Holz

سازش‌ناپذیری را می‌توان از او آموخت

تارنگاشت عدالت

 

 
برگرفته از:دنیای جوان
۶ دسامبر ۲۰۲۱

 

مصاحبه با “کن مرتن” رئیس سازمان کشوری کارگران سوسیالیست جوان آلمان
 
 

ارتعاشات انفجاری که در سال ۱۹۸۹/۱۹۹۰ رخ داد، هنوز ملموس است. این انفجار تنها در اثر فعالیت‌های ضدانقلاب رخ نداد، بلکه همین‌طور ناشی از ریزش بسیاری از کمونیست‌ها بود. برعکس “هاینتز هولتز” جز کسانی بود که به ایده‌های خود وفادار ماندند. او نه تنها به آن اذعان داشت، بلکه احیأ و بازسازی جنبش کمونیستی را در آلمان فعالانه مشایعت کرد.

س: “هاینتز هولتز” فیلسوف مارکسیست که ده سال پیش از این از دنیا رفت، چه چیزمی‌تواند هنوزامروز به جوانان سیاسی بیاموزد؟
پ: ارتعاشات انفجاری که در سال ۱۹۸۹/۱۹۹۰ رخ داد، هنوز ملموس است. این انفجار تنها در اثر فعالیت‌های ضدانقلاب رخ نداد، بلکه  همین‌طور ناشی از ریزش بسیاری از کمونیست‌ها بود. برعکس “هاینتز هولتز”  جز کسانی بود که به ایده‌های خود وفادار ماندند. او نه تنها به آن اذعان داشت، بلکه احیأ و بازسازی جنبش کمونیستی را در آلمان فعالانه مشایعت کرد. امروز “هاینز هولتز” با کارنامه حیات خود نه تنها سرمشقی برای تزلزل‌ناپذیری در دوران‌های ارتجاعی است، بلکه با آثار خود  همین‌طور ابزار تئوریک برای به کار گرفتن مارکسیسم−لنینیسم به عنوان دانش زنده را در اختیار ما می‌گذارد.

س: شما هسته اصلی آثار “هاینتز هولتز” را چه می‌دانید؟
پ: من سه جنبه  از آثار او را برای ما کمونیستهای جوان، عمده می‌دانم. اول مبارزه علیه رویزیونیسم؛ دوم آثار او در مورد رابطه انسان و طبیعت – به ویژه امروز که معیشت انسان به عنوان موجود زنده به شدت مورد تهدید قرار گرفته است و طبقه حاکمه در صدد است این معضل را روی شانه طبقه کارگر خالی کند؛ و سوم دیالکتیک بین تئوری و عمل. “هولتز” نوشت: «سیاسی شدن فلسفه با فلسفی شدن سیاست مطابقت دارد.» یعنی: اگر بخواهیم در مبارزه طبقاتی موفق باشیم، در آن صورت کافی نیست که فقط حرف‌های گنده بزنیم، همان‌طور که کافی نخواهد بود که بدون استراتژی و تاکتیک به مبارزه بپردازیم.

س: روز ۱۸ دسامبر در “فرانکفورت آم ماین” همایشی به مناسبت یادبود از طرف سازمان جوانان کارگر سوسیالیست آلمان ترتیب داده خواهد شد.  برنامه ریزی آن تاکنون تا به کجا رسیده است؟
پ: کنفرانس به دلیل مدیریت بسیار بد دولت در رابطه با همه‌گیری نمی‌تواند حضوری برگزار شود. به جای آن پخش زنده صورت خواهد گرفت. “دیتمار دات” (*) سخنرانی آغازین را عهده‌دار شده است سپس بحث و گفتگو در مورد لزوم متافیزیک و سخنرانی دیگری در مورد رابطه “هاینتز هولتز” و چین انجام خواهد شد. در پایان  بحث آزاد در مورد معضلات سیاسی جاری صورت خواهد گرفت که از جمله “پاتریک کوبله” دبیر اول حزب کمونیست آلمان و “آرنولد شولتزل” معاون سابق سردبیر روزنامه دنیای جوان در آن شرکت خواهند داشت.

س: کار فرهنگی در سازمان جوانان کارگر سوسیالیست آلمان SDAJ دارای چه مرتبتی است؟پ: کارهای فرهنگی، از گروه‌های پایه گرفته تا سازمان کشوری دارای اهمیت فراوانی است. ما سه بار در سال دوره‌های چند روزه در باره آموزش پایه ترتیب می‌دهیم و علاوه برآن  به طور منظم روزنامه‌های آموزشی انتشار می‌دهیم و که به اتفاق مطالعه می‌کنیم و مورد بحث قرار می‌دهیم.

س: در کتاب مصاحبه‌ها به نام «حسی بودن عقل» “هولتز” می‌گوید که چگونه در سال‌های بین ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۸ برای بسیج توده‌های حزبی سالانه بیش از ۵۰ تا ۶۰ سخنرانی ایراد می‌کرده است. “هولتز”  امروز هنوز تا چه حد در DKP و SDAJ حضور دارد؟
پ: آنچه که DKP و SDAJ را متحد می‌سازد، این است که آنها میراث جنبش کمونیستی و کارگری را جدی تلقی می‌کنند، خطاهای آن را تجزیه و تحلیل می‌کنند و از دستاوردهای آن بهره‌مند می‌شوند. مثلاً ما با تحقیر آلمان دمکراتیک به عنوان «کشور ظالم» مقابله می‌کنیم و برای کسب تفاهم جریان باب روز از هدف خود، یعنی فایق آمدن بر امپریالیسم و بنای سوسیالیسم چشم‌پوشی نمی‌کنیم. این نوع سازش‌ناپذیری‌ها در مقابل مناسبات حاکم را ما از رفقایی چون “هولتز” آموخته‌ایم.

س: شما به نوجوانان و جوانانی که به هولتز علاقمندند  چه کتابی را به عنوان گام اول پیشنهاد می‌کنید؟
پ: در کتاب «شکست و آینده سوسیالیسم»(**) و «کمونیست‌ها امروز» “هولتز رئوس مهم  مارکسیسم لنینیسم را ترسیم می‌کند. هردو کتاب پس از سال‌های ۱۹۹۰ یعنی در زمانی  که چپ سیاسی شوک الحاق آلمان دمکراتیک را هنوز هضم نکرده بود، نگاشته شده است. این دو کتاب از نظر زبانی نیز بسیار ساده‌فهم است با این حال اینجا هم وحدت تئوری و عمل صادق است و باهم خواندن همیشه بهتر است.

 

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
(*) کتاب ۱۰۰ صفحه کارل مارکس به قلم دیتمار دات در کتابخانه عدالت موجود است
(**) کتاب شکست و آینده سوسیالیسم به قلم هاینتز هولتز در دوجلد در کتابخانه عدالت موجود است