اسرائیل از آب به عنوان اسلحه استفاده می‌کند

 

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: روزنامه چپ
۲۲ ژوئیه ۲۰۲۴
 
 
 

آکسفام اعلام کرد، که اسرائیل با استفاده سیستماتیک از آب به عنوان سلاحی علیه مردم فلسطین، جان انسان ها و قوانین بین المللی را نادیده می گیرد.

آکسفام انگلیس روز پنجشنبه گزارش داد که اسرائیل با قطع عمدی آب و تخریب سیستماتیک تاسیسات آبی، از آب به عنوان سلاحی علیه فلسطینیان در غزه استفاده می کند که کاهش ۹۴ درصدی ذخایر آب در این منطقه را به دنبال داشته است.

در این گزارش با عنوان «جنایت‌های جنگ آبی» توضیح داده می‌شود که اسرائیل چگونه از ارسال کمک‌ها جلوگیری کرده و از « آب به عنوان سلاحی علیه مردم فلسطین در نوار غزه استفاده می کند.»

بر اساس این گزارش، تامین آب غزه در حال حاضر تنها حدود یک سوم حداقل توصیه شده برای بقا در شرایط اضطراری یا کمتر از مقدار آب یک سیفون توالت است. این موسسه خیریه خاطرنشان می کند که شاهد اخلال عمدی در تلاش های بشردوستانه بوده است که مرگ مردم  فلسطین را تسریع می کند.

“حلیمه بیگم”، مدیر اجرایی آکسفام  انگلیس طی بیانیهایی گفت: «متاسفانه همانطور که گزارش نشان میدهد، این دلیل دیگری برای اثبات درد و رنجی است که دولت اسرائیل با ایجاد گرسنگی و محروم کردن سیستماتیک مردم  از آب به عنوان یک سلاح جنگی بر مردم غزه تحمیل می کند.» وی این موضوع را در بیانیه فوق نشانه ای آشکار از نقض قوانین بین المللی خواند.

او ادامه داد «تأثیر این اقدامات روی خانواده‌ها در غزه غیرقابل تصور است: مردم مجبور به نوشیدن آب آلوده‌اند و با رود‌های فاضلاب در خیابان‌ها مواجهه هستند. این شرایط وحشتناک خطر کمآبی قابل توجه بدن را به دنبال دارد و زمینه را برای گسترش بیماری فراهم می‌کند…»

تحقیقات آکسفام نشان می‌دهد که اسرائیل با حملات نظامی خود از آغاز جنگ در ماه اکتبر، هر سه روز یک‌بار حداقل پنج زیرساخت کلیدی آب و فاضلاب را تخریب کرده و یا آسیب رسانده است. اسرائیل همچنین ۱۰۰ درصد از تمام تصفیه خانه های فاضلاب و ۷۰ درصد از تمام پمپ های فاضلاب در نوار غزه و همچنین انستیتوهای آزمایش کیفیت آب در این منطقه را نابود کرده است. آکسفام از دولت بریتانیا خواسته است تا برای حمایت از تلاش های صلح و همچنین آزادی زندانیان غزه اقدام کند.

بیگم گفت که وقت آن رسیده تا بریتانیا سیاست جدیدی را در قبال غزه فرا دنبال کند و از دولت خواست تا شواهد موجود در منطقه محاصره شده را ارزیابی کند و فروش تسلیحات خود به اسرائیل را مورد سئوال قرار دهد.

گزارش آکسفام وقتی منتشر شد که وزارت بهداشت فلسطین این هفته اعلام کرد مواردی از عامل فلج اطفال در نمونه های فاضلاب غزه پیدا شده است. این وزارتخانه گفت که آزمایش‌هایی با همکاری یونیسف انجام شده است که نشان می‌دهد «هزاران نفر از مردم  در معرض خطر ابتلا به بیماری فلج اطفال قرار دارند» و هشدار داد در صورت عدم اقدام فوری مردم با «فاجعه احتمالی جدید بهداشتی» روبه رو خواهند بود.

فلج اطفال در درجه اول کودکان را مبتلا می کند و می تواند به سرعت از طریق تماس با مدفوع، شستشوی ناکافی دست ها و غذا یا آب آلوده گسترش یابد. جنگ مداوم اسرائیل علیه نوار غزه محله های فراوانی را با خاک یکسان کرده، بحران انسانی عمیقی را به وجود آورده و زیرساخت ها را نابود کرده است. فلج اطفال می تواند علائم طولانی مدت شدیدی ایجاد کند که بر مغز و اعصاب تأثیر می گذارد. در برخی موارد می تواند جان مریض را به خطر افکند و در برخی موارد باعث فلج شود.

 اسرائیل از ۷ اکتبر تاکنون حداقل ۳۸ هزار و ۸۰۰ فلسطینی را در نوار غزه کشته و حداقل ۸۹ هزار و ۱۶۶ فلسطینی را در همین مدت زخمی کرده است.

 

غزه