Donbas

تنش در دون‌باس تشدید می‌شود

 
 
تارنگاشت عدالت
 
 
برگرفته از: دنیای جوان
۱۰ آوریل ۲۰۲۱

 

روسیه اعلام کرد در صورت شعله‌ورشدن درگیری‌های نظامی، اقداماتی در مرزها انجام خواهد داد.

 

 

 روسیه در ارتباط با تشدید تنش‌ها در دون‌باس اعلام کرد  که در صورت شعله‌ور شدن درگیری‌های نظامی  «اقداماتی» را انجام خواهد داد. خبرگزاری تاس  روز جمعه در مسکو از قول سخنگوی رئیس‌جمهور، “دیمیتری پسکف”  گفت روسیه در صورت وقوع یک «فاجعه انسانی» «بیکار» نخواهد نشست. البته “پسکف” جزئیات دقیق و نوع این اقدامات را اعلام نکرد.

“پسکف” گفت: «این نگرانی موجوداست که جنگ داخلی  در اوکرائین مجدداً شعله‌ور گردد و اگر این جنگ داخلی با فعالیت‌های گسترده نظامی در نزدیکی مرزهای ما آغاز شود ، به معنی تهدید امنیت ملی روسیه خواهد بود. … روند فعلی و رفتار اوکرائین  خطر چنین درگیری‌هایی را افزایش می‌دهد. از اظهارات مختلف شخصیت‌های اوکرائینی چنین برمی‌آید که کییف برای حل معضل در جنوب شرقی کشور، توسل به خشونت  را کاملاً مردود نمی‌شناسد.»

روز جمعه ایالات متحده آمریکا متحده اعلام کرد که دو کشتی جنگی به سوی دریای سیاه گسیل خواهد داشت.  وزارت امور خارجه ترکیه با استناد به خبر از واشنگتن اعلام کرد که این دو کشتی تا اوایل ماه مه در دریای سیاه مستقر خواهند ماند.

طبق قرارداد سال ۱۹۳۶ واشنگتن موظف است حداقل دوهفته قبل از گسیل کشتی‌های جنگی  به تنگه بسفر و داردانل  آنکارا را از نیت خود مطلع سازد. این قرارداد به کشتی‌های جنگی خارجی اجازه می‌دهد برای حداکثر ۳ هفته در دریای سیاه اطراق کنند.

در مورد این که آیا ارسال این کشتی‌های جنگی  در ارتباط با تشدید مناقشات  در دون‌باس است، اطلاع دقیقی در اختیار هیات تحریریه دنیای جوان قرار نداشت. خانم “جنیفر پساکی” سخنگوی رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن  اخیراً گفته بود «ایالات متحده آمریکا  با درنظرگرفتن  تشدید حملات روسیه در شرق اوکرائین روز به روز بیشتر نگران می‌شود.»