی، دست از پا درازتر و سرافکنده  مقرمرکزی حزب ملی را ترک گفتند. کاسترو در اولین بیانیه خود گفت: «امروز خلق عدالت  را برقرار کرد. ما ۱۲ سال درد و اشک را با شادی و سرور جایگزین کردیم. قربانی‌های شهدای ما بیهوده نبود.»

با ۶۸٪ ، مشارکت رای دهندگان به بالاترین حد خود رسید. شورای ملی انتخابات غروب روز یک‌شنبه روی‌هم رفته از روند آرام و بی‌تنش انتخابات گزارش داد، هرچند که تقریباً ۶۰ هزار رای دهنده کوشش کرده بودند دوبار رای خود را به صندوق بیافکنند. همین‌طور مقامات مربوطه  از سقوط موقت سیستم رایانه‌ای گزارش کردند. ناظرین برانتخابات از هجوم بر مراکز رای‌گیری گزارش کردند. در برخی از آنها مهلت اخذ رای از ساعت ۱۷ تا ساعت ۱۸ تمدید شد، تا کسانی که در صف انتظار بودند نیز بتوانند در رای گیری شرکت نمایند.

باوجود کسری بارز آرأ نفر دوم در انتخابات، “آسفورا” روز یکشنبه هنوزخوشبین بود. یکی از سخنگویان حزب ملی ، حدود ساعت ۲۱(وقت محلی) که فقط ۱۶٪ آرأ شمرده شده بود گفت: «هنوز بخش بزرگی از آرأ شمارش نشده است. وضعیت شبیه سال ۲۰۱۷ است و ما در انتخابات پیروز خواهیم شد.» در طول غروب که پیشی چپ‌ها تثبیت شد، دیگر صدایی از مقر مرکزی حزب ملی بلند نشد.

در سال ۲۰۱۷ نامزد وقت پیمان اپوزیسیون، “سالوادور نصراﷲ” ۵٪ بیشتر رای بیشتر به خود اختصاص داده و جلو  افتاده بود ولی پس از این‌که سیستم رایانه‌ای به طور موقت سقوط کرد ، به ناگاه نامزد حزب ملی و رئیس جمهور وقت “خوان اورلاندوهرناندس” پیشی گرفت. ناظرین انتخابات از تقلب سخن گفتند و هفته‌ها تظاهرات خشمگین مردم و سرکوب‌های شدید دولتی ادامه داشت و حداقل ۳۱ نفر جان خود را از دست دادندو بیش از ۱۵۰۰ نفر دستگیر شدند. نهایتاً سفارت ایالات متحده آمریکا دخالت کرد و “هرناندس” را پیروز انتخابات اعلام کرد.

حزب آزادی و احیأ (Libre) از بطن مقاومت علیه کودتای سال ۲۰۰۹ که طی آن رئیس جمهور وقت “مانوئل زلایا” از مقام خود خلع شد، پدید آمده است. این حزب خواستار لغو تغییرساختارهای نولیبرالی و خصوصی‌سازی‌ها و همین‌طور رایگان ساختن فرهنگ است و علیه ارتشأ و مصونیت در مقابل مجازات مبارزه می‌کند. این حزب در سال‌های اخیر فعالانه در اعتراضات شرکت داشت و در ایجاد مقاومت  علیه تقلب در انتخابات سال ۲۰۱۷ نقش مرکزی ایفأ کرد. روز ۱۳ اکتبر  سال جاری  حزب توانست حزب اپوزیسیون «سالوادور دِ هندوراس» که دارای مواضع لیبرال محافظه‌کارانه است و هم‌چنین حزب سوسیال‌دمکرات Pinu را برای شرکت در ائتلاف جلب کند و روی نامزد مشترک خانم کاسترو به توافق برسد.

از زمان کودتا علیه “زلایا” وضعیت معیشتی بسیاری از مردم در هندوراس به شدت خراب شده است. تقریباً ۷۰٪ مردم این کشور امروز در فقر به سر میبرند و از هر سه نفر یکی، با سوءتغذیه روبه روست. نرخ رسمی بیکاری  از ۱۰٪ گذشته است که البته رقم واقعی بسیار بالاتر از این تخمین زده می‌شود، زیرا در هندوراس مانند بسیاری دیگر از کشورهای آمریکای مرکزی  بخش‌های وسیعی از مردم  در بخش به اصطلاح غیررسمی برای بقأ مبارزه می‌کنند. نرخ قتل به ۴۱ نفر در بین هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است و از این رو این کشور یکی از ناامن‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. در نتیجه به ویژه جوانان  که چشم‌اندازی برای آینده ندارند  روزانه کشور را به سوی ایالات متحده آمریکا ترک می‌کنند. این که در هندوراس نیز بسیاری از مردم وجود دارند که برای تغییر و تحول در کشور مبارزه می‌کنند را می‌توان در کارزار انتخاباتی حزب آزادی و احیأ مشاهده کرد.