قزاقستان

قزاقستان، انقلاب رنگی بعدی؟

 
 
تارنگاشت عدالت

 

نویسنده:توماس روپر
برگرفته از:لینکه تسایتونگ
۶ ژانویه ۲۰۲۲

 

رییس‌جمهور قزاقستان از حمله‌ای از خارج صحبت می‌کند
 
 

ناآرامی‌ها در قزاقستان در حال تشدید است، رییس‌جمهور از حمله‌ای از خارج صحبت می‌کند و از متحدان نظامی خود از جمله روسیه کمک می‌خواهد.

ناآرامی‌ها در قزاقستان در حال تشدید است، رییس‌جمهور از حمله‌ای از خارج صحبت می‌کند و از متحدان نظامی خود از جمله روسیه کمک می‌خواهد.

از آنجایی که قزاقستان کشوری است که بسیاری در آلمان اطلاعات کمی درباره آن دارند، قبل از این‌که به رویدادهای جاری برسم ابتدا اطلاعاتی در مورد این کشور ارایه خواهم کرد. در غرب، قزاقستان به صراحت به عنوان یک دیکتاتوری نامیده نمی‌شود، اما این اتهام در گزارش‌های مربوط به این کشور طنین‌انداز است. دلیل این امر این است که رییس‌جمهور نظربایف از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۹ بر کشور حکومت می‌کرد و رییس‌جمهور سابق ‌فعلی هنوز به عنوان رییس شورای امنیت کشور در اهرم‌های قدرت حضور دارد. توقایف وزیر امور خارجه سابق از سال ۲۰۱۹ رییس‌جمهور این کشور است.

قزاقستان کشور ثروتمندی نیست، اما در مقایسه با اکثر همسایگانش، قزاق‌ها وضعیت بسیار خوبی دارند. نظربایف در طول حکومت خود موفق شد کشوری را که می‌توان آن را به عنوان یک کشور چند قومی توصیف کرد که بزرگ‌ترین اقلیت آن روس‌ها بودند، حفظ کند.

قزاقستان یکی از اعضای اتحاد دفاع نظامی سازمان امنیت جمعی (CSTO) است که در آن چندین جمهوری شوروی سابق از جمله روسیه و بلاروس گردهم آمده اند. این نکته از آن جهت حایز اهمیت است که رییس‌جمهور توقایف در ۵ ژانویه اعلام کرد که ناآرامی‌ها از خارج سازماندهی شده است و او این حادثه را یک حمله خصمانه خارجی می‌داند و از متحدان CSTO درخواست حمایت می‌کند.

رییس‌جمهور توقایف در ۵ ژانویه سلف خود نظربایف را از سمت ریاست شورای امنیت برکنار کرد و خود آن را به دست گرفت. تاکنون هیچ توضیحی از سوی نظربایف درباره وقایع این کشور ارایه نشده است. هنوز مشخص نیست که آیا وضعیت سلامتی وی در وضعیت نامناسبی قرار دارد یا این‌که چرا توقایف به ابتکار خود مسؤولیت ریاست شورای امنیت را برعهده گرفت.

ناآرامی‌های کنونی از چند روز پیش به دلیل افزایش قیمت گاز مایعی که قزاق‌ها برای پُر کردن خودروهای خود استفاده می‌کنند، آغاز شد. دولت یارانه این گاز را متوقف کرد که اعتراضاتی را در پی داشت. حتی زمانی که دولت عقب‌نشینی کرد و در نهایت از قدرت کنار رفت، اعتراضات فروکش نکرده، بلکه شدت گرفته است. در این میان ساختمان‌های دولتی نیز مورد حمله قرار گرفته و برخی از آن‌ها به آتش کشیده شده است.

در اینجا نحوه گزارش وقایع در روسیه را نشان خواهم داد و بخشی از اخبار تلویزیون روسیه را از شامگاه ۵ ژانویه ترجمه خواهم کرد.

شروع ترجمه:

«توقایف از شرکای CSTO درخواست حمایت کرده است

قاسم ژومارت توقایف، رییس‌جمهور قزاقستان، شامگاه ۵ ژانویه نشستی را برای بررسی وضعیت این کشور که چند روز است از ناآرامی‌ها، درگیری‌ها و قتل عام رنج می‌برد، برگزار خواهد کرد.

رییس‌جمهور در این دیدار با بیان این‌که در رابطه با وضعیت کنونی با استناد به معاهده امنیت جمعی از سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کرد تا قزاقستان را در مقابله با این تهدید تروریستی یاری کنند. برگزاری چنین درخواستی کاملاً مناسب و به موقع است.

توقایف شورشیان در آلماتی و دیگر شهرها را باندهای تروریستی نامید و گفت که در خارج از کشور آموزش دیده اند.

رییس دولت گفت: «از آنجایی که این گروه‌های تروریستی در واقع سازمان‌های بین‌المللی هستند، آموزش‌های خوبی در خارج از کشور دیده اند و حمله آن‌ها به قزاقستان را می‌توان و باید به عنوان یک اقدام تجاوزکارانه تلقی کرد.

توقایف هم‌چنین گفت که گروه‌های تروریستی کنترل زیرساخت‌های کلیدی را به دست گرفته اند. این امر به ویژه در مورد فرودگاه آلماتی، که در آن پنج هواپیما، از جمله هواپیماهای خارجی، تحت کنترل آن‌ها قرار گرفته است، صدق می‌کند. رییس‌جمهور گفت: آلماتی در معرض حمله، تخریب و راهزنی است.

او گفت که باندهای شورش در سراسر کشور ساختمان‌های انبار اسلحه گرم را اشغال کرده اند و با افراد جذب شده می‌جنگند. علاوه بر این، درگیری بین تروریست‌ها و یگان هوابُرد وزارت دفاع در نزدیکی آلما آتا رخ داد.

رییس‌جمهور قزاقستان به شهروندان این کشور قول داده است که هر کاری که ممکن است برای حفظ منافع آن‌ها انجام خواهد داد.»

پایان ترجمه