dkp

شروع سال برای سرخ‌ها

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: وِرا ریشتر
برگرفته از: عصرما، ارگان حزب کمونیست آلمان
۱۴ ژانویه ۲۰۲۲

 

تظاهرات لوکزامبورگ-لیب‌کنشت در برلین با حضور گسترده، نشانه‌ای قوی علیه جنگ و بحران
 

تظاهرات یادبود کمونیست‌ها و ضد میلیتاریست‌ها روزا لوکزامبورگ و کارل لیب‌کنشت که ۱۰۳ سال پیش به دست واحدهای شبهنظامی به قتل رسیدند، بیش از هر چیز نمایشی علیه سرمایه‌داری و جنگ بود.

دریایی از پرچم‌های سرخ در برلین روز یکشنبه ۹ ژانویه از دروازه فرانکفورت به سمت آرامگاه سوسیالیست‌ها در «فریدریشزفلدِ» راهپیمایی کرد. حدود ۷۰۰۰ نفر – دو برابر بیش از سال گذشته-، به تظاهرات سنتی لوکزامبورگ-لیب‌کنشت آمدند. پلیس تلاش کرد به بهانه استفاده از پیراهن‌های ممنوعه آبی‌رنگ سازمان «جوانان آزاد آلمان» در جمهوری دمکراتیک آلمان  (FDJ)، جریان تظاهرات را درهم بشکند، ولی اجازه ندادن مجدد به چنین حمله‌ای و هم‌چنین وضعیت سیاسی منجر به افزایش بسیج و اتحاد بیش‌تر خواهد شد. تظاهرات یادبود کمونیست‌ها و ضد میلیتاریست‌ها روزا لوکزامبورگ و کارل لیب‌کنشت که ۱۰۳ سال پیش به دست واحدهای شبه‌نظامی به قتل رسیدند، بیش از هر چیز نمایشی علیه سرمایه‌داری و جنگ بود. انتقال بار بحران بر دوش مردم، برچیده شدن دمکراسی در سایه همه‌گیری کرونا و جنگ‌افروزی خطرناک علیه روسیه و چین، تسلیح ناتو و اتحادیه اروپایی، اعتراض‌ها را تشدید می‌کند.

تظاهرات امسال لوکزامبورگ-لیب‌کنشت قبل از همه به خاطر شرکت جوانان و اعضای سازمان‌های خارجی برجسته می‌شد. بلوک بزرگ جوانان متشکل سازمان جوانان کارگر آلمان  (SDAJ)، جوانان فدراسیون تشکل‌های کارگری دمکراتیک  (DIDF-Jugend)، جوانان چپ برلین و هِسِن (Linksjugend Solid) و انجمن بین‌المللی جوانان آلمان پشت شعار «بحران؟ نه بر دوش ما! ثروتمندان باید هزینه کنند – دفاع از حقوق اساسی» بسیار رسا و چشم‌گیر بود. به دنبال آن، بلوک حزب کمونیست آلمان (DKP) در شکل «ملایم»‌تری با درخواست «صلح با روسیه و چین – خروج از ناتو» در حرکت بود. پاتریک کوبله، دبیراول DKP، از جمله در مورد کارزار DKP برای توقف قیمت انرژی، که در آخر هفته آغاز شد، به عنوان کمکی به ایجاد مقاومت در برابر انتقال بار بحران به خیابان‌ها، سخنرانی کرد. هم‌چنین دیمیتری نوویکوف، معاون رییس حزب کمونیست فدراسیون روسیه (KPRF) و تعداد زیادی از اعضای احزاب کمونیست یونان و ترکیه TKP و KKE و کمونیست‌های کوبا و شیلی حضور داشتند. به همین ترتیب، هیأتی از اتحادیه کارگری کارگران ساختمانی از دانمارک در بلوک کمونیستی شرکت کرد.

 

 

*

 

 

پاتریک کوبله در روز یکشنبه عنوان کرد: «آخر هفته شروع خوبی برای جنبش کمونیستی در کشور ما بود. سازمان جوانان کارگر آلمان و حزب کمونیست آلمان به خوبی حضور داشتند. ما کارزار “توقف قیمت انرژی، اکنون!” را دقیقاً در زمان مناسب شروع کردیم. هم‌چنین از “دنیای جوان” تشکر می‌کنم: کنفرانس روزا لوکزامبورگ با شعار “دست‌ها از روسیه و چین کوتاه!” بر جهت‌گیری درست متمرکز شد.

«جبهۀ لوکزامبورگ-لیب‌کنشت» به عنوان سازمان‌دهنده تظاهرات نیز نتیجه مثبتی گرفت. همان‌طور که «اِلِن برومباخر» از پلاتفرم کمونیستی حزب «چپ» توضیح داد: «بیش از دو برابر تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته، نشانۀ خوبی است.»