Gaza

زندانی در غزه

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده:مانفردتسیگلر
برگرفته از:عصر ما
۱۷دسامبر ۲۰۲۱

 

اسرائیل ساختمان «دیوار آهنین» را در غزه به پایان می‌رساند که بیش از یک میلیارد دلار هزینه برداشته است.
 

پس از «چتر آهنین» که قرار بود اسرائیل را در مقابل حمله موشکی محافظت کند، اکنون «دیوار آهنین»، دیواری از آهن و پولاد  که غزه را از اسرائیل جدا می‌سازد، برپا شد. وزیر جنگ اسرائیل “بنیامین گانتس”  در پرده‌برداری رسمی از دیوار گفت: « این دیوار باید به شهروندان اسرائیل احساس امنیت بخشد.» ولی برای شهروندان غزه احساس حسر در زندانی با امنیت بسیار زیاد بیشتر شد.

دستگاه‌های رادار، کنترل شنودی، ویدئو، سلاح‌های باکنترل از راه دور، مراکز فرماندهی؛ «دیوار آهنین» تنها یک دیوار نیست، بلکه یک دستگاه جنگی است. دستگاهی که ۶۵ کیلومتر درازا دارد و حتی سواحل غزه را نیز دربرمی‌گیرد. این «دیوار» سامانه‌ای است با سطح فناوری بالا که از آثار فنون کهنه جنگی نیز برخوردار است. در کنار سلاح‌ها با کنترل از راه دور روزنه‌هایی نیز در دیوار ایجاد شده که هرکس به دیوار نزدیک شود توسط سربازان اسرائیلی از طریق این روزنه‌ها گلوله باران خواهد شد.

 

یک میلیارد یورو هزینه دیوار
با یک میلیارد یورو در طول سه‌سال و نیم  ۱۴۵ هزار تن فولاد و (قابل تصور نیست) ۲۲۰هزار کامیون بتن و مقدار بسیار زیادی  الکترونیک این دیوار برپا شد. ارتفاع دیوار از روی زمین ۶ متر است. این دیوار تاچند متر زیر زمین فرورفته ، مخفی نگاه داشته می‌شود. “امیر آشل” مدیرکل وزارت دفاع اسرائیل گفت: «این پروژه یکی از بغرنج‌ترین پروژه‌هایی بود که تاکنون ساخته شده»، که باعث شکوفایی پردوام اقتصادی و اجتماعی در جنوب اسرائیل خواهد شد.

غزه نیز با مصر دارای  ۱۴ کیلومتر مرز مشترک است ولی انزوای نوار غزه در این نقطه نیز دنبال می‌شود و بدین سان در پس این دیوار ۲ میلیون انسان در درون ساختمان‌هایی که در آخرین جنگ ویران شده، در فقر  و بیکاری (۶۵٪) به سر می‌برند.

پس از ۱۱ روز جنگ در ۲۱ ماه مه  سال جاری  اسرائیل و حماس برای آتش‌بس به توافق رسیدند. در ماه اکتبر  به میانجی‌گری مصر تعامل‌هایی بین نمایندگان حماس و دولت اسرائیل در قاهره صورت گرفت. در آنجا شرایط جنبی برای باثبات کردن آتش‌بس از جمله مبادله زندانیان و تحویل مصالح ساختمانی  برای بازسازی  ابنیه ‌های ویران شده مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. ولی عملاً تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده و کاری صورت نگرفته است، تنها کمک‌های مالی قطر به نوار غزه رسیده است.

پریشانی و بدبختی درپس دیوار مخفی است
حماس دولت اسرائیل را متهم می‌کند که بسیار به کندی به تعهدات خود عمل می‌کند، وضعیتی که حماس حاضر نیست در دراز مدت بپذیرد. دولت اسرائیل ظاهراً  علاقمند است از افزایش محبوبیت حماس  پس از جنگ ماه مه جلوگیری کند.  در این بین شرایط زندگی در غزه بازهم بدتر شده است. مردم با اعتراضات خود از حماس میخواهند  از تبعات اقدامات اسرائیل بکاهد. برای جلوگیری از یک انفجار  اجتماعی  قطر خواستار شده تا  به تعداد صدور مجوز کار در اسرائیل  افزوده شود. درآمد آن بخش از مردم غزه که در اسرائیل کار می‌کند، معادل ۵ تا ۶ برابر درآمد شهروندان در نوار غزه است.

به نظر کارشناسان امنیتی دیواری که اسرائیل به دور غزه کشیده است می‌تواند به یک „Game Changer“   تبدیل گردد. به کمک آن قوانین و مقررات جدیدی وضع خواهد شد که طبق آن ایران نفوذ خود را از دست خواهد داد و شهروندان اسرائیلی در جنوب این کشور در رفاه و امنیت زندگی کرده، پریشانی و بدبختی در آن سوی دیوار پنهان خواهد ماند. ولی حماس و گروه‌های دیگر فلسطینی وعده داده‌اند که اگر اسرائیل به درخواست پایان بخشیدن به محاصره و بازسازی  غزه   پاسخ مثبت ندهد، آنها به تشدید فعالیت‌های خود خواهند پرداخت.

 

Gaza