کودکان کار

بیانیه فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری در روز جهانی مبارزه با کار کودکان

تارنگاشت عدالت

 
برگرفته از: فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری
١٢ ژوئن ٢٠٢۴

 

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری، صدای مبارز ١٠۵ میلیون کارگری که در ١٣٣ کشور از ۵ قاره زندگی، کار و پیکار می‌کنند، بار دیگر تأکید می‌کند که جنبش کارگری طبقاتی از اساس با استثمار سرمایه‌داری و به ویژه کار غیرانسانی و خونین کودک مخالف است و همواره با آن مبارزه می‌کند.

به مناسبت ١٢ ژوئن، روز جهانی مبارزه با کار کودکان، ما استثمار وحشیانه از کودکان به عنوان نیروی کار ارزان در سراسر جهان را به شدت محکوم می‌کنیم. حتی در پیشرفته‌ترین اقتصادها، استثمار خردسالان یک واقعیت است و دوران کودکی از آن‌ها ربوده می‌شود. انحصارهای بزرگ سرمایه – هدایت‌شده به خاطر طمع بی‌پایانشان برای سود-، کودکان را به عنوان نیروی کار ارزان استثمار می‌کنند. به ویژه در گرماگرم بحران سرمایه‌داری و ژرفش رقابت‌های درون امپریالیستی، استثمار کودکان همواره با هدف حداکثر کردن سود شرکت‌های چندملیتی حادتر می‌شود. کودک کار عمدتاً در عرصه‌های کشاورزی، ماهیگیری و معدن به کار گرفته می‌شوند، در حالی‌که سایر کودکان حتی به عنوان برده‌های مدرن کار می‌کنند.

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به عنوان جنبش صنفی طبقه‌محور در جهان، با تعهدی تزلزل‌ناپذیر مبارزه ما را برای لغو کار کودکان و برای حمایت همه جانبه از همۀ حقوق کودکان سازماندهی می‌کند:

* حق کودکان برای تغذیه و مراقبت‌های بهداشتی مناسب در دنیایی که روزانه هزاران کودک به دلیل کمبود غذا و در حالی‌که گرسنگی مسؤول نیمی از مرگ‌ومیر کودکان در آفریقا است، در آن می‌میرند.

* آموزش عمومی، رایگان و اجباری برای همه کودکان.

* تفریح و دسترسی داشتن به فعالیت‌های اوقات فراغت که باعث رشد شخصیت و استعداد کودکان می‌شود.

ما خواستار اتخاذ سریع تمام اقدامات لازم برای حمایت کافی از کودکان در مقابل کار کودک و هم‌چنین برای پوشش همه نیازهای معاصر آن‌ها هستیم. جنبش بین‌المللی سندیکایی طبقه‌محور پیکار و ابتکارات خود را علیه کار کودکان و همه اشکال استثمار تشدید می‌کند.