xi-putin

چین و روسیه می‌خواهند وابستگی خود را به سیستم مالی تحت رهبری ایالات متحده کاهش دهند

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده:دیو دِی‌کمپ
برگرفته از:لینکه تسایتونگ
۲ ژانویه ۲۰۲۲

البته تحریم‌های ایالات متحده چین و روسیه را بر آن داشته تا روی ایجاد روابط تجاری قوی‌تر کار کنند.

 

به گزارش روز پنجشنبه ساوت چاینا مورنینگ‌پست، در جریان مذاکرات روز چهارشنبه، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین، متعهد شدند که تلاش‌ها را برای ایجاد یک شبکه تجاری مستقل برای کاهش اتکاء به سیستم مالی تحت رهبری ایالات متحده افزایش دهند.

یوری اوشاکوف، یکی از مشاورین پوتین گفت که دو رهبر در مورد «نیاز به تسریع تلاش‌ها برای ایجاد یک زیرساخت مالی مستقل برای خدمات‌رسانی به عملیات تجاری بین روسیه و چین» توافق کردند. اوشاکوف افزود که «کشورهای ثالث» نمی‌توانند بر چنین شبکه‌ای تأثیر بگذارند.

در سال‌های اخیر، چین و روسیه بارها هدف تحریم‌های آمریکا بوده اند. در بحبوحه تنش‌های شدید پیرامون اوکرائین، مقامات آمریکایی تهدید کرده اند که ارتباط روسیه را از سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت قطع خواهند کرد.

چین و روسیه تحت فشارهای مشابه روابط تجاری خود را تشدید کرده اند. در جریان تماس روز چهارشنبه، شی گفت که در سال جاری تجارت بین دو کشور برای اولین بار از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار گذشت. علاوه بر این، سران کشورها و دولت‌ها می‌خواهند معاملات کم‌تری با دلار آمریکا و بیش‌تر با یوان چین یا روبل روسیه انجام دهند.

در سال‌های اخیر، ایالات متحده تحریم‌های زیادی را علیه کشورهایی اعمال کرده است که با دولت‌هایشان مسأله دارد. چندین کشور در معرض تحریم‌های فراوانی قرار دارند که اساساً تحت محاصره اقتصادی هستند، مانند ایران، ونزوئلا، کره شمالی، سوریه و کوبا. این کشورهای تحت تحریم شدید متحدان و شرکای تجاری چین و روسیه هستند، زیرا آن‌ها به دنبال وابستگی کم‌تر به سیستم ایالات متحده هستند. به عنوان مثال، ایران شریان حیاتی مهمی با فروش نفت خود به چین پیدا کرده است.